Anonym bruker Skrevet 6. april 2008 #1 Skrevet 6. april 2008 Jeg er sånn i tvil på hva jeg skal svare når arbeidsgiver spør om jeg kommer tilbake i full stilling etter permisjonen. Hva sier dere? har dere planer om å jobbe 100% rett etter permisjonen? Er det ikke litt tidlig å levere barn i barnehagen før de er ett år eller ett og et halvt??
lea:-) Skrevet 6. april 2008 #2 Skrevet 6. april 2008 Du må jo bare svare hva du tror. Datteren min begynte i barnehagen når hun var 11 mnd. Og ja, det er tidlig. Det tok nesten et halvt år før hun fant seg tilrette, og det var en vanskelig periode. Jeg hadde egentlig tenkt å jobbe 100%, men med en liten jente som overhodet ikke trivdes i barnehagen var det umulig. Søkte derfor 40 % permisjon i et år. Arbeidsgiveren min sa at de helst kunne tenkt seg at jeg jobbet 100 %, men at de heller ville ha meg 60 % på jobb enn i 100 % permisjon, og var derfor positive til løsningen. Nå er vesla snart 2,5 og stortrives i barnehagen, men nummer 2 skal få slippe å begynne like tidlig. Kommer nok ikke til å jobbe 100 % rett etter permisjonen nå heller, men har ikke tenkt å si noe på jobb før den tiden nærmer seg. Det er jo lenge til, og man må få tid til å bli kjent med ungen før man bestmmer hvor mye man vil jobbe. Noen barn synes det er greit å bli passet av andre, mens andre vil helst bare være hos mamma.
Rampegutt08+Bøllefrø12 Skrevet 9. april 2008 #3 Skrevet 9. april 2008 dette kan du drøye ut til noen mnd før du skal komme tilbake. det er ikke noe du trenger å svare på før du går ut i permisjon:) jeg har to jobber, en på 30% og en på ca 60% fast. den som jeg har mest stilling i, jobber jeg så og si bare kvelder, så jeg kan ha barnet hjemme så lenge samboer får jobba bare dag. men vil ha h*n litt i banrehagen og, for da kan de leke med andre barn og lære så mye, så kunne godt tenkt meg å ha hatt h*n i barnehagen 2 dager i uka eller noe. men vil nok trappe ned, for det er kjempekjedelig å kun jobbe kvelder og aldri ha fri, så kommer til å si ifra meg i hvertfall en kveld i uka. kanksje mer, kommer litt ann på. har ingen mulighet for å få mer på dag uansett.
makatty Skrevet 12. april 2008 #4 Skrevet 12. april 2008 Jeg har begynt i full stilling. Hadde egentlig tenkt til å være hjemme til jenta vår var 1,5 år men ble gravid med nr 2 så jeg måtte begynne i full jobb for å få foreldrepengene for nr 2 når hun fylte 1 år. Jeg jobber i samme bhg men på en annen avdeling. Det har gått veldig greit men så klart endel skriking i innkjøringsperioden. Hun er der like lenge som jeg jobber, mellom 6 og 8 time hver dag. Tror nesten jeg vil anbefale minimum 3 dager i uken for barna helst 4 dagen men de kan godt være korte. Når et barn kun går 2 dager har det ofte problemer med å finne plassen sin og gå til ro siden det går så lenge mellom hver gang det er i barnehagen. Ofte er det større problemer med de som har få dager enn de som har full plass. Dette variere såklart fra barn til barn noen trives fra første stund mens noen trenger opptil 6 mnd. Når nr 2 begynner i barnehage ( kommer til å være 1 år) kommer jeg til å gå ned til 80% stilling men ha 100% bhgplass så kan jeg velge om jeg vil ha en kort dag for barna eller være hjemme med de en dag i uka.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2008 #5 Skrevet 12. april 2008 hvor lenge må man jobbe mellom to permisjoner for å få foreldrepenger for nr 2 da?
Anonym bruker Skrevet 13. april 2008 #6 Skrevet 13. april 2008 Man må jobbe 6 mnd av de siste 10 mnd før fødselen for å ha krav på foreldrepenger i permisjonen. Hvis man ikke har jobbet får man et engangsbeløp som er noe over 30000.
Guttemamma75 Skrevet 13. april 2008 #7 Skrevet 13. april 2008 Man trenger ikke jobbe mellom permisjonene i det hele tatt da foreldrepenger danner grunnlag for nye foreldrepenger.. Det eneste man da skal være obs på er at dersom man har hatt 80% dekning i første permisjon, må man velge 100% dekning i den andre permisjonen ellers beregnes det 80% av 80%.. Man må være tilbake til jobb i 4 uker i mellom permisjonene for å tjene opp rett til ny 80% permisjon (med 80% lønn altså)...
Anonym bruker Skrevet 13. april 2008 #8 Skrevet 13. april 2008 Men da hadde jeg fått 100% av den 80% lønnen jeg har hatt i permisjonen ikke sant??? Jeg tjener mer i den nye jobben min så det lønner seg.
Guttemamma75 Skrevet 14. april 2008 #9 Skrevet 14. april 2008 Ja dersom du velger 100% dekning i den andre permisjonen vil du få utbetalt det samme som i forrige permisjon - altså 80% lønn...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå