Septemberprinsen Skrevet 7. april 2008 #1 Skrevet 7. april 2008 Jeg har studert nå i 2,5 år, og dette semesteret meldte jeg meg opp til eksamen i to enkeltemner, hhv 30 og 10 sp. Studiet på 30 sp har jeg droppet, og det betyr jo at jeg vil få stryk på dette siden jeg ikke kommer til å møte opp på eksamen. Men siden jeg ikke har strøket i noen fag før, så regner jeg med at jeg allikevel har rett til maks fødselsstipend fra lånekassen til høsten (har termin 10.09.08)- ELLER?! (skal søke på fulltidsstudie fra høsten av). Jeg regner med å søke om utsatt studieplass fom august, og jeg får vel bare fødselsstipend frem tom mai -09? Har jeg altså ikke krav på noe økonomisk bistand hverken fra den ene eller andre etaten i juni og juli mnd -09 mens jeg venter på studiestart aug -09? Og så var det dette med smutthullet da: samboeren min jobber fulltid i nordsjøen, og dermed blir det litt vanskelig for ham å jobbe i gradert stilling. Har du noen fiffig løsning på dette? Bør jeg søke om utsatt studiestart (etter at jeg er tatt opp ved 100% studie), eller bør jeg bare melde meg opp til eksamen også i barseltiden og da heller søke studie på nytt for høsten -09?
Tromsøstudent Skrevet 8. april 2008 #2 Skrevet 8. april 2008 Til det første spørsmålet. Lånekassens forskrift sier: "§ 9-1 Faglige resultater og dokumentasjon Når søkeren har fått utdanningsstøtte for et undervisningsår, må faglige resultater for dette året kunne dokumenteres. § 9-2 Støtte ved forsinkelse Dersom utdanningen varer ett år eller mer og søkeren blir forsinket, gis det støtte i inntil ett år utover normert tid. Dersom søkeren blir mer enn ett år forsinket, må søkeren ta igjen forsinkelsen uten støtte fra Lånekassen. Ny støtte gis fra semesteret etter at forsinkelse som overstiger ett år er tatt inn." Jeg forstår denne regelen slik at det gis støtte til studie helt til du er 60 sp forsinket. Hvordan forsinkelsen oppstår kan jeg ikke se er relevant. Jeg kan altså ikke se at det har noe å si om du trekker deg fra eksamen, eller om du stryker på eksamen. Så lenge som det ikke er over ett års forsinkelse, kan jeg ikke se at det har betydning for fødselsstipendet. Konklusjonen blir at du har krav på fullt fødselsstipend. Til det andre spørsmålet. Jeg er enig i at du ikke får støtte i juni og juli. Da skal vi studenter jobbe, og forsørge oss selv. Dette gjør at det blir litt bingo når på året barnet er født i forhold til om det passer med barnehagestart, og studiestart og lånekassens utbetalinger. Til det tredje spørsmålet. Løsningen på dette må være at han en gang i blant hopper over en tur. Jeg har forstått at nordsjøturnus betyr 2 uker på og 4 uker av. Det betyr at full stilling for 18 uker tilsvarer 12 uker fri og 6 uker arbeid. Så om han på en 18 ukers periode inngår avtale om å arbeide 2 og ikke 3 turer, så vil han da ha 33% foreldrepenger. Dette vil etter hva jeg forstår være en naturlig måte å gradere foreldrepengene på. Jeg arbeidet selv en periode som drosjesjåfør. Der var normalarbeidsuken et stykke over 50 arbeidstimer. NAV kunne ikke svare meg på hvordan jeg skulle ta ut gradert uttak. Det endte med at jeg da tok utgangspunkt i hvor mange skift jeg normalt hadde, og reduserte antall skift. Jeg normerte da arbeidstiden til skift, og ikke timer som er det normale. Dette opplegget ble godkjent av NAV. Så jeg antar det samme vil være for nordsjøturnus. Dersom han skal ta ut graderte foreldrepenger, så må du ikke søke om permisjon. Da er du ikke student, og han har da ikke krav på å ta ut foreldrepenger. Dersom han ikke skal ta ut foreldrepenger, så tror jeg det er en fornuftig løsning å søke om utsatt studiestart. Eventuellt å starte, for så å søke om fødselspermisjon. Hør med studiestedet hva som er fornuftig. Lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå