ellynn Skrevet 6. april 2008 #1 Skrevet 6. april 2008 Hei! Har termin i november, og er ferdig med mine studier i mai. Har meldt meg opp til et nytt studie, samtidig som jeg har søkt jobb. Er det slik at hvis jeg får jobb, og jobber fra juni/juli/august og frem til ca. begynnelsen av november at jeg har rett til å motta fødselsstipendet fra lånekassen allikevel? Og så lurer jeg på om jeg har forstått det riktig med at far til barnet må ta ut disse 29 ukene i gradert stilling(i vårt tilfelle kommer han sikkert til å jobbe 80% siden jeg egentlig er ferdig med studiene, og egentlig bare melder meg opp for å kunne motta stipendet) for at jeg skal kunne få dette stipendet som stipend og ikke lån?
Tromsøstudent Skrevet 7. april 2008 #2 Skrevet 7. april 2008 Hei Til det første spørsmålet. Jeg synes det er rart at du skal ha mulighet til å både få fødselsstipend, og foreldrepenger for full jobb samtidig. Likevel har jeg ikke klart å finne noe som er til hinder for dette. Husk at du må jobbe i 6 av de 10 siste månedene får å få krav på foreldrepenger. Til det siste spørsmålet, så er det riktig at far må ta det ut som gradert stilling. En annen ting. I deres tilfelle vil du i forhold til NAV være arbeidstaker, det gjør at far dere vil ha krav på de fulle 44 ukene (9 til mor, 6 til far og 29 på deling). Dette gjør at dersom far tar de 35 ukene (29 pluss 6), så får du kun 9 uker for deg selv. Dersom dere da klarer dere på at du kun har fødselsstipend pluss hans foreldrepenger, så har dere nok funnet en god løsning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå