Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er ei singel jente på 32 år, som, etter et år i tenkeboksen, planlegger å dra til Stork Klinik til høsten. Planen er å begynne med undersøkelsene nå i vår. Rent praktisk: Starter jeg hos fastlegen, og ber han om å ta testene vedr. HIV etc? Og ber han videre om å henvise meg til gynekolog. Kan jeg be han henvise meg til en spesifikk gynekolog (f eks Heidi hos Blakstad)? Jeg er litt usikker på min fastlege, jeg er ikke sikker på om jeg liker han. Er det noen av dere som bor i Oslo, som har en å anbefale. Gjerne en som er positiv til jenter som drar på Danmarkstur :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei og velkommen hit. Ruth Elin Dalen på Adamstuen legesenter er veldig positiv og grei. Hun henviste meg til Blakstad. Jeg fikk tatt alle testene hos en gynekolog, men det er jo like greit å ta det hos fastlegen.

Skrevet

Jeg tok alle mine tester hos dr. Trolle (gyn) på Majorstuaklinikken. Det er litt dyrt der, 1200 kr da jeg var der i fjor, men du trenger ingen henvisning og får raskt time. Han samarbeider med Stork og er veldig hyggelig. Ellers må du vel til legen din for å få henvisning til gyn. Jeg fikk en henvisning uten navn (før andre runde med IVF) og ringte så rundt til ulike gyn. Det var lang ventetid overalt men hos Blakstad fikk jeg raskt time. Skal bruke henne nå også på tredje runde.

Skrevet

Tusen takk for raske svar :-)

Damen på Adamstuen hadde full liste.

Mulig jeg gir fastlegen min en sjanse..

Skrevet

Hei:) Samboeren min fikk time hos gynokologen Kristine Meidel på Volvat...det er også litt dyrere enn vanlig, men hun er VELDIG hyggelig og har hatt mye med Storken å gjøre. Vi har tatt alle prøvene der, å det kom seg vel på til sammen ca 2000kr:) Som alt annet i denne baby-prosessen er det dyrt, men som vi tenker- det er verdt det:) Lykke til:)

Skrevet

Er nok rimeligst aa ta infeksjonstestene hos fastlege, jeg betalte ca 275 kr.

Skrevet

jeg brukte fastlegen. "fort og billig".

ifht "vennlighet" er det jo lovfestet at de ikke har lov til å assistere, spørsmålet er hvor denne grensen går.

jeg syns ikke det var noe spesielt poeng i å dra den for legen min, så jeg sa bare at jeg var til behandling i Danmark, og at de hadde bedt om at jeg fikk tatt de testene i Norge. Han stilte ikke spørsmål om det i det hele tatt.

Jeg har vært pasient hos ham i årevis så han kan sikkert tenke seg til NÅhvordan det henger sammen (vel, nå vet han det jo, da jeg oppga at barnet hadde donorfar da jeg var gravid.. :lol:)

om du ikke er sikker på at du liker fastlegen er en sak for seg. som småbarnsmor er man MYE hos fastlegen - he-he - så kanskje du skal bytte like gjerne først som sist.

Skrevet

hei!

samboeren min tok alle testene hos fastlegen sin (som dessverre har fulle lister) og ble henvist til en gynekolog hos brynsenglegene, hvis jeg ikke tar helt feil. fastlegen var veldig positiv til at vi er to damer, og hos gynekologen var det ingen som spurte om noen ting.

vi fant ikke eggløsningstidspunktet første gang vi prøvde, og for å få ro i sjelen, gikk vi til dr trolle på majorstueklinikken for å se at alt var i orden da vi kom til runde to. dette var helt valgfritt og noe vi gjorde for å betrygge oss selv om at det faktisk var egg der inne. :-)

vi har nettopp vært nede til 3. forsøk på stork, og hvis den ikke sitter nå, anbefaler de en grundigere sjekk av egglederne (sjekke om de ikke er tette). dette kan du seff også gjøre før du begynner, men det er ikke et krav fra stork.

lykke til!

Skrevet

det var visst ikke brynsenglegene, men legetjenesten på bryn senter (i tilfelle det skulle bety noe :-))

Skrevet

Hei.

Vet ikke hvor i Oslo du bor, men overnevnte Dr. Ruth Elin Dalen deler kontor med Dr. Mikkel Mundal på Adamstuen i Oslo. Mikkel har 16 ledige plasser akkurat nå. Han er en veldig fin lege, empatisk og seriøs, og han vil heie på deg til du sitter med babyen i fanget!

Og når du ønsker time hos han, men det er fult, så får du bare time hos Ruth Elin istedet-helt perfekt!

De er veldig hyggelige begge to!

Har undersøkt litt rundt dette med leger som nekter hjelpe til med prøver under påskudd av at de ikke har lov til å drive kunstig befruktningshjelp av lesbiske/single i Norge, dette er noe stort tull og tøys! Det er ingen konflikt mellom prøvetakingen pg lov-verket, men det finnes desverre leger som "gjemmer" seg bak dette fordi de ikke ønsker å hjelpe. Da har man valget mellom å ta fighten, eller finne en lege som heier på deg!!!!

Ellers er jeg også en veldig glad Trolle tilhenger, han må være den søteste gynekologen på jord :o)

Lykke til!

Skrevet

jeg har bare lyst til å legge til at det er ikke sikkert en lege er negativt innstilt til donor-prosess bare fordi de ikke vet om de har lov til å hjelpe ifht. lovverket. Jeg syns det er helt greit at de tenker på autorisasjonen sin, og syns i grunnen leger burde være litt nøye ifht å drive lovlig.

så for de som ikke har behov for at legen "heier på dem", syns jeg det er helt greit om man ønsker å være diskret. for meg passet det helt fint. jeg ville bare ha utført testene. for andre er det viktig at legen er involvert i prosessen, og da tar man andre hensyn. også greit.

lykke til uansett!

Skrevet

Tusen takk til hver og en av dere for at dere tok dere tid til å svare på spørsmålene mine, og for at dere delte deres erfaringer med meg :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...