Gå til innhold

Hva hvis jeg blir syk? Ble ikke fast ansatt pga magen...

Anbefalte innlegg

Gjest amandine

Jeg begynte i ny jobb 50% 1. desember etter å ha vært hjemme de siste årene med bekkenløsning og små barn. Var kjempeglad og fornøyd med å være ute i "verden" igjen og hadde slett ikke planlagt et barn til, men ble gravid i julen... Bestemte meg for å spille med åpne kort overfor sjef og fortalte det før prøvetid var ute, har hatt prøvetid gjennom vikarbyrå. Når prøvetiden var ute 14 dager senere fikk jeg beskjed om at jeg ikke ville bli ansatt før perm er over men at de gjerne vil beholde meg og forlenge kontraktene hver mnd så lenge jeg kan. Jeg håper jo å jobbe så lenge at jeg iallefall kan få permisjon, men hva gjør jeg om jeg ikke klarer? Hvis jeg for eksempel blir sykemeldt nå så får jeg vel ikke forlenget kontrakt lenge nok... Noen som vet?

Fortsetter under...

Gjest amandine

Selv om kontrakten ikke blir forlenget? Har vært så lei meg for dette, og har faktisk følt meg urettferdig behandlet! Godt å vite at jeg har fast jobb å gå til etter permisjon, men det hadde vært godt med sikkeheten ved en fast jobb frem til perm også... starter perm først i august så forhåpentlig vis har jeg en stund igjen!

Det er med rette at du har følt deg urettmessig behandlet. Etter hva jeg forstår har arbeidsgiver urettmessig diskriminert deg på grunn av svangerskapet.

Dette er ulovlig, og teoretisk sett kan en gå rettens vei og kreve fast stilling og eventuellt erstatning. Problemet er at en må bevise at det var svangerskapet som er årsaken, og det er vanskelig å bevise. Derfor er det lurest å bare legge dette ifra seg. Dumt å bruke energi på noe en ikke kan vinne.

Når dette er sagt så ordner det seg helt fint i ditt tilfelle.

Så lenge du har jobbet i mer enn en måned, så har du rett på sykepenger og svangerskapspenger.

Dersom kontrakten ikke blir forlenget, må du til din lege å få sykemelding. Du forklarer situasjonen for din lege, at du skulle vært fast ansatt, men ikke er det på grunn av svangerskapet, og at de nå ikke vil ha deg der lengre fordi du er blitt for stor. Så legger du på med en del svangerskapsplager, og sykemeldingen er i boks.

Når du da er sykemeldt, så regnes dette inn i kravet om 6 av de 10 siste månedene, og du får dermed foreldrepenger i permisjonen.

Trist at arbeidsgivere oppfører seg slik!

Gjest amandine

Tusen takk for svar, det ordner seg vel! Det iallefall godt å vite hvor man står! Og jeg kan ikke si annet enn at jeg er skuffet over arbeidsgiver, er i jobb hvor resultat er målbart og vet jeg har gjort det bra, men må ærlig innrømme at lojaliteten fikk seg et skudd for baugen! Jeg kunne jo faktisk latt være å si noe til kontrakten var undertegnet... fokus har skiftet fra jobb til meg og magen, det er jo det som er viktigst! Men innrømmer gladelig at de ekstra kronene som kommer hvis jeg får permisjon blir gode å ha nå når vi ender opp med fire barn!

Stemmer at du har krav på foreldrepenger DERSOM du er sykemeldt fram til permisjonsstart... MEN - da må du jo ha en grunn til å være sykemeldt!!!!!! Er IKKE enig i hun over her som skriver at det bare er "å legge på med svangerskapsplager" så får du sykemelding, det er faktisk SVINDEL!!!!!! Sykemelding er for de som er SYK, og er du ikke syk har du ikke krav på sykemelding.. Skjønner at det er en vanskelig situasjon, men er du ikke syk må du jo enten finne en annen jobb, eller melde deg arbeidsledig...... Det er jo legen som skal på medisinsk grunnlag gi deg sykemelding, og mitt inntrykk er at de fleste leger er nokså restriktive med å gi sykemelding, nettopp fordi en del folk misbruker systemet...... MÅ bare få sagt det fordi jeg synes jeg til stadighet ser her på BIM/DIB at folk "tar seg til rette" og lyger og misbruker det fantastiske sykelønnssystemet vi har....Har du reelle plager som gjør at du ikke kan jobbe er det jo ikke noe problem, da forklarer du hvordan det står til og får selvsagt sykemelding..

Annonse

Har du over hode lest hva HI har skrevet i innlegget sitt?

Hun skriver jo at hun får forlenget kontrakten så lenge hun klarer å jobbe. Det hun lurer på er hva som skjer OM hun skulle være så uheldig å bli sykemeldt.

Hun har da ikke skrevet noen steder at hun planlegger å bli syk, snarere tvert om.

Gjest amandine

Takk for støtte! Jeg håper faktisk å være i jobb så lenge som mulig, og krysser fingrene for at det holder! Ikke vet jeg hva Pearl har av erfaring fra før, men jeg har vært sykemeldt lenge tidligere pga bekkenløsning og en ryggoperasjon. Det er absolutt å foretrekke å være frisk og i stand til å jobbe! Jeg vet bare fra tidligere at det ikke er like lett å planlegge hvordan kroppen skal oppføre seg. Jeg har tre barn fra før og vet inderlig godt hvor mye det betyr for både dem,mannen min og meg selv at jeg fungerer til daglig bruk. Og går det som jeg håper er jeg i jobb frem til midten av juli, da venter 2 uker ferie på hytta og permisjon, samt en lykkelig men tung meg som for første gang kan være høygravid men stå på bena likevel - jeg gleder meg!

• 2 uker senere...
Gjest Tale30

Jeg må bare kommentere svaret til Pearl33+junigutt!!

Det er nok sant at vi har et fantastisk sykelønnssystem her i landet - særlig for dem som er så heldig å ha fast jobb. Problemet er at stadig flere arbeidsgivere benytter seg av midlertidig arbeidskraft for å slippe lettere unna i situasjoner som kan være ulønnsomme for dem - blant annet når det gjelder gravide ansatte.

Jeg syns det er respektløst å insinuere at noen skal "Ta seg til rette" og å svindle systemet. Du sier at folk skal være syke for å få sykemelding. Jeg vet ikke om du noen gan har opplevd å være i en liknende situasjon som vedkommende som startet denne tråden. Det å skulle takle et svangerskap og tillegg gå en usikker fremtid i møte fordi arbeidsgiver ikke ønsker å bli rammet av problematikken rundt en gravid ansatt. Leger sykemelder også på psykologisk grunnlag mht. ekstremt stressende situasjoner og utbrennthet.

Hvis en person har arbeidet hardt i flere år, og har betalt sin skatt til samfunnet, så syns jeg faktisk at det er bare rett og rimelig at en vanskelig arbeidssituasjon grunnet diskriminering eller midlertidig ansettelse de siste mnd av svangerskapet ikke skal gå utover fødselspengene. Systemet er laget slik at arbeidsgivere kan benytte seg av midlertidig ansatte og da er det ikke bare fast ansatte med en trygg jobb som skal sikres en fin og trygg tid etter fødselen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...