Gå til innhold

TIPS TIL FØRSTEGANGSFØDENDE

nilla86

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fødte uten medikamenter og det gikk helt fint.

Jeg venter nr.2 nå å skal fremdeles være fast bestemt på å ikke bruke medikamenter.

Det er det beste for deg og det er det beste for barnet.

Jeg revnet ikke, så jeg slapp og sy.

Å jeg fødte mens jeg satt på huk.

En fin stilling for og åpne hele systemet så barnet ikke legger noe stort press på noen kanter ved din vaginale åpning.

Jeg lå også i badekar og det hjalp betraktelig på riene.

Jeg slappet av og sov faktisk mellom riene.

Det fikk meg til å føle meg mer uthvilt.

Dette er ett tips til dere som skal føde :-)

Jeg var bare 20 når jeg fikk min første og det var herlig :-D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel avhengig av den fødende og hvordan fødselen forløper om smertestillende eller ikke er det beste for mor og barn? Det er jo ingen fødsler som er like.

Skrevet

Jeg syns det er fint å føde naturlig, men man må bare se ann på sin egen situasjon. Jeg er førstegangs så aner ikke, men mi beste veninne valgte å ikke ta noe medesiner og endte opp med en utrolig vondt fødsel som hun nå 1år etter forstatt sliten med. så er nok ikke like enkelt for alle, men man kan jo ikke annet enn å se ann selv.

Syns det høres og egentlig ser er behagelig å føde i stillingen du brukte:)

lykke til med fødselen jenter, men ikke vær for overmodig heller:)

Skrevet

alle fødsler er førskjellige, noen går greit, noen passe , mens andre kan være horrible med mye smerter osv.. jeg har ikke tenkt å bestemme meg på forhånd om jeg vil ha smertelindring. eneste jeg vet er at jeg godt kan tenke meg badekar uansett, men dette kommer også ann på hvor lenge jeg er hjemme, for kan jo bare bruke badekaret der noen timer med sambo på siden av meg:) skal være åpen for hva jordmoren råder meg til, men vil prøve å hold meg så lenge jeg kan uten. men hvis det står på som verst så kommer jeg nok til å få bruk for noe. men flott å høre tips! men ville ikke ha anbefalt andre å føde "all natural" hvis man har det fryktelig vondt. man skal jo trossalt ha krefter til denne 5-mila.

Skrevet

Nilla86: Var ungen din stor og/eller fødselen lang?

Både mamma og søstra mi har hatt lange og vanskelege fødslar, med store ungar. Så mamma har advart meg mot at eg mest sannsynleg kjem til å oppleve det same. Veit du om noko er "anbefalt" i slike situasjonar?

Skrevet

Hôres ut som en veldig fin fôdsel du hadde:) Misunnelsesverdig!

Som det blir sagt flere steder over er jo alle fôdsler forskjellige og derfor vil de anbefalte metodene ogsaa variere. Men det sies at det aa kunne bevege seg letter fôdselen da du ved aa ikke ligge tar tyngdekraften i bruk og i tillegg fôrer bevegelse til frigjôring av endorfiner for baade mor og barn, noe som virker naturlig smertelindrende. Det trenger ikke vaere de store bevegelsene (ikke akkurat noe treningsstudio som venter:)), men lett vugging paa en slik stor ball for eksempel. Slik kan man vugge mellom riene og lene seg til en seng foran seg eller til barnefar bak seg paa en stol naar riene kommer. Trykk og massasje skal ogsaa hjelpe.

Badekar nevnes flere steder her og er ogsaa betraktet som et naturlig smertelindrende middel.

Til **(:babyboom:)** : Du skriver at du vil ha badekar uansett. Husk at hvis du ber om epidural vil hele nedre del av kroppen din vaere lammet og du maa holde sengen, all bevegelse, inkl. badekar blir da ikke mulig.

For noen vil epidural eller andre smertelindringer vaere nôdvendig. Tror ikke det finnes noen fasit. Husk bare at det tar litt tid fra du bestemmer deg for epidural til den har virkning.. tilkallelse av spesialist lege..tilkobling av maskiner.. og virkningstid..

Oi! ble visst langt dette..

lykke til alle sammen=) Ut kommer h*n i alle fall!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...