Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 6. april 2008 #1 Skrevet 6. april 2008 Vi skal ha reklame som tema i norskundervisningen i en tredjeklasse. Jeg har allerede vært gjennom hvilke virkemidler en bruker i reklame, og vist en del eksempler. Da spesielt TV-reklamer og div logoer. I etterkant fikk elevene forsøke å lage sine egne reklamer til et selvvalgt produkt. Vi skal ha dette temaet også i neste uke, men jeg er tom for ideer for hva vi kan gjøre videre. Det er så begrenset for hva man kan gjøre når de er så små. Øvingslærer skal ikke være tilstedet, så jeg kan ikke spørre henne. Er det noen som kan hjelpe meg å komme på noe?
♥Prinzessin♥ Skrevet 6. april 2008 #2 Skrevet 6. april 2008 Reklamer bruker jo alle typer virkemidler for at vi skal tro at nettopp deres produkt er bra. Dette har dere jo snakket om, såvidt jeg forstår. Jeg tenker som så at det er viktig at barn tidlig lærer seg forskjellen på gode og dårlige produkter, så bombardert som de blir av reklamen. De kan jo f.eks. sitte i grupper og diskutere hvorfor reklame for godteri og dyre ringelyder/logoer på mobilen ikke er bra? De blir jo sikkert fascinert av det til daglig, så de kan jo ha godt av å finne de negative sidene ved reklamering for slike produkter. Hvorfor lar man seg"lure" til å tro at disse tingene er nødvendige? Du sa at de har laget reklame for et produkt de har valgt selv, jeg regner da med at det var et produkt de likte. Hva med å lage reklame for et produkt de ikke syns noe særlig om? Da må de jobbe hardere med å finne ut de gode sidene ved det, og det er kanskje lettere å se de sterke virkemidlene i en reklame når man kan få "dårlige" ting til å se bra ut? Elendig forklart, men det er søndag, og jeg er sløv... :-)
prekæs Skrevet 6. april 2008 #3 Skrevet 6. april 2008 Vel. Kanskje noe reklamehistorie. Typer reklame som var tillatt før og ikke nå. Og hva det ble reklamert for. Kunne jo blitt litt fengende og ikke minst artig. Og kanskje skadelig reklame, (les mme reklame i uland f.eks.)
Gjest Skrevet 6. april 2008 #4 Skrevet 6. april 2008 Kanaler kan dere jo snakke om. I dag er det jo utallige flere kanaler enn noen gang. Dere kan også¨snakke om reklame rettet mot barn, og kombinere det med at de moderne kanalene som sms og mail vanskeliggjør norske myndigheters kontroll med dette. Du kan deretter dra dette over i etikk og maoral i markedsføring, eksempler på produkter det ikke er lov til å reklamere for. Til slutt kan du avslutte med å snakke litt om direktemarkedsføring kontra reklame generelt.
Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 6. april 2008 Forfatter #5 Skrevet 6. april 2008 De er bare åtte og ni år, så jeg tviler på at de er såpass selvstendige at de klarer å sitte i grupper og diskutere faglig. Ellers tviler jeg på at de er såpass bevisste at de klarer å benytte seg av virkemidlene på en sånn måte. Det var ikke lett til å få dem til å forstå hva et virkemiddel er overhodet. Det er vel heller ikke meningen at de skal forstå det fullt ut når de er så små, men i stedet begynne bevisstgjøringen slik at de har et fundament å stå på når de skal gjennom dette fagstoffet senere.
Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 6. april 2008 Forfatter #6 Skrevet 6. april 2008 Reklamehistorie kunne kanskje vært noe...
Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 6. april 2008 Forfatter #7 Skrevet 6. april 2008 Sammen med etikk og moral :-)
♥Prinzessin♥ Skrevet 6. april 2008 #8 Skrevet 6. april 2008 Jeg skjønner at de er små, og jeg mente ikke at de skulle diskutere så veldig faglig. De behøver ikke vite hva ordet "virkemiddel" er engang. Men de klarer å diskutere hvorfor de syns den og den reklamen er kul. Kul musikk i reklamen, kanskje? Folk som skater eller surfer mens de drikker fra en Colaflaske? For ikke å snakke om den famøse Grandiosadansen! "Alle" unger kan vel den dansen nå (huff og huff). Slike virkemidler kan barn finne, selv om de ikke kan ordet "virkemiddel". Sjøl var jeg en veldig oppegående unge i den alderen. ;-) Og jeg har undervist 9-åringer selv. De er utrolig reflekterte til tider. :-)
Anonym bruker Skrevet 6. april 2008 #9 Skrevet 6. april 2008 Alle de forskjellige måtene som finnes å reklamere på..... Konkret reklame (hvor man plasserer varene i butikken (feks godteriet langt nede ved kassen så barn og voksne skal bli fristet i siste liten), billedlig reklame (reklameplakater og bilder som er uten ord) vanlig tv reklame og serie reklame(nesten som en kortfilm i serier som ali kaffe /byggmakker/ kjører) - reklame over radioen (som man bare hører)..... Hvilken av reklamemåtene er mest effektiv (diskusjon) og hvorfor .....
Gjest Skrevet 6. april 2008 #10 Skrevet 6. april 2008 kjøp inn produkter, det være seg brus, godis, yoghurt . Så kan de lage hver sin reklame i grupper..En ting per gruppe... Alt bør selvsagt filmes:-) Eventuelt; lag en reklae der du får folk ti å spise sunt, der elevene kan bruke frukt og grønt
Anonym bruker Skrevet 6. april 2008 #11 Skrevet 6. april 2008 Dessuten er det jo en ypperlig anledning å lære barna å diskutere sammen på en saklig måte - med respekt for hverandres synspunkter samtidig som de er engasjerte og nyskjerrige rundt et tema )
Skravlemamman Skrevet 6. april 2008 #12 Skrevet 6. april 2008 Hva med litt drama. Elevene går i grupper og lager f.eks en reklame for en hårshampo eller annet. Viser frem for de andre etterpå. Eller ta med ukeblader og la elevene klippe ut reklamer fra bladene, lime de på ark og skrive hva det er reklame for:-)
Anonym bruker Skrevet 6. april 2008 #13 Skrevet 6. april 2008 Fortell litt om hvordan vi lar oss 'lure' av reklame. Hvor langt har du gått i dybden når det gjelder virkemidler? Har du for eksempel snakket om hvordan fargevalg påvirker oss, osv.? Hvordan reklame spiller på alle sanser osv. Du bør også bruke en del tid på å lære barna til å være kritiske til reklame. Samtidig som du også fokuserer på at reklame faktisk også er viktig for oss. Noe reklame er direkte opplysende, noe reklame dreier seg om å hjelpe andre mennesker, veldedighet o.l., og noe reklame dreier seg om nye produkter som er sunnere for oss, osv. Enhver relameguru vil si at man skaper ikke behov med reklame fordi behovene allerede er der. Her kommer Maslows behovspyramide inn i bildet. Det må du gjerne snakke litt med barna om. Primær behov (mat, søvn osv.), sekunderbehov osv. La barna definere selv de ulike kategoriene av behov... Kanskje diskutere hvordan man kan bli kvitt all papirreklamen i postkassa? Hvilke medier vil man kanskje reklamere i, eller mer i, i fremtiden? Kanskje fortelle litt om reklamens historie, og trekke frem noen morsomme eksempler som for eksempel pop-corn eksperimentet - hvor man viste pop-corn reklame i løpet av en kinofilm. Glimtene var imidlertid så korte, at bare underbevisstheten oppfattet dem, ja, eller ikke, for effekten er vel og merke ikke bevist. Men mange trodde imidlertid på det, og man kunne liksom beviselig se økt salg av pop-corn etterpå. Lykke til
Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 7. april 2008 Forfatter #14 Skrevet 7. april 2008 Takk, alle sammen. Da farter jeg avgårde :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå