Gå til innhold

Hypermobile ledd og bekkenplager - noen med erfaring?

Anbefalte innlegg

Jeg finner ikke igjen et innlegg der en skriver at hun som meg har hypermobile ledd. Jeg er kraftig plaget med bekkenvondt (foran ved skambenet), og har selv ment at dette kan henge sammen med hypermobile ledd. Det virker ikke som om legen har noe særlig erfaring med dette - og jeg har foreløpig ikke hatt noen effekt av behandling jeg har prøvd. Hvis noen har noe nyttig info om hypermobilitet og bekkenplager, evnt. har fått noen råd fra fagpersoner setter jeg stor pris på en tilbakemelding.

Fortsetter under...

Takk for svar (selv om det nesten var litt irriterende at teorien min ikke holder vann :-)) Jeg føler selv at jeg på en måte "sklir ut" i bekkenet mer enn godt er, men det kan jo være helt andre grunner tl plagene selvsagt. Samboeren min synes det ser ekkelt ut med armene mine fordi de kan snurres alle veier. Tilsvarende har jeg hypermobilitet i hofteledd osv, og tenkte derfor at det kanskje var logisk at det også gjaldt bekkenet. Iflg fysioterapeuten vi har på jobben, er jeg kroneksempelet på hypermobilitet, og beklageligvis er det visst ikke bare postivit - særlig ikke når man blir eldre. I ung alder er det jo mer artig å imponere venner med krumspring. Lykke til videre, og kos deg med sunt bekken!

Men alle ledd trenger vell ikke å være hypermobile? Kanskje jeg ikke har et hypermobilt bekken? Jeg vet hvertfall at korsryggen er hypermobil... :) Jeg tror faktisk du har rett jeg, det burde jo være mer sannsynlig at bekkenet "sklir" ut litt fordi leddene ikke er"stramme" nok til å holde det fast.. -skjønner du..? heh.. Lev i den troa... :9

Jeg vet ikke om man er mobil over alt, men hos meg er det ganske gjennomgående og medfører at jeg blant annet står galt og svaier for mye i ryggen, og tilsvarende "glipper" hofteleddet noen ganger ut. Dette kan gi skjelettplager på sikt. Vi satser på at det er slik med bekkenet også he he. Det virker jo i hvertfall logisk for meg (og så er det jo godt å tro man har rett).

Jeg har og hypermobile ledd, og slet veldig da jeg var yngre. Fra jeg var 16 år. Var hos ryggspesialist flere ganger, og han bedyret at jeg ved 35årsalderen i allefall burde være smertefri. (er nå 27). I tillegg til hypermobilitet har jeg et bekken som tipper forrover og en rygg som er svært svai, dette gjør at jeg letter får uheldige belastninger.

Uansett, legen sa i allefall at jeg ikke tregnte å bekymre meg for graviditet, for min lidelse ville ikke ha betydning da mtp bekkenløsning.

De to siste åra har jeg vært lite plaga med ryggen, men nå er jeg helt ubrukelig!

Har vært mye plaget med låsninger i bekkenet og gått til behandling for dette - uten bedring - så behandling for dette har jeg ikke hatt på fem seks år. Har likevel vært så og si smertefri to siste årene.

Da jeg kom til uke 18 tror jeg jeg det var, gikk jeg til kiropraktor, hun fant låsninger, og etter manipulering ble jeg bedre en liten periode - dvs noen dager. Hadde da bekkensmerter bak på bekkenet.

Begynte så hos en manuellterapaut som er ekspert på bekkenløsning og gravide (og gratis), han vil ikke manipulere bekkenet og mener det gjør bare ting verre da det irriterer mere enn det gjør godt.

Smertene og problematikken bak har forsvunnet, men de tre siste ukene har jeg fått det forran, og jeg føler jeg revner for hvert skritt!

Jeg får der en behandling jeg ikke husker navnet på, men får sånne "lapper" klistra på innsiden av lårene og baksiden over bekkent som det går strøm i. pulserer, sitter med disse nesten en time. Teorien er at dette påvirker hypofysen til å gi beskjed slik at kroppen skiller ut mere hormoner av smertestillende virkning.

Skal ha en virkning i fire fem dager - da smerteterkelen vil være høyere.

Denne behandlingsformen får vi gravide gratis, og den virker på samme måte som akkupunktur som vi da ikke får gratis.

Skeptisk...

Føler ikke at det hjelper noe særlig, og jeg blir bare verre og verre. Nå er bekkenløsing et problem hos de andre damene i min familie og, så kan like så gjerne være genene som gjør utslaget som min hypermobilitet.

Uansett er jeg overbevist om at det er det at jeg er hypermobil som gjør dette så mye verre enn det kunne ha vært!

Og jeg grøsser mtp fremtiden etter fødselen. Er livredd for at det ikke skal bli bra igjen!

En ting er sikkert, skal trene myyye mere bevisst på muskultaturen rundt bekken og rygg før neste graviditet. Det tror jeg er nøkkelen til å unngå de verste bekkenplagene!

Annonse

Hei og takk for svar. Jeg var 27 med min første, og også den gangen hadde jeg plagsomme smerter i bekkenet. Denne gangen er jeg 35 (blir snart 36 hjelp), og plagene er mye værre. Nå sliter jeg med å reise meg, og skifte stilling i sengen osv. Skal tilbake i 100 % stilling egentlig fra mandag, men jeg skjønner ikke hvordan det skal gå med pendling m 40 min på tog osv. Synes det er så ekkelt å be om sykmelding fra lege, men tror ikke jeg har noe valg. Jeg har ringt med landsforeningen i dag, og håper de kan komme med noen råd mht hvor mye jeg skal jobbe og hva slags behandling som kan hjelpe. Foreløpig er jeg pessimist og synes ikke noe hjelper. Trøster meg med at plagene var helt borte etter fødselen sist, og håper det samme gjelder nå. Når det gjelder hypermobiliteten er det nok noe som kan gi plager på en eller annen måte hele livet - og det er viktig med riktig trening av musklene rundt leddene for å "støtte" opp. Lykke til du også!

Hei!

Jeg er også hypermobil. Men pga mye trening opp gjennom årene så varierer det fra kroppsdel til kroppsdel hvor stort utslag det gir. Har trent ballett i 18 år, noe som gjør at jeg har hatt korte muskler i fra livet og ned. Fysioterapeuten min sa at dette er med på å holde leddene sammen på en fin måte, noe som gjør at jeg ikke får så lett plager i nedre del av kroppen. Jeg har også drevet med konkurranse svømming i mange år. Her er det jo veldig mye store bevegelser og mye tøying av overkroppen. Dette har ført til at jeg har ekstra lange muskler og ledd i overkroppen. Som igjen fører til at leddene er mye løsere i overkroppen enn i nedre del. Har hatt en del skulderplager pga dette. Så jeg har fått beskjed om å drive styrketrening og annen trening der musklene kortes inn og IKKE tøye ut etterpå. Poenget er å få musklene til å holde leddene på plass så lenge senene er i lengste laget.

Så jeg vil tro det kan være stor sansynlighet at din hypermobilitet kan ha innvirkning på bekkenet ditt. Det virker jo inn på alle sener i hele kroppen. Å om du ikke har drevet med noen spesiell trening som kan ha forebyggende effekt i bekkenområdet synes jeg ikke det er så rart om du tror dette kan være årsaken til plagene dine.

Prat med en fysioterapeut om du ikke har gjort det til nå. Jeg fikk super god hjelp. Hadde store plager i et par-tre år. Trodde det var senebetendelse. Fysioterapeuten brukte maks et halvt minutt på å se hva som var galt. I løpet av to ukers trening var plagen helt borte.

Så det finnes hjelp å få. Lykke til:)

Tusen takk for informasjon. Har akkurat vært på telefonen med landsforeningen lokalt, som kunne opplyse at svært mange kvinner som er plaget av bekkenløsning også har hypermobile ledd. Jeg som deg danset ballett i mange år, men bekkenet "kiler" visst for det. Dog, overkroppen har vært kranglete i årevis med det de har ment er kronisk betennelse i skuldrene, nå skal jeg jammen høre om det kanskje er pga hypermobilitet det også. Fikk henvisning til en fysioterapeut som skal ha god kompetanse, så jeg håper han/hun kan hjelpe meg. Har fra fysio via bedritshelsetjenesten fått høre at jeg er altfor svai i kroppen, og at hofteleddet bikker over på en måte. Jeg har klokketro på at disse tingene hører samme, og det er godt å høre at jeg kanksje ikke er helt på villspor. :-)

Synd å si det, men kjekt å høre at flere er i samme båt. Skuldrene mine er også kranglete, den ene sklir ut av ledd bakover for ett godt ord. Ikke vits i å operere fikk jeg beskjed om, for da kan problemet snu seg og skuldra skli ut forrover i stedet...

Har alltid fått spørsmål om jeg har drevet med turn eller ballett når jeg har vært hos spesialister. Det har jeg ikke, og har fått høre at jeg kan være skjeleglad for det... Rart når dere har fått motsatt respons.

Styrketrening er vel stort sett det eneste jeg har kunnet bedrive i deler av ungdumstiden min, og jeg også har fått beskjed om å ikke tøye ut etter trening.

Min store synd da jeg var yngre, hehe, litt flaut dette, men å briefe med at jeg kunne gå rett ned i spagaten uten oppvarming som vorspil underholdning.. Min knær kan bøyes langt bakover og armene er, ja, helt på jorde... Håper så inderlig ikke min kommende datter skal få det i så stor grad som meg, men antar dette er arvelig...

Jobbe 100%? Er du gal? Min erfaring er i allefall at det er ikke noe vits i å presse seg, og med problemene jeg hadde da jeg var yngre i baktankene, er jeg liveredd for at løsningen skal bli varig, så mitt råd er å ta hensyn til rygg/bekken/kropp!

Ja, det er helt grusomt å gå sykemeldt, men man må av og til stikke fingeren i jorda og tenke på sitt eget beste. Helsen og kroppen skal vare livet ut!

Kroppsholdning er nok et ess i ermet for oss med svai rygg og hypermobile ledd.. Men er ikke så lett å ha den riktige holdningen når leddene ikke stopper opp og man ikke kan naturlig hvile på dem. Jeg sliter i allefall veldig med å ha riktig holdning i ryggen, og skuldrene samt nakken. Så styrketrening som fokuserer på holdning har jeg fått som tips - men får ikke begynne før etter graviditeten med treningen.

Lykk til i allefall, og håper det ikke blir så mye verre fremover. Svangerskapet går jo mot slutten nå, men den tyngste delen er den vi har igjen! Tvi tvi!!

Jeg var hos legen i dag morges, og han sa de hadde samtalt om meg i dag morges. At en del kvinner skal være "for flinke" og ikke tar hensyn til kroppens signaler. Særlig når jeg også pendler, var han helt klokkeklar på at 100 % sykmelding var det eneste riktige. Om noen var uenige kunne de ringe han sa han. Det var utrolig deilig å høre - så nå har jeg mentalt og fysisk innstilt meg på å slappe litt mer av. Jeg også har forresten vært underholdning på voerspiel i min ungdom, med bena bak nakken og sånn (skikkelig sjekketriks den gang he he). Stort sett har jeg hatt glede av å være så myk, men det har jo åpenbart sine ulemper også. Spent på om fysio hjelper noe fremover. Lykke til videre du også :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...