Anonym bruker Skrevet 8. april 2008 #1 Skrevet 8. april 2008 Er så lei av å ikke bli tatt seriøst av skolen. Sønnen min på 10 år fikk diagnosen adhd for 2 år siden. Jeg kom med min bekymring lenge før det, men de har aldri sett noe problem. Fikk henvist til bupa selv via fastlege, og de oppfattet problemene våre med en gang. Han er ikke utagerende, men i grunn en veldig snill gutt. Sliter selvfølgelig med sine ting for det. Gjør det foreløbig bra faglig, men kravene er enda ikke så store. Er bekymret, men skolen tar ikke bekymringen alvorlig. Han glemmer bøkene han har lekser i på skolen, rekker ikke spise maten sin, mister alt mulig hele tiden, ranselen er alltid rotete osv osv. Virker som skolen ikke vet hva adhd er, at de bare forbinder det med utagerende oppførsel. Blir frustert, fordi adhd er jo så mye mer. Skulle ønske han var en pøbel noen ganger, så han ble sett på skolen. Når jeg ber om at de hjelper han med å få med bøker hjem, og sørge for at han oppfatter beskjeder, så får jeg beskjed om at de ikke har mulighet fordi de har 27 andre å passe på også. Ikke får han ekstra ressurser heller, fordi de mener han ikke trenger det. Greit det går bra nå, men hva med når kravene blir større? Trodde det ville være lurt å være føre var jeg da? Har sagt jeg ønsker IOP, men har ikke vedtak. Blir kastet fra det ene til det andre stedet. Ingen tar ansvar. Har selv henvist til PPT, men tror ikke vi får gjennomslag der heller. Skal jo spares. Argh blir så sint. Er det flere som sliter med skolesystemet, evt har noen gode råd?
skjelvekrøller Skrevet 8. april 2008 #2 Skrevet 8. april 2008 Vi har vært gjennom ppt og de fattet vedtak om assistent og hjelp på skolen. Skolen følger opp ppt sine vedtak har jeg fått beskjed om, så kanskje er det best å legge energien i å komme inn på ppt og få deres hjelp? Det burde ikke være så vanskelig som du tror så lenge diagnosen er klar! Det går også an å ta kontakt med ppt og spørre om de kan fremskynde saken litt. Selv om de har mye å gjøre, har de kanskje mulighet til å rokkere om litt/satt av tid til hastesaker. Og når barnet er 12 år og det ikke fungerer tilfredsstillende på skolen, synes jeg det er en hastesak! http://www.foreldrenettet.no/cgi-bin/fug/imaker?id=399 - Her står om hvem som har krav på tilrettelagt opplæringsplan og hvordan slik vurdering skal foregå. Vi har forøvrig et veldig godt samarbeid med skolen. Jeg legger vekt på å være blid, hyggelig og imøtekommende når jeg snakker med dem uten å legge meg flat og fire på kravene I tillegg er skolen bra og vi har vært heldig med lærerne! Det er trist at flaks skal være avgjørende At de har 27 andre elever å passe på synes jeg ikke er noen god nok unnskyldning for å ikke kunne hjelpe din sønn til å få med seg leksebøkene hjem! De fleste 12 åringer klarer vel det helt selv, slik at læreren burde ha tid til å hjelpe dem som ikke klarer det! Ok, på slutten av dagen når alle skal haste avsted er det kanskje hektisk, men kan du ikke spørre dem om de kan ta det i et friminutt tidligere på dagen? Bøkene _må_ jo ikke vente med å bli lagt i sekken til det ringer ut etter siste time! Får han behandling for adhd? Om jeg får være så frekk å spørre. Jeg trodde medisiner ville være til hjelp for å holde orden i eget hode, holdt jeg på å si. Selv har vi fått diagnosen proteinintoleranse og barnet vårt går på gluten og melkefri diett, så jeg vet ikke hvordan medisiner virker. Tilgi meg om jeg er helt på bærtur når det gjelder medisinenes virkning. Kan det være at medisineringen trenger regulering? Det er utrolig frustrerende når man sitter der, ekspert på sitt barn, og ikke får gehør! Håper det ordner seg for dere! Det høres ut som om du gjør en god jobb! Stå på videre!
Troillpia Skrevet 13. april 2008 #3 Skrevet 13. april 2008 Hei Jeg føler vel at jeg blir litt mellom barken og veden angående ditt problem, men velger likevel å svare deg... Jeg er mor til ei jente på 16 år med ADHD, i tillegg er jeg lærer og jobber tett med elever som har ADHD, så man kan vel trygt si at døgnet mitt består mye godt av å omgås de med denne diagnosen. Men, du sier samarbeidet med skolen funker dårlig, at skolen gjør en dårlig jobb i forhold til din sønn osv. Nå er det faktisk slik at selv om man har ADHD har man ikke automatisk rett til verken IOP eller ekstra timer. Hvis gutten din funker bra på skolen er det ingen grunn til å gjøre han spesiell med verken assistent eller tildelte lærertimer. Du sier lite om hva han strever med, bare at han selvfølgelig sliter med sitt... Hva da? Mitt forslag til deg er å be om et møte med skolen hvor du så saklig som mulig, og uten å bli irritert/sint, forteller hvordan DU opplever din sønns skolehverdag. JA, det er en urimelig oppgave å klare å følge opp 28 10-åringer så mye som man som lærer ønsker, men slik er det bare, dessverre! og ja, ikke alle lærere kan like mye om ADHD, for dette er faktisk ikke noe man lærer om i grunnutdanninga på lærerskolen, knapt nok når man tar spesialpedagogikk! I en klasse er det alltid elever med konsentrasjonsvansker, uten å ha en diagnose, og en lærer klarer ikke å sjekke at hver enkelt får med seg det h*n trenger. Her er noen råd du kanskje kan foreslå for læreren til gutten din: For å hjelpe elevene litt på vei noterer jeg alltid på tavla hvilke bøker som skal taes med hjem den aktuelle dagen. Dette skriver jeg tidlig opp, og gir noen muntlige påminnelser utover dagen... Vi har også en felles regel at ingen får gå ut før de enten har spist ei skive el et knekkebrød, eller en God-morgen yoghurt for de som foretrekker det :-) Dette har funka veldig bra hos oss! Når det gjelder klær og slikt, oppfordrer jeg foreldrene til å komme innom skolen så ofte som mulig, for dette har vi faktisk ingen mulighet til å klare å fikse for nesten 30 unger, selv om de fleste 10-åringer klarer det selv! Men stikk innom skolen... Lykke til :-)
dansejentes mamma Skrevet 19. april 2008 #4 Skrevet 19. april 2008 Det virker ikke lett... Ser at vi kanskje har vært veldig heldig, men hos oss fungerer samarbeidet godt, selv om det er vi og ikke skolen som er bekymret. Vi har også en gutt som er alt annet enn en pøbel, men han hae adhd og autisme viser det seg, men vi fikk diagnosen først for 14 dager siden. MIn gutt har hatt hjelp i bhg og skole siden han var 2, uten denne diagnosen, men ut fra de behovene vi kunne se han hadde. Min erfaring er at ppt er en god samarbeidspartner, det er jo også nøkkelen til å få hjelp i skoletiden. Kanskje kan du søke hjelp via sosialen for å få støttekontakt, kanskje leksehjelp? Gutten min får også hjelp med leksene på sfo. Mitt råd er bare å stå på, regn med å bli tatt på alvor, så blir du gjerne det.
Anonym bruker Skrevet 21. april 2008 #5 Skrevet 21. april 2008 Jeg kjenner meg så godt igjen i det du skriver. Vi har også en sønn som ikke er utagerende, han er veldig snill og muligens litt umoden i tillegg. Født sent på året. Nå er han i 5 klasse, det gikk 3 år før vi fikk fortgang i sakene. Gikk selv først til Nevrolog som igjen ville vi skulle gå til PPT og Skole med de papirene vi fikk der. Det gjorde susen. Men ekstra hjelp får han ikke, for det utløser ikke automatisk midler til skolen og ekstra ressurser. Han har fått briller, vi har et poengskjema hjemme som utløser belønning straks han oppnår resultater. Eks; husk å ta med bøker hjem, altså de tingene vi ser er en utfordring for ham. Det går bra - men jeg ser med skrekk og gru de kravene skolen stiller fremover, hvor utrolig lite som skal til for å velte selvtilliten til gutten. Det koster oss MYE tid og MYE krefter og tålmodighet. Forholdet mellom meg som mor og min sønn kan bli preget av krangel og diskusjoner vedr. skolearbeid og jeg mener vi som foreldre bør kunne få lov til å være foreldre og ikke lærere i tillegg. Det er slik at det er opp til foreldrenene om ungen din greier seg gjennom skolen. Og ikke alle greier det. Ikke alle har ressurser til å sitte 2 timer hver ettermiddag over leksene sammen med barnet. Skolen trenger penger, ressurser og tid frigjort til å legge forholdene til rette for slike elever. Og dette er statens ansvar. Og mens jeg kjenner jeg blir sintere og sintere over systemet, tror jeg det mest vil gå bra alikevel. Vi må senke kravet, sørge for at de leser og skriver og kan litt matte. Gi dem tegneserier med full action, og masse ros. Det kommer til å bli folk av barna våre også, fordi de har foreldre som ser dem.
Anonym bruker Skrevet 25. april 2008 #6 Skrevet 25. april 2008 Hilsen en annen mamma (uten ADHD tror jeg da, men...) og lærer: Det vil ta tid før skolen merker noe utslag faglig sett på barnet ditt. Og systemet er dessverre slik, at hvis han ikke ligger mer enn 2 år etter det faglige resten driver med, vil han ikke få enkeltvedtak og timer. Slik er det iallefall i min kommune. Det beste du kan gjøre er å prøve å "henge med" på hva de driver med på skolen slik at du kan støtte oppunder dette hjemme, så kanskje ikke det vil ha så stor påvirkning for din sønn. Du kan fint be om å få oversiktsplaner for perioder/halvår eller helt skoleår slik at du selv også har oversikt. Det er skolen pliktig i å gi deg. I tillegg tenker jeg at du kanskje kan få til en avtale der barnet ditt kan reise tilbake til skolen og hente bøker på ettermiddagen hvis han har glemt? Vanligvis er det vel noen på skolen til kl 15.30 MINST. Og hvis han henvender seg på SFO er det sikkert noen som kan låse opp for han slik at han får hentet det han trenger. Det har jeg gjort for mange unger, jeg, uten at de nødvendigvis har noen diagnose for det! Alle kan jo glemme. Det er ikke sikkert han trenger å dra tilbake til skolen på ettermiddagen så veldig mange ganger før han lærer seg å sjekke sekken før han drar hjem? Iallefall, dette var bare et par tips. Vet det ikke er enkelt! Masse av lykke til! Hilsen meg :=)
Anonym bruker Skrevet 25. april 2008 #7 Skrevet 25. april 2008 Vil berre kommentere det siste (anonym 12:43): Det å "lære" seg å ikkje gløyme bøker, er heilt forskjellig hos ein med og ein uten ADHD:) Ein med ADHD har nemlig store problem med å lære av erfaring. Og har ein b-timar, så skal ein ha IOP, iflg PPT.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2008 #8 Skrevet 26. april 2008 Takk for mange svar. Har hatt et samarbeidsmøte med skole og bupa nå, så føler vi har kommet litt lenger. Vi er enige om at vi må spille på samme lag for at gutten skal få det best mulig. Føler at vi ble litt mer forstått. Han har fått avslag på ekstra ressurser, men skolen skal likevel komme med noen tiltak som jeg har bedt om. Ønsker hyppigere kontakt med skole, og skal nå få et par linjer hver uke om hvordan uken har gått. Skal også gå andre veien. Han skal også få ekstra sett med bøker til å ha hjemme i tilfelle han glemmer. Som de sier over så har han ikke lært selv om han må hente de. Det skaper bare ekstra frustrasjon for han. I tilleg skal han få ekstra tid hver uke til samtale med lærer alene + at han for individuelle lekseplaner. Det har tydelig hjulpet en god del å mase på de:)
Anonym bruker Skrevet 27. april 2008 #9 Skrevet 27. april 2008 Det er forsåvidt riktig, men tror ikke denne gutten har "b-timer" som du kaller det. Å ha diagnosen ADHD utløser ikke automatisk ressurser fra PPT, og da har man heller ikke rett på en IOP. Sånn er det bare :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå