junihjerte Skrevet 5. april 2008 #1 Del Skrevet 5. april 2008 Jeg har 11 uker igjen til termin og begynner å synes det er tungt om nettene nå! Noen som har tips om hvordan jeg skal finne gode sovestilinger..? Jeg klarer ikke å sove på magen- og ikke på ryggen (da blir jeg uvel..) På høyre side kan jeg våkne og ha vondt i siden på magen (andre som sliter med dette? Jordmor sa det ikke var unormalt?)- så da legger jeg meg mest over på venstre side- som er den verste siden ift bekkenløsningen/låsningen jeg sliter med- så da våkner jeg med stiv hofte.. I tillegg har jeg en øm åreknute på innsiden av venstre legg/kne, som gjør at jeg belaster denne, selv om jeg har pute mellom beina.. Uff! Ikke nok med det, så snorker jeg som en bjørn, til fortvilelse fra en tålmodig samboer (bruker saltvann i nesa uten hell) Er det andre som sliter om natta? Får sove altså, men kroppen klager.. Er kanskje normalt nå mot slutten..? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137365143-hvordan-finne-gode-sovestillinger-mot-slutten/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tonemor 28 år Skrevet 5. april 2008 #2 Del Skrevet 5. april 2008 Æ har også 11 uka igjen te termin og slit med akkurat det samme som du Elske å sov på magen, men det går ikke no. Veksle på å sov på høyre og venstre side.... Våkna maaange ganga om natta som regel for å skifte stilling og det begynne også å bli litt møysommelig. Har også bekkenløsning, men ikke så ille som noen andre. Vi får bare holde ut den siste tida, æ har tenkt på at det kanskje e en forberedelse te at vi må opp om natta og amme! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137365143-hvordan-finne-gode-sovestillinger-mot-slutten/#findComment-137365427 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Farfisa Skrevet 5. april 2008 #3 Del Skrevet 5. april 2008 Har sovet godt lenge, men har begynt å slite med det samme den siste uka. Problemet er vel at vi bare har fire sider av kroppen å velge mellom, og det er noe rart/galt med å ligge på hver av dem. Sukk! Jeg prøver å rigge meg til med puter her og der for å skape mer variasjon og mindre belastning, men det er begrenset hvor mye det hjelper i lengden. Tidlig i dag tidlig måtte jeg legge meg ut på sofaen, for plutselig syntes jeg ikke senga funket i det hele tatt lenger... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137365143-hvordan-finne-gode-sovestillinger-mot-slutten/#findComment-137366297 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andrebolleiovnen Skrevet 5. april 2008 #4 Del Skrevet 5. april 2008 Ååååå jeg savner en god natt søvn!! Har jeg ikke hadt siden jeg var i uke 12. Da var det bare å gi opp å sove på magen. snufs. Siden da har jeg måttet kjøpt inn ekstra puter og ammepute, som jeg siden har brukt til å legge i mellom beina. Jeg har ligget på siden. Og må selvsagt veksle mellom høyre og venstre side x antall ganger i løpet av natten. Jeg har også bekkenløsning, og kan trygt si at det er et slit hver gang. Og når man da endelig har fått snudd seg, ja da sparker jenta i magen hardt i urinblæra åsså er det bare å snu seg rundt og prøve å stable seg på beina for å komme seg opp og ut av senga, for å slite seg nedpå toalettet for å slippe ut noen få dråper. Så ny prosedyre med å stable puter og finne en noenlunde god liggestilling til man må snu seg igjen, og på ny må på do. hehe Blir nok ikke noen god nattesøvn før snuppa er ute av kroppen min:) Men nå er det bare 9 uker igjen:o) Weeee Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137365143-hvordan-finne-gode-sovestillinger-mot-slutten/#findComment-137367208 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille er født:) Skrevet 6. april 2008 #5 Del Skrevet 6. april 2008 Kjenner meg igjen i alt det her! når man endelig finner en god stilling så må man tisse, eller man sover så lett at man våkner når sambo snur seg, eller det er så VARMT! ( fryser nesten ut sambo med vinduet åpent hele tiden...) klarer heller ikke sove lenge om morgenen, for da er jeg støl etter å ha ligget i samme stilling mesteparten av natten. Så det er vel normalt dette her, om ni uker kommer lillegutten min så da blir det sikkert enda mindre soving.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137365143-hvordan-finne-gode-sovestillinger-mot-slutten/#findComment-137370983 Del på andre sider Flere delingsvalg…
venus75 Skrevet 8. april 2008 #6 Del Skrevet 8. april 2008 Lik problemstilling her og! Sover kjempedårlig og verker i rygg og bekken. Jeg liker best å sove på magen - men det går ikke nå. prøver jeg - så spreller det noe helt villt der inne! Rommet må være kaldt skal jeg greie å sove i det hele tatt. Mannen fryser og jeg svetter. Er veldig glad i tykk dyne og godt mykt pledd (sånn baby helsepledd til voksne) - og vindu så åpnet det går ann. Kunne selvsagt ha funnet fram ei tynnere dyne og kastet ut pleddet - men jeg og stabler meg opp med dyne, pledd og puter i alle retninger. Tenker jeg bare tanken på å snu meg - må jeg på do. Var oppe 4 ganger i natt - og våknet kl 05.00!! Og jeg som er et utpreget B-menneske av natur :-) Sikkert en måte som kroppen skal gjøre seg klar for når det gjelder natt amming.....men litt søvn før beibisen kommer trenger denne jenta! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137365143-hvordan-finne-gode-sovestillinger-mot-slutten/#findComment-137396693 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tredjemann på vei :D Skrevet 9. april 2008 #7 Del Skrevet 9. april 2008 Har heldigvis ikke bekkenlåsning jeg da, men har bekkenløsning som sitter rundt hele korsryggen/hoftene. Men det gjør heldigvis ikke så vondt lenger av en eller annen grunn! Tror det er fordi jeg har begynt å senke aktivitetsnivået betraktelig nå. Nå har vi mindre opplegg på skolen og jeg kan være hjemme og jobbe med oppgaver/lese. Og så må samboern pent ta det tyngste husarbeidet og bringe og hente i barnehage. Jeg har lenge brukt å sove med ei pute mellom bena om nettene, og det hjelper mye. Legger meg alltid på venstre side om kvelden og bytter side etter å ha vært på do om natten (alltid i 5-tiden av en eller annen grunn). Har som regel veldig vondt om jeg sover på samme siden hele natten, så doturen er en strabasiøs ferd hver natt, men etter å ha sovet litt på andre siden igjen pleier det å være greit å stå opp:-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137365143-hvordan-finne-gode-sovestillinger-mot-slutten/#findComment-137406910 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 9. april 2008 #8 Del Skrevet 9. april 2008 Jeg har lurt på det samme selv.. Har vurdert å gå til innkjøp av en saccosekk som jeg kan ha i senga. Har lurt litt på om det kan være godt å halvvsitte når jeg skal sove. Sover jo godt i godstolen i stua og da halvsitter jeg. Har også prøvd å sove med ei pute mellom beina, men den blir bare borte i løpet av natten. Og antall doturer..? Det er minst fem turer hver natt. Samboeren min har heldigvis et godt sovehjerte, så han våkner sjelden av at jeg baser rundt for å komme meg ut av senga =P Og så har jeg urolige bein. De er så urolige at det er umulig å ligge stille.. Da er det bare å stå opp og gå litt rundt i huset =/ Og man kan banne på det at når jeg endelig har funnet en grei nok liggestilling (gjerne med ryggen til samboeren som støtte til magen), da våkner babyen..! Så er jeg nødt til å snu meg da, for babyen nekter meg å ligge på venstre side. Og da må jeg finne et eller annet som jeg kan bruke som støtte til magen når jeg ligger på høyre side *bah* Jeg vurderer seriøst å kjøpe meg saccosekk altså..! Av flere årsaker egentlig. Har så vidt begynt å få litt vann i kroppen tror jeg (litt usikker) og synes det er behagelig å ligge med beina høyt. Da kan jeg bruke saccosekken til det. Og hvis samboeren skal massere meg blir jeg dødsliten i beina av måten jeg må sitte på.. Kanskje saccosekken kan være fin å bruke i den forbindelse også? Eller når ryggen krangler som verst og jeg ikke finner en god sittestilling i godstolen, kan det jo hende at saccosekken kan hjelpe..? Lurer på om jeg må ta meg råd til en slik sekk gitt... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137365143-hvordan-finne-gode-sovestillinger-mot-slutten/#findComment-137407666 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mia Maria Skrevet 9. april 2008 #9 Del Skrevet 9. april 2008 Hei... Er veldig normalt og ike få sove skikelig mot slutten..Har begynt på min 33. uke nå men har ikke sovet en skikkelig natt siden graviditeten inntraff... Kroppen finner ikke roen og kjennes ut som det har bosatt seg en hel maurtue i kroppen. Er avhengig av å ligge på magen for å sove... Putter ei dyne eller ei stor pute under kneet/låret når jeg ligger på siden, da kommer jeg nesten over i mageleie uten å "klemme" magen flat, også hjelper det å ligge i en passelig myk seng. Det kunne vært laget en film om meg på natterstid.. Vet ikke hvor mange senger jeg er innom før jeg finner den riktige og ligge i akkurat "den" natten, men det må være ett morsomt syn der jeg strever, puster og peser i håp om at NÅ er det den rette.. Skal sies at vi er mange i hustanden så er nok av senger å ta av, ongene har 120 og 150 senger så de har plass til ei stor mor enkelte netter..hehe....pluss gjestesenger og vår egen... Trøster meg selv med at nå er det "bare" 58 netter igjen..HAHAHA. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137365143-hvordan-finne-gode-sovestillinger-mot-slutten/#findComment-137407760 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørnen Collargol*gravid* Skrevet 9. april 2008 #10 Del Skrevet 9. april 2008 Jeg har også slitt med å sove godt de siste ukene. Jeg sover, men våkner hele tiden. Blir veldig urolig i kroppen av dette og skjønner ikke hvordan det skal gå når jeg blir ennå større.... oi, tror det blir slitsomt, men gleder meg desto mere til jeg kan få ligge normalt igjen etter at vesla har kommet til verden :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137365143-hvordan-finne-gode-sovestillinger-mot-slutten/#findComment-137407923 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. april 2008 #11 Del Skrevet 9. april 2008 Jeg har også slitt med dårlig søvn siden begynneslen av svangerskapet. Er nå i uke 30, og blir vel ikke sårlig bedre fremover, er jeg redd Noe som funker for meg er venstre side (da har bebisen det best også, i forhold til blod oksygen og sånne ting) med pute mellom bena, og en stor pute (type avlang, tung "pyntepute") som støtte for ryggen. Må jo opp å tisse to ganger pr. natt og sover jo så lett som bare det, men når jeg først sover funker denne stillingen bra. Veksler mellom høyre og venstre, for blir det for mye venstre-soving sovner jo kroppen. Uff, det er ikke bare, bare gitt! Når det gjelder det med sakkosekk, høres deilig ut! Men, hvordan i alle dager får du plass til denne i senga?! Kaste ut samboern da, ja, det er jo en mulig løsning! Jeg har hørt at sånn halvveis sittestilling ikke er spesielt bra den siste delen av svangerskapet. SPesielt for meg, som har fått bereftet at bebisen pr. i dag ligger med bena ned og hodet opp. Bedre, og enklere for junior å legge seg i riktig posisjon (også i forhold til hodet) hvis man ligger på siden. (og sitter forholdsvis rett i ryggen når man skal sitte, ikke enkelt, men gjør det jeg kan får å få han til å snu seg!) Sakkosekken er sikkert god å ha hjemme når fødselen setter i gang også, bra avlastning for magen og ryggen! Lykke til med alt da jenter Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137365143-hvordan-finne-gode-sovestillinger-mot-slutten/#findComment-137409920 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gillenia Skrevet 9. april 2008 #12 Del Skrevet 9. april 2008 Jeg har ikke lest gjennom alle svarene, så kanskje du har fått dette tipset allerede (eller allerede gjør det...) - uansett; min eneste mulige sovestilling for tida er å ligge på siden mens magen hviler på en pute. Man stikker puta halveis inn under magen på en måte som føles behagelig. Dette tipset fikk jeg av en fysioterapeut i første svangerskap, og det virker utrolig avlastende og godt på både rygg og mage. Lykke til - og god natt! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137365143-hvordan-finne-gode-sovestillinger-mot-slutten/#findComment-137410440 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå