Septemberprinsen Skrevet 8. april 2008 #1 Skrevet 8. april 2008 Når jeg fortsetter som fulltidsstudent (ihvertfall på papiret) også etter at barnet er født, kan da far ta ut foreldrepenger (altså ikke graderte) etter at jeg er ferdig med barseltiden, uten at det vil få innvirkning på om studielånet mitt blir gjort om til stipend? Eller må han ta ut graderte foreldrepenger da også? Dersom jeg ikke søker om permisjon fra studiet pga av fødsel, hvordan må jeg da gå frem overfor lånekassen for å få lånet omgjort til fødselsstipend? Jeg er deg evig takknemlig for insatsen du gjør her inne!!!! Hadde en bare fått like klare svar fra NAV og Lånekassen!!!!
Tromsøstudent Skrevet 8. april 2008 #2 Skrevet 8. april 2008 Hei Han må da vente til perioden for fødselsstipendet er over, om hans foreldrepenger ikke skal gå ut over ditt fødselsstipend (om han ikke tar det ut gradert). En får fødselsstipend i 42 uker. Det løper fra 3 uker før fødselen. Så en må da vente til barnet er 39 uker, før han kan gå ut i permisjon uten at det gjør noe med fødselsstipendet ditt. Samtidig, så vil jeg anta, uten at jeg vet det sikkert, at avkortningen vil gå uke for uke. Altså om han tar ut permisjon når barnet er 30 uker gammel, så er det kun 9 uker som blir vanlig studielån og ikke stipend. Når det gjelder framgangsmåten, så må du uavhengig om du søker permisjon fra studiet, levere fødselsattest. Mener det finnes et søknadsskjema for fødselsstipend. Dette må nok også fylles ut. Jeg er ikke så flink til de praktiske skjemaene og slikt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå