Gå til innhold

tidlig UL-ingen svar

penny lane

Anbefalte innlegg

hei. jeg var på tidlig UL idag pga litt blødning og smerte på venstre siden. fastlegen min trodde jeg var i uke 6+4, og sendte meg til St.olavs på UL. gynekologen der advarte meg om at det kunne være veldig tidlig å se noe, og det viste seg at hun hadde rett. hun var veldig stille når hun tok UL, og lurte på flere ganger når jeg hadde testet positivt på graviditetstesten. hun sa hun så en fostersekk( eller noe jeg fikke ikke helt med meg ha, det så ut som et svart hull på skjemen)men hun kunne ikke måle noe eller se noe inni..hun sa jeg i alle fall ikke var 6 uker på vei. jeg lurer på hva var det hun så? hun sa jeg var gravid. de har i tillegg tatt blodprøver som skal gjentas om 2 dager. er det noen som vet noe om dette? det er helt grusomt å vente. kan alt alikevel være i orden?

Fortsetter under...

Fastlegen din har sikkert brukt første dag av siste mens for å anslå hvor langt du er på vei. Men hvis du har hatt eggløsning senere enn 14 dager etter første dag av mens, vil du jo ikke være så langt på vei som mensdatoen tilsier. Jeg har forstått det på legene at de gjerne ikke gir ultralyd før i uke 7, for det er først da man kan forvente å se noe som man kan bli klok på, bl.a. om hjertet slår. Av andre grunner enn graviditet var jeg på ultralyd i uke 5+2. Da kunne jeg også se et svart hull, som var fostersekken, og en bitteliten lysere flekk som kunne (bare kunne!) være fosteret. Gynkologen advarte også meg om at det var for tidlig å se noe og var da overrasket over å se så mye. Jeg hadde også ultralyd i uke 7+1. Da hadde fostersekken vokst og man kunne se en lys prikk (1 cm) som var fosteret+se hjerteslag. Hvis jeg var deg, ville jeg ringt tilbake til gynekologen for å få svar på det du lurer på. Gynekologer skal forklare grundig og ordentlig det de ser på ultralyd! Vi er jo der for å få mest mulig info, ikke sitte igjen med spørsmål og bli mer urolige:( Jeg håper du får raskt svar på alt du lurer på og slipper gå å bekymre deg! Tvi tvi!

Jeg fikk blødning i uke 6. Var da på ferie i utlandet, og ble sendt med ambulanse til sykehus. Fikk ultralyd, og de så kun den samme fostersekken som hos deg. Første hun sa når de fikk opp bildet var: Oh yes, you are prrrregnant! De mente det stemte fint med hvor langt jeg var kommet (no embryo yet, because it's very early). Så var det innleggelse med måling av hcg-nivået over 2 døgn, og det steg.

Dette er nå en tid siden, og jeg sitter her med en fin baby!! Så det gikk helt fint hos meg! Det er nok det samme de gjør hos deg nå, med blodprøven (måler hcg-stigning). Dette kommer nok til å gå fint, og håper du ikke bekymrer deg for mye:) Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...