Gå til innhold

skal til gynekolog for videre utredning....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har normale testosteronnivå(0,7(?)), men det var et annet hormon(noe med bokstaver og begynte på S) som burde vært høyere; 38 var mitt. Normalområde 20-100(?). Dette regulerer visst testosteronets virkning. Jeg har også fått mye skjegg/bart de siste årene, hår på lårene og opp mot navlen, og er meget plaget at hidrosadenitt(store kviser) i lysken. De ser ut til å være sykluspåvirket.

Jeg har lite oversikt over mensen, siden jeg startet tidlig med p-piller pga VELDIG sterke menssmerter(jeg måtte ta 2 parlagin forte bare for å dempe dem litt, fikk angst når det nærmet seg mensen).

Men jeg har 2 barn, 1 SA. Det tok lang tid å bli gravid med 1. nr 2 vet jeg ikke, pga p-piller, diare over år, og da sikkert lite virkning av p-piller.

De fleste plagene har økt etter siste sv.skap. Jeg er normalvektig, men har såkalt eplefasong.

Høres dette ut som PCOS? Og hva gjør en hos gynekologen? Er det kun innvendig UL?

Takknemlig for svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil tro det er hormonet SHBG du har lave verdier av. Dette hormonet virker slik at det binder til seg testosteron. Når testosteronet er bundet til SHBG klarer det ikke virke på målceller som blant annet påvirker hårvekst og talgkjertler. Dersom testosteronet derimot vandrer fritt rundt i blodet kan det slå seg ned på målcellene og gi de plagene du nevner.

Jeg vil tro gynekologen tar innvendig UL, samt at det blir tatt en del blodprøver. Mulig de også vil måle blodsukkeret ditt, da personer med PCOS ofte har et forhøyet blodsukkernivåUt fra resultatet av UL og blodprøver kan de sette en eventuell PCOS-diagnose. .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...