Gå til innhold

Oppkalling etter oldemor! Hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min kjæres bestemor het Alfhilde Edvarda. Han kunne tenkt seg å kalle opp jenta vår etter henne. Vi tenkte først å bruke Alfhilde som mellomnavn da vi ikke syns det er så superfint navn egentig, men så oppdaget jeg navnet Alvilde her inne i forumet, og vi likte det godt begge to. Så det jeg lurer på er om Alvilde kunne vært en like bra oppkalling etter jentas oldemor Alfhilde? I så fall kunne vi tenkt oss og gitt henne Alvilde som eneste fornavn, eventuelt med et mellomnavn fra min familie.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alvilde er kjempefint og blir bra oppkalling:-))

Ellers må jeg bare skyte inn at jeg digger navnet Edvarda!

Skrevet

Fin løsning! Fint navn :)

Skrevet

Ja, det går an, Alvilde er nydelig, og alle vil skjønne at det er oppkalling etter oldemoren. Er jo bare etpar bokstaver i forskjell:-)

Skrevet

Alfhilde og Alvilde er samme navn. På lik linje med Torill og Torhild, Kathrine og Katrine, Olaf og Olav. Alfhilde uttales Alvilde da h'en er stum og f'en uttales v.

Skrevet

Alvilde er kjempefint ja. Synes jo Edvarda er knalltøft, men det er en TUNG kombo..

Alvilde Edvarda, ja tungt, mulig det er fordi jeg akkurat har hørt det og ikke fått smakt så mye på det.

Men dere kan jo alltid spare Edvard(a) til en gutt da?

Skrevet

Alvilde er et av de fineste jentenavnene jeg vet om. Men da vi skulle diskutere navn til datteren vår, var ikke mannen min helt enig, så det nådde ikke opp. Hvis jeg blir gravid igjen en gang, kommer jeg nok til å ville diskutere Alvilde igjen, ja.

Skrevet

Du har jo Alfhild da :-) Men synes Alvilde er det peneste alternativet, evt. Alva Vilde.... Ellers så ville jeg kanskje gått for Edvarda Alvilde - det synes jeg var tøft :-)

Skrevet

Klart det! Det er jo samme navn, bare i en form som klinger bedre i nåtidsører. Alvilde er nydelig :)

Skrevet

Næmen, nå ble jeg glad av å lese svarene fra dere! :) Var litt skeptisk og tenkte at det ikke er ordentlig oppkalling hvis man forandrer litt på bokstavene. Og jeg visste ikka at Alfhilde og Alvilde faktisk er samme navn! Men da er det avgjort, jenta skal hete Alvilde! Det er jo et vakkert navn! Takk skal dere ha :o)

(Edvard(a) skal spares på i tilfelle vi får en gutt ;-)

Skrevet

Alvilde er jo samme navn som Alfhilde, er det ikke? Det er hvertfall utvilsomt avgjort at det blir en utrolig bra løsning med tanke på oppkalling. Alvilde er nydelig, selv om jeg egentlig ikke liker "alve-navn".

Synes Alvilde Edvarda var råtøft, men enig med deg, spar heller Edvard til gutt! Det er kjempeflott og har stått på min gutteliste alle tre gangene:-)

Skrevet

syns absolutt det blir oppkalling, selv om dere forandrer litt på navnet:) Selv er jeg oppkalt etter min mormor, men fikk moderne e-endelse istedenfor hennes a-endelse på navnet:)

Skrevet

Ja det går helt fint an.. Selvom det er oppkalling trenger det ikke å være helt likt..

Skrevet

Vanligvis synes jeg oppkalling skal være likt, og oppkalling etter bare første bokstav feks er for meg ikke oppkalling. Men Alfhilde og Alvilde er så likt at det absolutt er oppkalling. Fint navn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...