venternr3:) Skrevet 7. april 2008 #1 Skrevet 7. april 2008 Hei.. Jeg har en jente på nå 5 år som sliter med diare\løs mage mange ganger for dagen.. Det er litt opp og ned med konsistensen men er veldig løst minst 3-4 ganger for dagen. Hun er i tillegg mye plaget med luft og klager selv på vondt i magen. Hun er en jente som stort sett er blid og fornøyd men tar veldig fort til tårer, og det skal lite til for å vippe henne av pinnen. Normal lengede og høyde vekst, helst litt over. Har vært til lege som bare snakker om barnediare og at dette er normalt. Har tatt litt blodprøver fpr å sjekke om hun har noen allergier på mat ol. Det har ikke slått ut på matvareallergi, og cøliaki prøven har jeg ikke fått svar på enda. Er vel litt i overkant av tre uker siden vi tok prøvene. Jeg jobber selv ved sykehuset og har sjekket de andre prøvene, som viste at hun var veldig lav i ferritin og jern, men hb var forløpig fin. Snakket med lege på posten som mente hun burde begynne med jern for å unngå at hun fikk jernmangelanemi. Hun spiser normal kost, med masse frukt og litt grønnsaker. Er ikke så glad i grønnsakene, men spiser litt hver dag etter litt om og men.. Er det slik at dersom man har normal vekst så har man ikke et problem. Noen andre som har opplevd det? Jeg er fortvilet for dette begynner å bli et problem. Hun er så løs i magen og har mye luft noe som fører til at det ofte kommer bittelitt i trusen. Hun begynner på skolen om et år og jeg ønsker da at det skal bli bedring på dette
It's all about me Skrevet 8. april 2008 #2 Skrevet 8. april 2008 Når du snakker om cøliaki-prøven, mener du da blodprøven eller gastroskopi? Blodprøven slår ofte ut negetivt selv om en har cøliaki og er bare en pekefinger, skal en utelukke det sikkert må det tas gastroskopi. For meg høres det ut som det er store muligheter for at det kan være det som feiler henne, så du gjør ikke dumt å å press på for vidre utredning. Har selv en gutt med cøliaki foresten. Symptomene er mange, og en kan ha alle eller ingen. Det at vekten hennes er bar er ikke noe tegn på at hun ikke har cøliaki, det viser bare at kroppen klarer å ta opp nok næring til å vokse også. Min lille gutt mistet vekt først helt på slutten, før det hadde han fulgt kurven perfekt. Ellers er det flere ting som får meg til å regare. Langvarig diare, mye luft og magesmerter, og ikke minst jernmangel. Jernmangel er veldig vanlig ved cøliaki før en starter på diett. Det er andre ting du kan se etter også som sover hun mye, er megen oppblåst "afrikamage" og har hun noen røde små utslett på kroppen, eller har hun ksatet opp noe uten spåesiell grunn? Men som sakt tidligere en kan ha alle symptomene eller ingen... Desverre vet de fleste fstleger lite om cøliaki, de går ofte etter boka som sier diare og dårlig vektoppgang. Men cøliaki er så mye mer enn det. Så stå på ditt for å finne grunnen for at hun er så plaget. IKKE begynn på glutenfri diett på egenhånd for å sjekke, det er VIKTIG. Men krev gastroskopi for å heller få det utelukket. Å gå med cøliaki uten riktig diett er ikke bare plagsomt men det gjør så kroppen ikke får tat opp næring skikkelig, kan dra meg seg laktoseinteleranse og på sikt øker det risikoen for benskjørhet og tyntarmkreft. Lykke til.
LKB-medlem Skrevet 9. april 2008 #3 Skrevet 9. april 2008 Hei. Jeg har en gutt på fem og et halvt som har hatt en del mageproblemer opp gjennom tiden. Han hadde kollikk da han var baby, mye smerter, problemer med avføring, skrik døgnet rundt osv. Det var aldri noe hjelp å få av fastlegen eller helsestasjonen, de tok et par blodprøver, men avfeide oss raskt med at at resultatene var relativt normale. Vi fikk av naturmedisiner beskjed at han tålte melk dårlig, men da vi først fikk han innlagt på sykehus av helt andre grunner, kunne vi få komme til ernæringsfysiolog, som sa at man innenfor allmenmedisin ikke nødvendigvis kunne teste seg frem til alle allergier, slik at dietter kunne avdekke allergier vel så bra. Vi fant etter hvert ut at det var melken som skapte mageproblemene, og mageproblemene forsvant med kumelka. La ikke legene bagatellisere mageproblemene til jenta di! Det du opplever, er tegn på at noe påvirker henne negativt. Vi fikk også beskjed om at alt var normalt pga. normalvekt. Spinnvilt spør du meg! I en annen situasjon "testet" fastlegen om sønnen vår var dehydrert (i forbindelse med sykdom og lavt væskeinntak) ved å klype i huden for å se om den la seg. Dette sa sykehuset i ettertid at var helt galskap i forhold til barns tilstand. Hvis barn er så dehydrerte at de har så synlige tegn, er det en livstruende tilstand. Min erfaring er at mange leger tar altfor lett på barns sykdomstilstand. Det tar ofte lang tid før man synes man har nok "grunn" til å presse på nok på til å få barnet sitt gjennom fastlegen til spesialist, og få nok undersøkelser hos spesialisten. Som "nybegynner-syk" stoler man jo faktisk på at leger vet hva de snakker om... Stå på, er mitt råd! Hvis du ikke får hjelp hos den første legen, så prøv en annen.
lÅktiHaUDe Skrevet 10. april 2008 #4 Skrevet 10. april 2008 Dette er vel som å høre om tutta vår. Hun har slitt med mage og diare i mange år. Det som er synd med vår er at det har begynt å gå ut over vekt og vekst. (21 kg og 128 cm). Vi fant fort ut at melk var et problem. Dette fant vi ut når hun bare var noen mnd gammel. Så når hun begynte med fast kost merket vi at alt kom tilbake. For å gjøre en laaang historie kort så fikk vi tatt en fruktosemalabsorbsjons test da hun var 7 år. Denne slo ut positivt. Etter vi begynte på diett er hun mye bedre. Dette med fruktose er ikke så lett å teste selv siden det er i alt fra ketchup, honning, frukt og diabetesprod. E-stoff osv. Det er ihvertfall et tips til deg om alle andre tester er negative. http://www.matoppskrift.no/sider/artikkel286.asp Dette er en adr som du kan gå inn på der det står litt om fruktosemalabsorbsjon. Lykke til
lÅktiHaUDe Skrevet 10. april 2008 #5 Skrevet 10. april 2008 En liten ting.. Denne testen vises ikke på allergitester. Du drikker en drikk og så tar en blåsetest etterpå. Så det hjelper ikke at du har testet for allergi.. Vår datter var også ofte i veldig dårlig humør osv. Men sjekk nettsiden der står litt om symptom osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå