mamma tiL 1stor+2små Skrevet 8. april 2008 #1 Skrevet 8. april 2008 og hun gjorde jo de vanlige undersøkelsene. Alt så helt normalt ut.Hun målte sf målet og det var høyt. Hun mente at min lille prinsesse kom til å bli større enn gullgutten min var da han ble født. Hun kom i alle fall til å bli 2-300 gr større. Hun understrekte jo også at dette kun var ut fra sf målet og mente at det var nødvendig å sende meg på en ul for å finne ut om det evt bare er mye fostervann,stor morkake og slike ting. Likte ikke helt denne beskjeden,gullgutten var 4580 når han ble født og jeg kan altå regne med en en jente på 4700-4800 det er jo på grensen til at de begynner å tenke på ks. Dette er ikke noe jeg ønsker,da jeg hadde en slik god fødselsopplevelse sist og har i bunn og grunn gledet meg til dette igjen. Nå må jeg snakke med legen om ul i uke 32 for å finne ut hvor stor jenta mi blir ved termin.Huff,synes ikke det var noe kjekt. Prøver å ikke ta sorgene på forskudd,men tankene er der jo.
evius fikk junigutt Skrevet 8. april 2008 #2 Skrevet 8. april 2008 Har du tatt glukosebelastning? Siden førstemann var såpass stor? Syns ikke du skal ta sorgene på forskudd, men skjønner at du tenker på det. Symfysefundus er bare en utvendig måling av hvor stor livmoren er, og ofte er det også sånn at livmoren vokser raskere/blir fort større når man har vært gravid før. Men som jordmoren din sier, er det sikkert lurt med en vekstbestemmelse i uke 32, siden førstemann var så stor. Samtidig vet du at du klarer å føde store barn, så om nestemann er noen hundregram større, skal det gå helt fint! Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, men er du over 38 år skal du henvises til glukosebelasnting i uke 26-28. Det skal være rutine hos oss modne mammaer, og særlig hvis man har født store barn tidligere.
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 8. april 2008 Forfatter #3 Skrevet 8. april 2008 Hei,jenta mi var ikke stor hun var ikke mer enn 3480 gr og 50 cm så hun var helt gjennomsnittlig. Henne er det jo mange år siden jeg fødte,hun blir 19 i sommer. Så har jeg gullgutten som har samme far som dette barnet som var stor. Jm,sier også at et par hundre gram til skal nok gå greit,men hvis jenta blir større,så må en begynne å vudere ks og det er ikke noe jeg har lyst til i det hele tatt. Glukosebelastning hva er det?Hvorfor tas det? Og hva slags innvirkning har det på barnet i magen? Ja,jeg er 38 blir 39 i mai,men har aldri hørt om glukosebelastning før.Har lest her inne på enkelte sider at noen har tatt det,men ingen har pratet med meg om det. Regner jo med at glukosebelstning har noe med blodsukkeret å gjøre,og jeg har jo aldri hatt problmere den veien,selv om det er mye diabetes i slekten. Er veldig forsiktig med søtsaker til daglig. Sier ikke at jeg aldri skeier ut da. Takker for et fint svar,og håper at du eller andre kan svare meg på spørsmålene i her.
evius fikk junigutt Skrevet 8. april 2008 #4 Skrevet 8. april 2008 Her står det en del om svangerskapsdiabetes: http://www.babyverden.no/templates/Article____407.aspx Glukosebelastning kalles også sukkerbelastning og man skal sjekke blodsukkernivået ditt fastende og 2 timer etter at du har drukket sukkervann. Innvirkningen forhøyet blodsukker har på babyen i magen er at den vokse hurtigere enn den vanligvis ville ha gjort med normalt blodsukker hos mor. Så barnet kan bli stort. Og vi som er over 38 år har økt risiko, og skal henvises rutinemessig til sukkerbelastning. Dette står blant annet på disse sidene: "I Norge sjekkes noen kvinner rutinemessig uten funn av sukker i urinen. Årsaken er at de har høy risiko for å utvikle sykdommen: * Kvinner som er arvelig disponert for sykdommen * Kvinner som er overvektige * Kvinner som har hatt svangerskapsdiabetes ved tidligere svangerskap * Innvandrere fra Nord-Afrika og den subindiske kontinent * Kvinner som er eldre enn 38 år Prøvene tas vanligvis rundt 28. til 30. svangerskapsuke" Selv tok jeg denne testen i uke 26 og man fant ut at jeg hadde svak glukoseintoleranse, men ingen svangerskapsdiabetes enda. Jeg har født en datter tidligere på ca 4.3kg, har familiær disposisjon for diabetes, er 38 år, så er i risikosonen. Syns du skal be legen din om en sukkerbelastning i uke 28 Ønsker deg lykke til!
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 8. april 2008 Forfatter #5 Skrevet 8. april 2008 Takk for god informasjon. Jeg har som sagt aldri blitt pratet med om dette av lege,men har lest at noen har tatt det her inne. Har trodd at det er bare de som har diabets,eller som har hatt sukker i urinen som har tatt dette. Jeg er jo også litt overvektig i tilegg til at jeg er 38 år. Får høre med legen min hva hun sier når jeg skal til henne neste gang. Da er jeg i uke 24,så det skulle vel gå bra.
Shabby* Skrevet 8. april 2008 #6 Skrevet 8. april 2008 Hei mamma til 1 stor... Jeg tenkte bare jeg måtte si at jeg har diabetes og får også store barn. De tenker da ikke først på keisersnitt, men heller å sette i gang litt før tiden. Ei venninne av meg fødte nylig med svangerskapsdiabetes og hun ble satt i gang 2 uker før tiden. Jeg selv ble satt i gang 4 uker før tiden med minsten her. Hvis du får bekreftet svangerskapsdiabetes, så får du nøye oppfølging, og spesielt den siste tiden hvor du går til ul kontroll en gang i uken. Dette skal nok gå bra, skal du se.
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 8. april 2008 Forfatter #7 Skrevet 8. april 2008 Ja,det går nok bra,men jeg er bare litt fortumlet. Hadde liksom sett for meg en slik fødsel som jeg hadde sist.
Ellebettemor Skrevet 14. april 2008 #8 Skrevet 14. april 2008 Da jeg gikk gravid med tulla mi, tippa legen at jeg skulle få en gutt på rundt 4,2 kg (i og med at jeg etter hvert fikk ganske stor mage) Jeg fikk ei jente på 3662. Ikke bekymr deg. Vent til UL, og ta det derfra.
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 14. april 2008 Forfatter #9 Skrevet 14. april 2008 Takk skal du ha. Jo,jeg har begynte å legge det litt bort,men tenkte mye på det de første dagene og så har jeg jo fått så gode svar her inne og jeg har også snakket med en av dere privat og det var også godt. Godt å høre om andre her inne,gir en liksom mer visshet og ro.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå