Gå til innhold

Dåp...hva er tradisjonene? Faddere og gudmor??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er human-etiker og har hatt navnefest for de 2 andre barna men nå vil gjerne sambo at vi skal døpe den lille som ligger i magen. Jeg er oppvokst i en familie der alternativ tro har vært i fokus og må helt ærlig si at jeg er litt blank "what to do" i dåpen. Mine venner har heller ikke døpt sine barn i kirken så jeg har ikke vært så mye tilskuer heller.

Det er faddere i navnefest også men ikke på samme måte. Hva med gudmor? Hvordan ta valget av gudmor og faddere???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gudmor eller gudfar er den som bærer barnet til dåpen og dei er og ofte fadder på barnet, men trenger ikkje vere fadder for det.

Dåp i kyrkja foregår slik. Ein kan ha max 6 faddere og min 2 faddere. Foreldre kan ikkje stå oppført som fadder på sitt eige barn. Det må og vere minst 2 faddere til stades under dåpshandlinga. Helst skal faddere vere medlem av Den Norske Kyrkje eller anna kyrkjesamfunn som vedkjenner barnedåp.

Kven som skal vere fadder er opptil de som foreldre å bestemme.

Skrevet

Ellers så finnes det ein eige dåps og namnefest debatt her og.....

Skrevet

Vi skiller ikke mellom faddere og gudforeldre. Kjenner ingen som gjør det heller. Her er alle som står oppført som faddere gudmor og gudfar i våre øyne.

Vi har bært ungene våre selv.

Det må være minst to faddere og minst to må være tilstede som vitner i kirka under dåpen

Skrevet

Jeg hadde broren min som gudfar for førstemann. Min beste venninne var luefadder. I tillegg hadde vi svoger og svigerinna mi som faddere.

Denne gangen regner jeg med at en annen venninne av meg, eller søsteren min, blir gudmor, den andre av de luefadder. Skal også nå ha to faddere til.

Dette er sånn VI har valgt å gjøre det. Men det er mange som bærer barnet selv også :-)

Skrevet

Lue fadder?? Den personen som tar av lua før babyen får vann på hodet??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...