Skrekkblanda fryd *mamma* Skrevet 7. april 2008 #1 Skrevet 7. april 2008 Pga mye hodepine sa øre-nese-hals-legen at jeg skulle prøve denne nesesprayen i en måned. (pga hovne slimhinner og bla bla) Han kunne ikke love at det virket, han hørtes heller skeptisk ut synes jeg da. Men etter å ha lest i felleskatalogen blir jeg veldig i tvil...tror jeg skal ringe ham i morgen og forklare at jeg er skeptisk. FLUTIDE NASAL Fra felleskatalogen: Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Kortikosteroider er teratogene i dyreforsøk. Relevansen av dette for mennesker er usikker, da det hittil ikke er påvist økt forekomst av misdannelser etter bruk av kortikosteroider i graviditeten. Etter systemisk langtidsbehandling av gravide med kortikosteroider er det blitt påvist redusert fødsels- og placentavekt. Det foreligger også en risiko for binyrebarksuppresjon hos det nyfødte barnet. Preparatet skal ikke brukes ved graviditet hvis ikke fordelen oppveier en mulig risiko. Overgang i morsmelk: Opplysninger foreligger ikke og preparatet bør derfor ikke brukes under amming.
NormaJean Skrevet 7. april 2008 #2 Skrevet 7. april 2008 jeg hadde tatt det. det som står i felleskatalogen er veldig generellt og gjelder også kortikosteroider som feks taes oralt, dvs tabletter (prednisolon) og dermed har en helt annen betydning enn nesespray. derfor blir det litt dramatisk det man leser i felleskatalogen nesespray virker veldig lokalt og svært lite blir tatt opp i blodet og dermed enda mindre kommer til fosteret. så dosene det er snakk om her er MINIMALE. dette er min mening. du må gjøre det som er riktig for deg, men prøv å stol på at legen gjør det som er best for deg. tror også at å spørre her på bim så vil du få veeeeldig mange forskjellige meninger om det meste;)
Underveis --> Skrevet 7. april 2008 #4 Skrevet 7. april 2008 Enig med Norma Jean. Dette er lokalbehandling og vil ikke kunne sammenlignes med kortison (som dette er) tatt systemisk (piller). Dersom dette hjelper deg, så ville jeg tatt de. har selv en far som bruker kortisonspray i nesa, og han har overhode ingen bivirkninger av det. Nei, så kan han ikke bli gravid (i motsetning til andre menn nå om dagen *hihi*), men det sier noe om hvor lokalt dette virker. Husk at i felleskatalogen så står alt "i verste mening". Dersom legen mener dette er trygt for barnet, så er det helt sikkert det, noe jeg er enig i forøvrig ;-)
Slæsh84 Skrevet 7. april 2008 #5 Skrevet 7. april 2008 Eg har astma å eg vett ved NØD at eg kan ta predniseleon(korthison) tab. under graviditeten viss ingen annen medisin virker.Har planlagt graviditeten nøye me leger for eg kan ikje gå på all mulig medisin når eg sko bli gravid.. En ska helst ikje ta korthison fordi barnet kan bli,blir påvirket. Mn så ska jo eg ha d bra og. D e jo ikje bra å ha for lite o2 heller ved astma anfall osv... I forh, t din posisjon så hadde eg tatt d....!
Skrekkblanda fryd *mamma* Skrevet 7. april 2008 Forfatter #6 Skrevet 7. april 2008 Takk for svar jenter. Er 19+0 for deg som lurte.
*Lykkelita*2barnsmor Skrevet 7. april 2008 #7 Skrevet 7. april 2008 Hei igjen Dersom du er så langt, er fosterets indre organer og skjelett ferdig dannet, sånn mer eller mindre, dermed er ikke faren for misdannelser der lenger. Dette er mest skummelt de første tre mnd. Dette var beskjeden jeg fikk på Glittre, i forbindelse med astmamedisiner, som også inneholdt flutide. Så da ville jeg tatt medisinene uten å bekymre meg, var jeg deg. Det er jo i samarbeid med legen. God bedring!
Makko med to små gutter Skrevet 7. april 2008 #8 Skrevet 7. april 2008 felleskatalogen er skrevet av de ulike produsentene, de sikrer seg alltid. Legen min slo opp på en side på nett (husker f... ikke hva den het), der stod det mer erfaringer etc. om bruk av preparatet.... -Har liten kjennskap til fl.nasal. Dvs jeg har prøvd, med neseblod daglig som resultat.Nå er slimhinnene ennå mer følsom enn normalt. Jeg ville vært skeptisk iallefall om det var en vanlig øre nese halslege som gav deg den...Jeg hadde ørebetennelse i høst og legen ville ikke gi meg medisin (lokalbehandling av øret), og hvis jeg ble verre ville han sende meg til sykehuset i stedenfor at jeg skulle gå til den vanlige ø.n.h legen som jeg normalt bruker. -Har du prøvd med nesehorn?
M*A*S*H* Skrevet 7. april 2008 #9 Skrevet 7. april 2008 Hei skrekkblandet fryd! Ikke bry deg om det som står i felleskatalogen, den er det medisinprodusentene som lager, og de sikrer seg mot søksmål. I legemiddelhandboka som legene bruker for å vurdere medisiner står følgende om glukokortikoider (som flutide nasal inneholder) til lokal bruk under graviditet; Lokal bruk: Det er ingen grunn til å fraråde nødvendig lokal bruk. Legen din vet nok hva han gjør:-D God bedring! Linkhvis du vil lese selv, http://www.legemiddelhandboka.no Generelle kapitler, graviditet og legemidler - se på "g" glukokortikoider.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå