Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har 100 %, fordi jeg fikk ukene til far i tillegg. Siden han ikke hadde krav på de pga jeg ikke hadde jobbet 50% stilling eller mer.

Av de pengene har jeg skattet hver mnd. Så det jeg lurer på er om at jeg vil få tilbake på skatten eller kan jeg få en baksmell?

Er litt bekymret. Har ikke fått selvangivelsen min enda.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137394537-hva-med-foreldrepenger-og-skatt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skjønner vel at det er umulig for oss her inne å svare på et sånt spørsmål. Det avhenger jo helt av skattekortet ditt, hvis du feks har for lave beløp der når det gjelder hva du tjener eller hvor mye renteinntekter du har vil man gjerne få restskatt. Da har du trukket for lite skatt i løpet av året. Har du trukket for mye får du penger igjen. Har du hatt 100 % dekning (det vil si 44 ukers permisjon) vil det være sannsynlig at du får igjen litt (hvis du ikke har for lavt grunnlag på skattekortet). Men som sagt umulig å svare riktig på et sånt spørsmål.

Herregud, trenger ikke bli sure og frekke bare fordi jeg spurte om dette. Skulle tydligvis aldri gjort det skjønner jeg!

Vi var hos Nav og fylte ut den gangen den søknaden om foreldrepenger og hørte ikke et knyst om noe skattekort. Men det er vel fordi de har skatteopplysningene på Nav vell? Må no ha det siden de har trekt skatt fra meg hver 14 dag.

Jeg skrev dette, for lurte på hvordan er det for andre?

Jeg hadde ikke fast jobb før jeg ble gravid og mens jeg var gravid. Jeg har kun hatt vikarjobber, og jobber som ikke er mer en 5 timer i uken foreks. Derfor jeg lurte på dette. Kanskje grett for di som har fast jobb, og att jobben venter på dere etter permisjonen er ferdig.

Annonse

Syn ikke mitt svar var noe surere eller frekkere enn ditt: "Ja, er klar over det!!!, men det var ikke det som var saken da." Nav har ikke noen skatteopplysninger på deg, annet enn muligens skattekortet ditt hvis du hadde skattekort for ifjor.

Jeg tror faktisk nav har tilgang på skatte% vår uten at vi sender det inn.

Skjønner heller ikke spørsmålet til HI om du har 100% dekning så har du jo samme lønn som i fjor og så har du sikkert samme skatt og så går du sikkert omtrent i 0?

Nå har jo renten økt så om man har mye lån så kan det hende man får litt igjen

Arbeidsgiver oppgir skattetrekket samtidig som de oppgir lønna di :-)

Jeg jobber deltid ved siden av studiene, og trekker ekstra skatt for å slippe å få restskatt (får igjen 12.000 nå, det er mye bedre). Da regner jeg med at dette kommer til å skje med foreldrepengene mine også, siden summene skal være like enten det er lønn eller foreldrepenger.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...