Gå til innhold

Barnevernet og fremgang i saker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Poster dette som anonym jeg. Er det noen som vet hvordan prosessen forløper seg når barnevernet har iverksatt granskning av biomor? Vi har fått en telefon der de har stilt generelle spørsmål om hva vi gjør på når vi har samvær etc. Får vi brev? Får vi vite hva som skjer? Blir vi innkalt til møte?

Skrevet

Her inne kan du få asvar fra både folk som har virkelig peiling, men også fra folk som ikke har snøøøøring.. detvet du jo sikkert da :) Men jeg ville heller ringt og spurt bv. Lykke til! Skal dere (far) overta omsorgen?

Skrevet

Takk for svar. Det vet vi ikke enda. Det er det som blir spennende:) Vi vet ikke på hvilket grunnlag granskningen er iverksatt heller, så kommer an på hva de finner tenker jeg

Skrevet

Hei!

Ikke helt samme situasjon, men når SFO leverte inn bekymringsmelding på mine barns far fikk eg først tlf fra SFO leder om hva de hadde observert og hva de foretok seg. (far har vanlig samværsrett).

Så fikk eg brev fra barnevernet med innkalling til samtale hos de. På samtalen fikk eg en rekke spørsmål, pluss spørsmål i forhold til hjemmebesøk/eller eventuelt besøk på skolen til barna for samtale med de.

Eg ønsket at barnevernet skulle komme hjem til oss, for å skåne de for alt dette i skole-sammenheng.

SÅ ble far innkallet til samtale, som var den som hadde fått bekymringsmeldingen på seg.

Vil tro dette er standard prosedyre uansett. Innkalling til samtale, hjemmebesøk og videre alt etter hva de anser som behov.

Skrevet

Arbeider i voksenpsykiatrien, har sett mange stygge barnevernssaker oppgjennom årene, og har litt erfaring med arbeid i barnevernstjenesten. Vet dere hvem eller hvorfor det er levert bekymringsmelding til barnevernet?

Når bv får en bekymringsmelding, blir medlingen enten henlagt eller tatt videre til undersøkelsessak. Dersom de gjennomfører undersøkelsessak, er bv pliktig å innhente opplysninger fra fastelge, politi,helsestasjon etc, dette er opplysninger barnevernet bruker i sin kartlegging av mors omsorgsevne. Når undersøkelsessaken (kartleggingen) er unnagjoert vurderer barnevernet hvilke tiltak som igangsettes. I noen tilfeller finner ikke bv noe urovekkende i undersøkelsessaken og saken avsluttes. Dersom tiltak iverksettes, varierer det veldig hva familier har behov for, tiltakene kan være alt fra økonomisk støtte, til råd og veiledning, avlastningshjem, etc..

Dersom far har samvær med barnet er det naturlig at han blir oppringt for informasjon i undersøkelsessaken, samvær, ordninger ellers eller det vil bli stilt spørsmål om endringer i barnets oppførsel etc. Det innhentes i mange tilfeller opplysninger på far også i undersøkelsessaker, dette for å få et helhetlig blde på barnets totale omsorgssituasjon.

Mor vil også få telefon fra barnevernet om at de har motatt en bekymringsmeling, innholdet i meldingen presenteres for mor og hun får et møte med barnevernet, eller barnevernet kommer hjem til henne på hjemmebesøk. Barnevernet jobber først og fremst for å sikre barnet best mulig omsorgsvilkår, det blir kartlagt hvilke resursser mor har, hvor god kjenneskap hun har til sine barn og hva barnet har behov for, og hvordan samværet fungerer etc..

I enkelte samværssaker inkalles far til samtale hos barnevernet, eller barnevernet kommer på hjemmebesøk til far for å se hvordan omsorgssituasjon barnet har der.

Dere har ikke krav på å få noen opplysninger om mor (personvern), far vil kun få opplysninger vedrørende barnet.(lov om barn og foreldre) Dere vil få brev om alt barnevernet foretar seg iforhold til hans biologiske barn. Far kan be om innsyn i barnevernsmappen til barnet, dersom han mener informasjonen fra bver mangelfull. Dersom det er snakk om at far etterhvert overtar omsorgen (foreldreansvar) for barnet, foregår dette ulikt fra sak til sak, noen løser opp i saken med mekling, andre ved at barnevernet foretar en plassering på frivillig grunnlag, mens det i en del tilfeller ender i fylkesnemda der advokater, saksbehandlere og fylkesnemndas oppnevnte vil avgjøre hvor barnet plasseres. Dette kan også ende med at barnet plasseres i fosterhjem, dersom ingen av foreldrene vurderes som gode nok omsorgspersoner for barnet.

Jeg vil anbefale at dere ringer bv og spørre om det er iverksatt undersøkelsessak (se lov om barnevernstjenester) og meld ifra dersom dere mener mor utsetter barna for omsorgssvikt. Dere har opplysningsplikt til barnevernet, og det er viktig at barnet får rett hjelp i rett tid.

Håper du ble litt mer orientert nå :) Lykke til.

Skrevet

Hei, takk for utfyllende svar! Bekymringsmeldingen kan komme fra skolen blant annet grunnet et uvanlig høyt fravær i perioder.. Det hender hun ikke orker å stå opp for å levere på skole

Skrevet

Jeg mener at barnefar har krav på informasjonom saken dersom foreldrene har delt foreldreansvar.

Jeg jobber som støttekontakt i barnevernet, og spurte om dette en gang. Det som bekymret meg litt var at de ikke klarte gi meg et helt sikkert svar på det... Men de selv regnet med at det var sånn, og det har jeg hørt fra andre også. Må få si at jeg er litt oppgitt over bv her til tider, når jeg får et nytt barn får jeg som regel oppgitt mors navn og tlf.nr (dersom ikke barnet bor med bare far), og når det dukker opp en voksen mann i hjemmet vet jeg ofte ikke om det er far, stefar eller bare en venn av mora. Så de har nok en tendens til å forholde seg til mor (og ikke så mye far) virker det som. Men er altså fullt mulig at disse mennene jeg møter er stefedre e.l., som da ikke har krav på informasjon osv fra bv.

Men i deres tilfelle ville jeg ringt bv og spurt (fått barnefaren til å gjøre dette), særlig om foreldrene har delt ansvar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...