Nummer tre <3 Skrevet 7. april 2008 #1 Skrevet 7. april 2008 syns navnet er så fint, syns dere det OSER same av det?
Nummer tre <3 Skrevet 7. april 2008 Forfatter #2 Skrevet 7. april 2008 ikke noe negativt om samer altså.. men lurer siden det ikke er så vanlig her nede på østlandet!!
Jannamor Skrevet 7. april 2008 #5 Skrevet 7. april 2008 jeg er fra østlandet men bor i midt-norge. Jeg ville ALDRI kalt barnet mitt det hvis jeg bodde på Østlandet, de er veldig dømmende på slike ting generellt. Lettere her i midt-norge eller nord norge. Dette er bare mine antagelser, men synes geografien spiller en viktig rolle her
januarsurprise Skrevet 7. april 2008 #6 Skrevet 7. april 2008 Jeg også synes navnet er fint, men det er samisk for meg. Assosierer sef m Ailo Gaup - motocrosskjøreren også Hva med Milo da? Det likner jo litt :0)
Nummer tre <3 Skrevet 7. april 2008 Forfatter #7 Skrevet 7. april 2008 Milo blir litt for mye vaskemiddel for meg.. Er Ailo Gaup jeg hørte først.. var da jeg ble fasinert av navnet..
jaja.. Skrevet 7. april 2008 #8 Skrevet 7. april 2008 Syns det er nydeleg! No har eg ikkje noko forhold til kva som er same-namn eller ikkje, men det var ikkje noko eg sette i forbindelse med samer. ( Kvifor skulle foresten den koblinga vere negativ?).
Nummer tre <3 Skrevet 7. april 2008 Forfatter #9 Skrevet 7. april 2008 tenkte siden jeg skrev "oser same", kunne virka som jeg var negativ til det... men syns virkelig dette navnet er nydelig selv.. kunne jo miksa det med et litt mer vanlig navn...
Gjest Skrevet 7. april 2008 #10 Skrevet 7. april 2008 Får også assosiasjonen til samer med dette navnet, men det gjør da ingenting. Alt er en vanesak, og navnet i seg selv er jo fint... burde jo bare være positivt at man velger et samisk navn (selv om man bor på østlandet og ikke er same selv). Synes jeg!
Anonym bruker Skrevet 7. april 2008 #11 Skrevet 7. april 2008 Ailo er et kjempepent navn. Meget mulig mange forbinder det med samene, men det er vel bare greit? =)
Anonym bruker Skrevet 7. april 2008 #12 Skrevet 7. april 2008 Jeg kjente engang en gutt som heter Ailo som andre fornavn. Jeg er veldig forelsket i navnet, jeg synes også at det er et flott navn. Likevel tror jeg ikke jeg hadde turt å bruke det om vi hadde fått en gutt. Føler at vi burde ha en tilknyttning til samefolket for å bruke navnet. (På lik linje med at jeg tror ikke jeg ville valgt å kalle barnet mitt Muhammed med mindre vi hadde noen tilknyttning til Islam.)
Jeanskin Skrevet 7. april 2008 #13 Skrevet 7. april 2008 Første jeg også tenkte var Ailo Gaup. Men jeg synes det er et fint navn, jeg! Og Ailo Gaup er jo en skikkelig tøffing! Det er mange andre navn som også er vanlige blant samene, som Mikkel, Johan osv.
Anonym bruker Skrevet 7. april 2008 #14 Skrevet 7. april 2008 Vi har jo tatt opp svenske, danske, engelske, franske, russiske, bibelske navn og jeg vet ikke hva, så hvorfor ikke samiske? Men alle forbinder Ailo med samisk kultur, det er ikke vanlig i norsk kultur, så dere må være forberedt på spørsmål. Kanskje det kan være en hyllest til samene eller alle minoritetskulturer?
Vannmann35 Skrevet 7. april 2008 #15 Skrevet 7. april 2008 Ja - jeg synes det er for utpreget samisk, eller etnisk om man vil, og ville ikke valgt det mer enn jeg ville valgt navn som Ali eller Svetlana... Noen navn uttrykker sterkere enn andre etnisk tilhørighet, og jeg synes nesten det blir litt feil å bruke dem - for min del i alle fall.
Gjest Skrevet 7. april 2008 #16 Skrevet 7. april 2008 Synes nok også at navnet blir ALTFOR samisk, noe jeg ikke er fan av. Desutten kan tugen krølles litt når vi sier det fort...
