Ranveig R Skrevet 8. april 2008 #1 Del Skrevet 8. april 2008 Besteveninna mi Hanne skulle vere med på fødselen, for å ta bilete og notater. Har irritert meg grønn over at eg ikkje huskar ein ting frå fødsel nr. 1, så denne gongen ville eg vere sikker på å få alt med meg! Så denne gongen slapp eg å skrive fødselshistorien sjølv. Her er Hanne sine notater, det er tydeligvis slik ein fødsel ser ut frå "andre sida" ) LILLE ERTS FØDSEL!!!! Klokken 07.26 den 4. november 2007 fikk Hanne telefon fra Ranveig, som sa ”Eg har vondt i magen!” Denne søndagen var utrolig flott med frost, klar himmel og strålende sol. Etter at Jostein hadde hentet mobilen sin i huset på Eide, kjørte de inn på Videonytt for å hente Hanne, og da fikk Ranveig gitt rundetidene til Hanne. Mellomrommene mellom hver ri var 3,52 4,35 3,49 4,09 3,58 og 2,42. Da var klokken gått fra ca 08.30 til 08.52. Ranveig fortalte at hun hadde sovet dårlig og drømt om at hun hadde vondt i magen, og klokken halv syv hadde hun vekket Jostein: ” Eg har vondt i magen ofte, kan du sette på tørketrommelen?” Fra klokken seks om morgenen har det vært ikke mer enn seks minutter mellom hver ri. Ny rundetider, vi er kommet til Danmarksplass: 4,48. Ranveig har nå også vondt i korsryggen. Utenfor klinikken kommer en ny ri: 4,19. På rommet: 3,16 Her slutter Ranveig med stoppeklokken, så heretter er det bare klokkeslett for hver ri som blir angitt. Klokken 09.16 Klokken 09.18 Klokken 09.25 har det vært ca 7 minutter i mellom, men jeg tror det er en ri innimellom jeg ikke fikk med meg. Jordmor Anne Moseid, som snakker Kristiandsandlignende dialekt, undersøker Ranveig med en hørerørting, og klemmer på magen hennes klokken 09.16. Vi stiller spørsmål til Ranveig fra Hvem Hva Hvors store spørrebok nr 9 utover, kategoriene Harry Potter, dyr i afrika, norske sanger. Senere skulle vi begynne på husdyr og kjæledyr, men det ble det ikke tid til! Nye rundetider Kl 09.27 Kl 09.29 Kl 09.31 Denne var vond! Klokken 09.33 var det 3 centimeters åpning, så nå er fødselen offisielt i gang, og Ranveig trenger ikke bekymre seg for å bli sendt hjem. Jordmor undersøker Ranveig, og skal gi henne noe for å tømme tarmen. Nye rundetider Kl 09.34 Kl 09.38 Klokken 09.44 fryser ranveig på føttene, og Jostein plukker frem de blå ullsokkene som er kjøpt inn, og gnir henne på føttene. På dette tidspunktet ble det tatt noen bilder i sengen og med sokker på. Klokken er ca 09.45. Ranveig går på do klokken 09.48. Jostein ringer foreldrene for å si at fødselen er offisielt i gang klokken 09.52. 09.53 ny ri etter dobesøk 09.55 09.58 10.01 10.03 10.06 10.08 Ranveig går på do igjen. Hanne tar røyk. 10.17 ny ri, men det har nok vært noen i mellom her. 10.22 ny ri som er veldig vond, men det var nok en mellom denne og forrige noterte også. 10.25 ny ri, og jordmor kommer inn og skal lytte på babyen sine hjertelyder med en elektrisk dings. Jordmor sier hun kan hente litt eplejuice til Ranveig, siden hun ikke helt vet om hun er sulten, hun har bare spist en yoghurt i dag tidlig, men da ble hun kvalm. (det ble faktisk aldri tid til å hente den eplejuicen...) 10.30 ny ri 10.31 Ranveig tisser. 1033 ny ri 10.35 10.37 10.38 tar vi noen bilder før jordmor undersøker for andre gang. Ranveig vil gjerne vite om det skjer noe, eller om hun må belage seg på lang tid. Det er kort tid mellom hver ri nå, og de er vonde! 10.39 ny ri 10.41 jordmor sier at siden tarmen er tømt er hun mye mer elastisk nå, og at det skjer mye med hver ri nå. 10.42 ny ri Jordmor gjorde klart til akupunktur, Ranveig sa hun var med på alt som var gøy. Men jordmor er usikker på om de får tid til akupunktur. 10.43 jordmor fyller i badekar 10.45 jordmor setter nåler i Ranveig likevel, men hun vet ikke om de har så stor effekt siden det går så fort nå. Ranveig får nåler mellom tommel og pekefinger (energiporter), og tilsvarende på føttene (dvs bare en fot, for 10.46 kommer ny ri). Ranveig smiler og ler og føler seg som et pinnsvin. Hun får også nåler over hælen på begge føtter. 10.49 ny ri. Ranveig begynte med å spørre om nålene kanskje hjalp allerede, for det gjorde ikke så vondt nå, men etter et par sekunder sa hun at den uttalelsen kom kanskje litt fort, for nå var det vondt vondt! Ranveig vil helst opp og stå og gå ved hver ri. Står og ser ut vinduet mot gravplassen og sier det er fint hun faktisk liker gravplasser 10.52 ny ri Jordmor vil lytte på babyen igjen med den elektriske dingsen. Hun sier at den har det såå godt der inne. 10.55 ny ri 10.57 10.59 jordmor tar ut nålene, for Ranveig vil gjerne bade og vil ikke ha nåler da. Ranveig gir klar beskjed om at Jostein har veldig gode varme hender og vil ha massasje på begge sider av ryggen. 11.01 ny ri. 11.03 Ranveig går opp i badekaret, de slukker lysene og tenner telys, og Ranveig får ny ri. Jostein sitter ved siden av badekaret og stryker på Ranveig. Hanne får komme inn også, og sitter på dolokket og tar bilder av Ranveig og Jostein. Ranveig sier at det nå begynner å trykke bak når hun har ri, men hun vet ikke helt hva det er, kanskje hun bare må på do Jordmor snakker om fødsel i vann. 11.06 ny ri. Ranveig sier hun må trykke, Jostein ringer på jordmor, og nå er det vondt på en helt annen måte! Jordmor finner frem utstyr til å ha utenfor døren. Jordmor lytter igjen på babyen med den elektriske dingsen, og sier at babyen har det bra. Jordmor gir beskjed til Hanne om å trykke på den gule knappen når hun sier fra. 11.11 ny ri. Jordmor sier det er mulig fostervannet gikk nå, det var en kraftig ri og roser Ranveig for pusting og skriking få det ut! 11.13 ny ri, jordmor sier Ranveig ikke må trykke av all kraft. Fostervannet gikk nå, og babyen hadde bæsjet litt i fostervannet. Jordmor sier hodet står like innenfor. Hanne får beskjed om å trykke på knappen. Riene kommer definitivt veldig tett nå, jordmor lytter igjen 11.16, og alt er bra. Ranveig ber om kaldt vann klokken 11.17, men så kom ny ri og nå blir babyen født!!! Klokken 11.20 ser Hanne på klokken, og da har babyen vært ute i ca to minutter. Klokken 11.23 klippet Hanne navlestrengen, og fikk det nesten helt til. Jostein får det lille nurket opp til seg og går rundt i rommet og holder og koser og prater med henne. Ranveig kommer ut av badekaret, og legger seg i sengen og får babyen opp til seg. Klokken 11.29 tisser babyen på Ranveig. Jordmor kjenner på Ranveig, og Kjersti Storebø assisterte. Morkaken kom fint klokken 11.30. Jordmor begynner å fikse Ranveig klokken 11.32, og sier det ser ut som det bare er utvendige overfladiske skader. Ranveig utbryter “å nei, ikke mer vondt nå” da jordmor begynner å ordne, men jordmor legger på gelebedøvelse. Ranveig har ikke fått sett babyen ordentlig, så jordmor holder henne opp kl 11.34. Jordmor sier det ikke blir så mange sting, og at det ofte blir færre rifter ved fødsel i vann. Det er bare bittelitt overfladisk, ingenting å sy fremme. Klokken 11.44 begynner hun med syingen. Kl 11.47 setter Kjersti lapp på babyen sin fot, og kommenterer at hun har lange føtter. Hun prøver å sette lapp på armen også, men babyen er opptatt med å prøve å sutte på den. Jordmor sier hun ikke tror det er nødvendig å sette flere sting nå, Ranveig: ”takk”. Ranveig er ferdig fikset og får på seg sexy nettingtruse kl 11.54. Etter bønn fra Jostein og Ranveig blir babyen målt, og her er målene Vekt 4540 Hodeomkrets 37 cm Lengde 54 cm ”Søndagsbarn får største gaven - alle dyder under ett” Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137403422-lille-erts-f%C3%B8dsel/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
solemio Skrevet 8. april 2008 #2 Del Skrevet 8. april 2008 Det var jo forsåvidt kjapt og greit.... Tror jeg også skal ha med meg sekretær hvis jeg skal til pers en gang til:) Gratulerer! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137403422-lille-erts-f%C3%B8dsel/#findComment-137403449 Del på andre sider Flere delingsvalg…
"husmor"med lille Nora Skrevet 8. april 2008 #3 Del Skrevet 8. april 2008 det var en god ide. tror eg skal få meg sekretær. gratulerer så mye! fin historie=) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137403422-lille-erts-f%C3%B8dsel/#findComment-137403487 Del på andre sider Flere delingsvalg…
brooklyn Skrevet 2. juni 2008 #4 Del Skrevet 2. juni 2008 jada ,lenge siden, men guuud så vittig:) Elsker sekretærjobben, den var ypperlig utført:)) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137403422-lille-erts-f%C3%B8dsel/#findComment-137901940 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina_J Skrevet 3. juni 2008 #5 Del Skrevet 3. juni 2008 Hehe, likte "hørerørtingen" Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137403422-lille-erts-f%C3%B8dsel/#findComment-137909452 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bita Skrevet 17. august 2008 #6 Del Skrevet 17. august 2008 Haha, herlig sekretæriat. Nydelige detaljer og utsøkt humor Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137403422-lille-erts-f%C3%B8dsel/#findComment-138473121 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nybakt mams Skrevet 26. august 2008 #7 Del Skrevet 26. august 2008 gutt eller jente? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137403422-lille-erts-f%C3%B8dsel/#findComment-138538815 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ranveig R Skrevet 20. september 2008 Forfatter #8 Del Skrevet 20. september 2008 Både mor, barn og sekretær er jenter ;o) Pappaen derimot er ikkje jente. Nærmar seg 1-årsdag, så eg måtte inn hit og mimre litt ) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137403422-lille-erts-f%C3%B8dsel/#findComment-138734648 Del på andre sider Flere delingsvalg…
shari_z Skrevet 25. september 2010 #9 Del Skrevet 25. september 2010 Så lenken til historien din gjennom Lykkeli&gla - jentene mine sine innlegg om fødselen til lillesøster. Dette er bare så flott skrevet! Skulle ønske jeg hadde gjort det samme med mine fødsler. :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137403422-lille-erts-f%C3%B8dsel/#findComment-142364640 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå