farmen Skrevet 7. april 2008 #1 Skrevet 7. april 2008 er barnevernpedagog, jobber som pedagogisk leder i en bhg. Siden jeg ikke er utdannet førskolelærer, så får jeg jobben bare ett og ett år i gangen, dvs at jeg må søke for hvert år stillingen blir utlyst. Man får stillinga fast hvis man har vært i stillinga i 4 år eller mer. Søknadsfristen gikk ut for noen dager siden, og stillinga starter 20/8 (samtidig som den kontrakten jeg har idag, går ut). Har fått termin 15/10. Jeg vet med sikkerhet at det er ønskelig at jeg fortsetter i stillinga. Nå er det sånn at jeg har fortalt det på jobb at jeg er ca 14 uker på vei. Da jeg fortalte det, virket det svært lite sannsynlig at kontrakten skulle fornyes. For hadde sjefen ikke visst om det, og jeg fikk jobben, så hadde jeg jo søkt meg 1 års permisjon fra jobb og kommet igjen.. Har sjefen lov å ikke innkalle meg til intervju og vurdere meg for stillingen siden jeg er gravid? Jeg holder på å tenke meg ihjel, fordi det er jo ikke kommet enda til det punkt at de er startet med intervju-runder.. I prinsippet forstår jeg jo godt at det blir noe vanskelig siden dem må sette inn noen i et vikariat for meg...Help me someone! Trenger tips og råd...
Anonym bruker Skrevet 12. april 2008 #2 Skrevet 12. april 2008 Har du fått tilbakemelding om at de ønsker å beholde deg før du fortalte at du var gravid?? Prøv å stå på litt, spør rett ut om graviditeten er en grunn til at de kanskje ikke tenker på deg lenger.Kanskje det hjelper å snakke litt høyt om det på arb plassen. Mange arbgivere vil ikke at de andre ansatte skal synes de er ufine. Selv fikk jeg servert på et styremøte i min forrige jobb at jeg kun fikk 80 % når arbgiver hadde lovt meg 100%fast etter et vikariat. Jeg reagerte sterkt og hun fikk kalde føtter siden en rep fra foreldrene var der. Så jeg fikk 100% fast slik hun hadde lovt. Vanskelig å gi deg tips siden du ikke vet enda om du blir innkalt til intervju.Vet bare at de ikke har lov til å spørre om graviditet på intevjuet. Men hvis de i intervjurunden har en førskolelærer vil hun gå foran deg pga utdannelse. Hvis de ansetter en person med mindre utdannelse og erfaring enn deg må du stille spørsmål og stå på litt. Tror ikke de har lov til det. Sett deg inn i lover så har du noe å referere til hvis du får det problemet. Huff det er vanskelig selv har jeg fått ny jobb var gravid da jeg fikk den. Men kommer ikke til å si noe før jeg er over 3 mnd på vei.Føler at jeg lurer dem men jeg har ikke råd til å tape foreldrepengen. Det er enten 320000 i året eller engangs summen på litt over 30000.Enkelt valg for meg. Huff du skulle ikke sagt noe men det hadde vel blitt for vanskelig å skjule, jeg sliter nå er 10 uker på vei...
Ellebettemor Skrevet 14. april 2008 #3 Skrevet 14. april 2008 De har ikke lov til å vektlegge graviditet ved ansettelser. Mvh Advokat
farmen Skrevet 23. april 2008 Forfatter #4 Skrevet 23. april 2008 ble innkalt for noen dager siden til samtale. fikk da beskjed om at en vanlig lærer ville bli vurdert til stillingen, begrunnet med at lærere skulle gå foran barnevernspedagoger. stemmer det? hun hadde kommet tilbake fra koordineringsmøte i kommunen hvor de fordeler de få førskolelærerne som søkte. hun sa at siden det var så manko kunne hun sagt at det var så stabilt på vår avd at hun ikke hadde behov for førskolelærere. hun sa også at hun ikke hadde sagt på kommunehuset at jeg var gravid, med tanke på at jeg søkte på endel kommunale barnehager. man skal ikke sitte med hjertet i halsen for å ha henne som referanse fordi man er redd for å bli utelukket fra flere barnehager grunnet graviditet! en annen ting ble nevnt: hvis jeg skulle få jobben, kunne jeg bare jobbe 3-4 uker, for så å gå i svangerskapspermisjon, når jeg kom tilbake fra jobben- måtte jeg søke om stillingen på nytt. noen som vet om det stemmer? må jo søke for ett og ett år igangen siden jeg ikke er førskolelærer. tillitsvalgt på jobben er sykemeldt og bortreist, så får ikke snakket med henne. Skal jeg kontakte HMS - ansvarlig på jobben? vet de noe om slikt? ble utrolig i tvil, så imorgen skal FO kontaktes, deretter sjefen for å få høre ting på nytt. kunne noe av dette misforstås? hvis jeg forstod alt rett, skal jeg si at "Fo sa at...." veldig kjekt at man kan bli veiledet på debatten. kjenner meg ganske i mørket nå...
Ellebettemor Skrevet 24. april 2008 #5 Skrevet 24. april 2008 Dette virker ikke bra. Det virker nærmest som hun advarer andre (i og med at hun sprer du er gravid) steder du søker på. Skjønner ikke hensikten hennes med det, i og med at man ikek kan vektlegge graviditet. Her bør du helt klart ta kontakt med fagforening (og forhåpentligvis en advokat de har tilgjengelig?)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå