Gå til innhold

ost som gravide kan spise. finner ingen liste

Anbefalte innlegg

Skrevet

som sagt så finner eg ikke noen slik liste. ikke med fy-ost eller med ja-ost.. noen som vet av en sånn en?...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke om en slik liste, men er det ikke greit så lenge osten er laget på pasteurisert melk? Litt usikker på hvordan det er med muggostene, men de hæler jeg ikke uansett *iækk*

Skrevet

æsj, næi, ikke jeg heller;)

takk for svar.

er så usikker med tanke på den "listeria-epidemien" som gikk i fjor..

de sa man sku holde seg unna alle myke oster, men d sier meg egentli lite..

Skrevet

Myke oster er de ostene som man ofte bruker på kjeks, og som nesten kan smøres på hvis de står litt ute. Feks brie eller chaumes, som selges i ostedisker.

Disse ostene (tror jeg) er nødvendigvis ikke laget av upasteurisert melk, men det har vært tilfeller hvor disse ostene har inneholdt bakterier som kan være skadelige under svangerskapet. Det betyr ikke at du må være helt avholdende, men hvis du vil spise disse ostene bør du være nøye på at de er ferske, dvs at det er god margin til holdbarhetsdato.

Philadelfia er en smøreost, men laget av pasteurisert melk. Hvis den er fersk skulle det ikke være noe problem, men hvis den har stått en stund er vel rådet at man er forsiktig. Andre oster som Norwegia eller Jarlsberg er også laget av pasteurisert melk, men disse har mye mindre fuktighet i seg. Jeg antar at det er den store forskjellen, fordi det mye mindre fuktighet i disse ostene gir det dårligere grobunn for bakterier. Det er imidlertid bare noe som jeg tror, jeg har ikke lest noen plass at det er grunnen.

Så, først sjekk at det er pasteurisert melk, det er det viktigste. Deretter sjekker du litt på holdbarhetsdato og bruker din egen dømmekraft hvis det er en myk ost eller smøreost. Hvis du vil kjøre absolutt safest holder du deg til oster som man bruker ostehøvel på, men jeg tror ikke det er nødvendig så lenge man er sikker på at ostene er ferske og har blitt behandlet på riktig måte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...