Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Sliter med sykt tette luftveier, men bare om natten! I det jeg legger meg ned, tettes det til. Jeg har drevet og skylt med nesehorn en stund nå, men det hjelper ingenting, fordi det ikke "er noe" frem til jeg legger meg ned. Det er umulig å puste med nesen om natten, hvilket resulterer i at jeg i blant lager snorkelyder en elefant verdig. Det verste er dog at munnen min tørker fullstendig ut hver eneste natt, sånn at huden sprekker på innsiden, og det tar flere minutter med skylling om morgenen å få fukt i systemet igjen. Det er også irriterende fordi det går utover nattesøvnen. Noen som har det på samme måte? Eller noen som har tips til å få bukt med problemet?

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg har dessverre ingen tips til deg, men jeg har det på akkurat samme måten. Jeg sliter itillegg litt med å være tett på dagtid å. Har vært sånn i snart 2 mnd nå, er nesten 19 uker på vei.

Jeg får panikk om natta når jeg ikke får puste så jeg er nok dessverre storbruker av nesespray. Bruker Zymelin for barn, den funker veldig godt.

Slet siste mnd av forrige svangerskap med det samme, men det gikk lettere da. Var vinter og så viste jeg jo at det snart var over...

Skal på kontroll på torsdag og da skal jeg ta det opp med legen.

Lykke til

Skrevet

Hm, det hoertes ikke noe saerlig ut... Spiser du faa men store maaltider eller smaa og tette i loepet av dagen? Tror det siste har mye mer for seg i forhold til - ogsaa - aa holde slimhinner intakte, og huden paa innsiden av munnen som du sier. Og saa er det dette med vann da, at man drikker seg opp litt paa vann, et glass ekstra til dagen til man er oppe i kanskje 3 l hver dag (i hvert fall 2 l) og hvor det siste glasset gjerne er bare en liten halvtime foer du legger deg, men ikke et stort glass da. Gjerne en broedskive en god time foer du legger deg ogsaa.

En annen ting er jo at kanalene vaare tetter seg mindre naar vi ligger med hodet hoeyt, saa kanskje det ogsaa kunne hjulpet det?

I tillegg til oekt vannmengde, saa er det ogsaa anbefalt at man faar i seg nok salt, dersom du spiser veldig saltfattig mat, saa kan en halv t-skje med havsalt 2-3 ganger daglig paa tungen gjoere at kroppen holder bedre paa den vaesken man faktisk trenger aa faa i seg og har drukket i loepet av dagen.

Men alt dette blir naturtips da, mulig noen andre har noen stalltips som involverer apoteket her.

Mindre kaffe, sukker, fett osv er ogsaa anbefalt, men helt hysterisk vil man jo ikke bli da... =o)

Lykke til da! Haaper det kan bedre seg etterhvert. Er et alvorlig, maa du ta dette med en lege, dersom du faktisk ikke faar puste.

Skrevet

Utrolig god tilbakemelding :-) Har alltid vært veldig forsiktig med salt, og særlig under graviditeten... Jeg har egentlig ikke tenkt på at kostholdet kan ha noen med saken å gjøre. Tror ikke jeg spiser særlig ofte når alt kommer til alt. Og kaffe er min eneste virkelige last ;-)

Mammaleo, supert om du deler dine tilbakemeldinger fra legen, jeg skal jo til legen på fredag, så da kan jeg gjøre det samme :-)

Takk, jenter!

Skrevet

Ja, kaffe toerker jo faktisk ut det meste, og to glass vann pr kopp er jo anbefalt, kaffe er jo rett og slett vanndrivende og det er jo det siste man trenger naar man er gravid paa et vis. Det aa starte dagen med godt med vann, selv om kvelden er problemet, kan ogsaa ha noe for seg, og saa drikker man heller noe kaffe utover dagen i stedet for om morgenen, det har hjulpet mange.

En annen ting jeg kom paa, er jo selvsagt akupunktur! Har du noen gang proevd det? De faar jo aapnet kanaler og satt i gang sirkulasjoener osv.

Jeg har en brillemaske, som vibrerer, som jeg sette paa naar jeg faar trykk i panne, tetthet i nese og vondt rundt oeynene. Denne gaar paa batterier, og har saanne akupressurknapper i metall som vibrerer inn mot huden som ytterkantene til en brille. Den har jeg paa en 15 min og den masserer og trykker paa punkter som gjoer at det aapner seg for meg i bihulekanalene. Men denne er kjoept i Asia da, hvor de ELSKER alt som heter massasjeapparater. Den ser helt utrolig teit ut men gjoer jobben og jeg elsker den.

Du vet, kinesiske barn starter alle skoledager med blant annet oeyemassasje i plenum, og de stimulerer synsnerver, aapner tette kanaler osv med dette, de skal liksom "skjerpe sansene"

Akk ja, hva man laerer i andre deler av verden, hehe....

Lykke til, hva enn du faar proevd og hjelp av.

Skrevet

Hørtes ut som en knallidé. Massasje hjelper jo. Men prøvde å søke litt, og kombinasjonen maske + vibrerer + masserer + batterier ga ganske andre resultater :-D

Annonse

Skrevet

HAHAHA, ja - det vil jeg tro. De som selger saannne ting man kan massere ryggen med (evt stramme inn med, altsaa IKKEgravide) vil nok ha peiling.

Den ser ut som en science fiction hjemmekinogreie altsaa, og vet ikke om den selges i Norge. Skal finne min litt senere og skrive hva den heter.

Skrevet

Jeg syns det høres ut som du har fått polypper oppi der...de har tendens til å blokkere når du legger deg ned, ganske vanlig med polypper og hvis man i tillegg er gravid og er hoven i nesen fra før av kan det bli ganske tett ja, spør legen i morgen om han kan se om han ser noen polypper oppi der og hvis ikke kan du også få tatt bilde av bihulene for å se om det er polypper..det kan du gjøre i svangerskapet også...

Jeg har selv polypper på begge sider og det har blitt verre i svangerskapet så jeg går på kortison spray i nesen

Skrevet

et tips jeg har hørt om hvis man er tørr på leppene og må sove med åpen munn om natta er å smøre leppene med vaselin før man legger seg....har ikke prøvd det selv...men hvis du har vaselin i hus er det jo verdt et forsøk....:)

Skrevet

Merket paa min lille spaceoeynemaske med akupressurvibrator er OSIM.

Skrevet

Hallo!

Har akkurat samme problem som deg. Har et glass med vann på nattbordet sammen med leppepomaden min for munnen min og leppene blir så utrolig tørre :S Tenkte jeg skulle prøve det neseplasteret mot snorking som skal gjøre det lettere å puste gjennom nesa, men om det hjelper vet jeg ikke enda...

Skrevet

Ser fra profilen din HI at du venter barn til sommeren.. Det er faktisk helt normalt å bli tett i nesen når man er gravid pga slimhinnene sveller opp.. Jeg har vært plaget med dette nå siden FØR jeg visste jeg var gravid og er dessverre avhengig av nesespray for å få sove.. Så alle råd du kan prøve FØR du evt prøver nesespray er bra.. Men, må man så må man.. Dette skyldes hormoner, og vil sannsynligvis bedre seg så snart du har født.. Jeg håper at det vil bedre seg for meg også, men jeg har i tillegg til å være hoven irritert slimhinnene med nesespray i månedsvis så kan hende jeg må få kortisonstpray hos legen for å bli kvitt nesetettheten....

Annonse

Skrevet

Så er det jo noen som er allergiske mot sengemidd.

Skrevet

Jeg er også innmari tett. På dagen overlever jeg det, men natta må jeg ha nesespray. Må kutte ut denne nå (gruer meg som en hund) og prøve en allerginesespray pga hodepine. Huff.

Et annet tips er å bygge opp hodeenden på senga. Det skal hjelpe med drenasje. (tips fra en øre-nese-hals-lege) Evt bygg opp med ekstra hodepute. Har ikke prøvd dette selv.

Skrevet

Tusen takk for gode tips! Sov med 4 puter (og vann ved siden av sengen) i natt, var faktisk bare tett på den ene siden :-)

Femina - fant masken din på OSIMs nettsider, to varianter til hhv 69 og 135 singapore dollar - de shipper. De reklamerte med at den forebygger rynker rundt øynene - det er jo en ekstrabonus :-)

Holøder dere andre tette oppdaterte på hva legen sider på fredag.

Skrevet

Saa bra da, tipper jeg har den til 69 SGD, men jeg har kjoept den i et land som er noe mer lavt i pris da, mulig man skal fleske til og kjoepe den til 135 SGD om man foerst investerer i noe fra Singapore og faar det shippet til Norge. Her jeg bor kan man egentlig ikke stole paa posten (fikk de fleste julegaver rundt paaske, hehe, Freia melkesjokolade - eller sjokoladesaus da) saa bedre aa bestille fra Singapore evt om du finner noe i UK/Sverige kanskje.

Den er supergod og hjelper mot hodepine og alt mulig annet ogsaa, bedre syn og helt sikkert rynker (viktigste bit for kinesiske kvinner!!) ogsaa, om man bruker dem ofte, og det gjoer jo kinesiske kvinner. Halve dagen gaar med til aa stelle utseendet/forebygge/hindre aldring, hehe... Vi er paa en annen galakse. I bassenget her vi bor, har alle kinesiske damer saanne gigantiske solskjermer, som rekker langt bak oerene og helt ned til halsen, saa barna foeler de leker med FBI i bassenget. Mens vi norske damer ligger i solsteken, vel og merke med solfakter 50/30 men likevel, hehe...kontrast. Og de muslimske jentene bader i full dykkerdraktlignende badedrakt, men flott at de bader da. Saa litt av en "salat" i vaart basseng, og gjerne spacemasker paa da!! For all del....eller yoga i en time paa bassengkanten, helt vanlig.

Nok om det, masken er veldig bra og naar man bare venner seg til det (litt vondt i begynnelsen fordi den trykker paa punkter som gaar til nerver osv som man aldri har aktivert osv) er den er must.

Lykke til da! Kanskje jeg skal starte eksport?? Kunne jo vaert noe i Norge kanskje... =o)) Mye migrene og tette kanaler i Norge, hm...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...