Anonym bruker Skrevet 7. april 2008 #17 Skrevet 7. april 2008 Fint navn. Veldig samisk. Har du samiske aner ville jeg gått for det tvert, Har du ikke blir det for meg som å kalle norboerungen sin for Fallon Jessica. Skjønner..?
Anonym bruker Skrevet 7. april 2008 #18 Skrevet 7. april 2008 Siden jeg er same selv så vet jeg ikke helt om jeg burde uttale meg her egentlig, men jeg gjør det fordet ;-) Ailo er jo et samisk navn, så om det blir for samisk eller ikke sier seg jo selv. Mitt synspunkt er at hvis man har tilknytning til det samiske folk, så er det ingenting i veien med å kalle ungen for Ailo. Men jeg tror at jeg selv ville reagert litt hvis jeg var på østlandet og traff på en liten gutt som het Ailo uten samiske aner! Ikke negativt, men jeg hadde nok måttet "tygge" litt på den ja. Blir litt rart. Men nå som min sambygding Ailo Gaup har blitt kjendis, så vil nok sikkert folk også ellers i landet oppdaget navnet Ailo, og kansje til og med kalle ungene sine for det selv om de ikke har samiske aner. Ailo er jo tross alt et litt tøft navn ;-) (Det er også samisk "oversettelse" for det norske navnet Aslak..) Men det er jo ingen regler som sier at man må være samisk for å gi barn et samisk navn, så det er fritt valg! ;-) Men personlig er jeg litt lei av navnet Ailo. Er så vanvittig vanlig her på "indre strøk"! Vil nok tro det er mer spennende sørpå ;-)
Anonym bruker Skrevet 7. april 2008 #19 Skrevet 7. april 2008 Hei NN 20:45 Er det så mange som heter Ailo? Ifølge ssb.no er det bare totalt 76 bærere av navnet i Norge. Er det da flere svenske og finske samer som også bruker navnet, og at de ikke blir registrert i Norge?
Troillpia Skrevet 13. april 2008 #20 Skrevet 13. april 2008 Ailo er et fint navn, som jeg ja, forbinder med det samiske! :-) Jeg trur vel kanskje ikke jeg ville brukt det om det ikke var samiske aner i slekta... Men nå bor det da også svært mange samer også på østlandet, så why not?
Anonym bruker Skrevet 13. april 2008 #21 Skrevet 13. april 2008 ailo blir bedre hvis du bruker det som norsk, mens ailu med lang a passer best blandt samer:) men ailo brukes oftere nå enn før ja. En gutt på jobb der jeg jobber heter ailo med et annet mellomnavn og det er nydelig:-)
Anonym bruker Skrevet 15. april 2008 #22 Skrevet 15. april 2008 Anonym 00.49 8.04.2008 He he. Nei, i forhold til hele landets befolkning, så er det ikke mange som heter Ailo/Ailu. Det er tilsammen 76 menn som har Ailo som enten første fornavn,eller eneste fornavn. Det er 8 menn som har Ailu som første fornavn, og 5 menn har Ailu som eneste fornavn. Jeg vil tørre og påstå at de aller fleste som heter Ailo/Ailu er og finne først og fremst her i Vest-Finnmark. I tillegg til de som er døpt Ailo/Ailu, kan også menn døpt for Aslak bli kalt Ailu/Ailo på samisk. Og på ssb.no kommer det frem hvor mange som har Ailo/Ailu som første eller eneste fornavn, men jeg fikk ikke opp hvor mange som har Ailo/Ailu som andre fornavn, som Per Ailo, Nils Ailo, Johan Ailu osv. Jeg oppfatter det slik at du kansje syns det var rart at jeg er lei av navnet Ailo? :-) Vel.. Det har seg slik at jeg kjenner, og vet av flere som enten er døpt Ailo/Ailu, eller som kalles det. Min nevø heter Kim Ailo, min bror heter Mikkel Aslak, men kalles Mikkel Ailu. Min onkel heter Aslak, men kalles Ailu. Min samboers søskenebarn heter Lars Ailo, vår nabo heter Piera Ailu, en venn av oss har en sønn som heter Johan Ailo, min gudsønn heter Isak Ailo, osv osv. Dette er grunnen for at jeg ikke synes navnet Ailo er det minste spennende, og ganske så kjedelig! Og jeg tenkte at dette navnet sikkert er mye mer spennende andre steder i landet ;-) Jeg derimot, synes at navn som Mathias er mye mer spennende og kreativt, i forhold til alle her som har så like navn. Men jeg har skjønt her i forum at dere andre synes Mathias er gørrkjedelig. Så dette med hvilke navn som er "nye" og spennende, og hvilke som er kjedelig og vanlig, har kansje litt med hvor man bor også :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå