Gå til innhold

Skuespillerdatter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, det er sikkert patetisk i manges øyne, men vi er to skuespillere i en stor by i Norge som ønsker et vakkert "skuespiller/kunstner" navn til vår kommende datter. Broren er ett år og heter Johannes, som er oppkalling. Datteren vår ønsker vi imidlertid ikke å kalle opp. Gode forslag premieres meg glede og jubelrop:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med:

Julie

Trude

Tilda

Lilly

LYKKE TIL!:)

Skrevet

Et intressant spørsmål :-) Johannes er et flott navn da, vår lille gutt heter det samme, selv om vi verken bor i by eller er særlig kunstneriske av oss ;-) Et flott navn, som passer alle slags type mennesker :-) Her er noen jentenavn som jeg ser for meg er litt sånn skuespiller/kunstner navn:

Sanna

Synne

Alida

Viktoria

Synnøve

Regine

Karianne

Julie

Mari (med lang i)

Rosie

Agathe

Adele

Augusta

Lykke til!

Skrevet

Regine var et artig forslag!

Eller...:

Ulrikke

Aurora

Annikken

Ellinor

Tomine

Skrevet

Dene kjenner jeg meg rett inn i som kunstner selv...

dobbeltnavn? Jeg bare fyrer løs jeg.

Nora er min personlige favoritt, og det har ingenting med Ibsen å gjøre, selvom det selvklart er en stjerne i boka. Sterkt, stolt, skjørt, kreativt det har alt, og funker på engelsk (hvilket er viktig)

Nora Elvira?

Nora Olive?

Nora Amelia?

Nora Othilie?

Olivia er og en favoritt. OG shakespearen gir jo en stjerne i boka. Det er uvanlig, men ikke for sært, stolt, modig, med mye hold i, du har bein i nesa hvis du heter Olivia ser jeg for meg, men alikevel er du kjempefeminin.. Ja, en STOR favoritt.

NORA OLIVIA kanskje min favoritt over alle

Tiril Olivia?

Olivia Marie?

Ellers kan jeg jo ramse opp følgende navn

Eira

Alva

Ylva

Muna

Moa

Milla

Stella

Sofia

Maria

Ellida (*i boka, men dog litt sinnsykdom?)

Hedda (jeg tenker jo selvmord men skriver det opp for det, veldig sterkt navn * i boka)

Hedvig (litt sånn for svak, ja dere vet hvorfor selv, men et veldig veldig nydelig navn * i boka)

Olea

Vicktoria

hva med

Ella Vicktoria??

Ella

Alvilde

Klara (ku?)

Ja... Dere ser hvilken gate jeg tenker... Jeg synes jo å ta navn fra "litteraturen" er kult da. Jeg tenker i hvertfall sånn som kunstner selv.. men laang liste her.

Veldig kos med tilbakemeldinger hvis du vil HI både + og - er

Skrevet

Jeg er dramapedagog og skuespiller i ny og ne, men jeg har ikke akkurat lagt vekt på min utdanning da jeg og min kjære valgte navn til vår kommende datter, men her er i alle fall noen av navnene som ble igjen på vår liste etter at navnet var funnet.

Hilja

Magni

Ragna

Ragne

Fryd

Veslemøy

Ulla

Ebba

Ylvali

Eir

Skrevet

Det må jo bli en av Ibsens kvinneskikkelser, Nora, Hedda, Hilde, Hedvig, Agnes osv.,men da blir det vel en slags oppkalling. Ellers er det vel ikke spesielle skuespillernavn, lærernavn, bondenavn, snekkernavn, ingeniørnavn,- eller?

Eller hva med

Wenche (Foss)

Skrevet

Hmmm.... Jobber med teater selv, og liker disse navnene da:

Philippa/Filippa

Othilia

Cordelia

Annabelle

Ellinor

Greta

Elsie

Ellie

Benedicte

Skrevet

Hva med disse navnene?

Juliane - passer godt til Johannes

Veslemøy

Lilja

Skrevet

Ja, du har helt rett. Det høres veldig patetisk ut.

Skrevet

Jeg ville gått for Nelia Serine jeg da. Hørte det en gang nevnt som en kombinasjon. Tror neppe det er så mange med det navnet. Pent,vakkert,Norsk og kunstneriskt:)

Lykke til

Skrevet

Det er ikke noe galt med å være kunstneriske. Men hvor kunstneriske er dere egnentlig hvis dere må spørre her etter kunstneriske og originale navn? For jeg går ut fra at det er det dere gjør når du oppgir yrkene deres? Få andre her som skriver at " hei, vi er to leger, hva bør vi kalle sønnen vår" eller "Hei, mannen min er snekker og jeg er førskolelærer, hva kan datteren vår hete".

Skrevet

herlighet da... Jeg tror ikke man helt kans forstå hvorfor man stiller dette spørsmålet med mindre man er kunstner selv. Det å være skuespiller er ikke en jobb som andre yrker men en livstil, det former den du er og hva man tror på.

Det å være kunstner er noe HELT annet enn et vanlig yrke g også derfor det blir viktig i en navnesammenheng..

trultemora

Skrevet

Både jeg og samboeren har kreative yrker innen design og teater, og jeg synes det du sier her er bare tull! Hvis du er kunstner så burde du være kreativ nok til å tenke ut navn selv - du trenger ikke be om hjelp til å finne et navn som skal underbygge den imagen du føler at du har... Men selvsagt - det er greit å si at du vil ha et navn som ikke er A4 og navnetopp, et navn som skiller seg ut og kanskje forteller litt mer om hvem du er enn et navn som Sara.... Der støtter jeg deg! Men å underbygge det med at du er skuespiller og dermed er en så spesiell person at du skiller deg fra alle andre mennesker blir feil. Det finnes mange mennesker med spesielle yrker - og navn må velges ut i fra smak, ikke bare ønsket om å være spesiell - det blir falskt og kunstig. Uansett - dette kan bli en lang diskusjon... Her er noen skuespillernavn jeg vet om (folk jeg kjenner + kjente norske skuespilleres barn):

Alva Luna

Lily Maxine

Felicia

Sofia

Skrevet

Så mye teaterfolk det var her da :)

Jeg jobber også med teater, og syns dette er det mest pinlige inlegget jeg har sett på lenge. Hvis man opphøyer seg selv på denne måten, og tror at vi skuespillere ikke har en jobb men en "livsstil", og at det skal reflekteres gjennom våre barns navn, er det ikke rart mange tror skuespillere er gærne.

Og Johannes var vel ikke akkurat det mest kunstneeriske navnet for tiden, eller...?

Gi dere! Finn et navn dere liker. Hvis det skal stå i stil med Johannes bør dere lete på ti på topp-lista. Men da må dere tåle å dele det med ingeniører og fotballidioter også

:D :D :D

Jeg ler meg ihjel.

Skrevet

Joda, men da bør man kanskje være kreativ nok til å komme på det selv. man spør ikke andre etter forslag til motiver eller farge- og materialbruk hvis man er kunstener, gjør man??

men for all del, alle kan trenge litt innspill og forslag til tider, men jeg syns som mange andre at premisset her blir litt rart.

Skrevet

Regine

Regitze

Ellida (Ibsen)

Ellisiv/f (Wessel)

Agnes

Ruth

Dagne/Dagny (Juel)

Hillevi

Harriet (Backer)

Agathe(Grøndahl)

Othilie /Oda (Krohg)

Skrevet

noe pompøst kanskje?

Mille Viktoria (mitt forslag til en eventuell ny Behn-jentebaby)

Moa Konstanse

Cora Leandra

Vilje Margrethe

ellers er jo Veslemøy veldig søtt og passer godt til Johannes.

Skrevet

Jeg forstår ønsket om spesielle navn, og syns også det er flott at noen ønsket å hente navn fra litteraturen eller dramatikken, mange flotte navn mellom permene:) Jeg signere imidlertid Vannmann31 her. Det virker noe pompøst og lite modent å opphøye seg selv og sin yrkesgren på den måten. Jeg jobber selv med litteratur/forlag mens samboer er skuespiller. Ingen av våre venner/kolleger har hatt behov for å spørre andre om skuepillernavn til sine små gull. Les et manus og ta et navn, eller senk deg ned på kloden blandt oss andre;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...