Gjest Skrevet 5. april 2008 #1 Skrevet 5. april 2008 Da har jeg vært på posten å hentet menopur. Har egentlig aldri hatt sånn veldig sprøyteskrekk, blodprøver går alltids bra. Blir litt småkvalm og rar, men er det egentlig noen som LIKER sprøyter..? Anyways, da jeg pakket opp sprøytene ble jeg likbleik!!! Kjente blodet forsvant fra armer og ben... Det her fikser jeg ikke. Skal på sprøytekurs på sykehuset så får jo opplæring og alt det der. Men tror ikke jeg har sjangs i havet når det kommer til å sette sprøytene på meg selv... Høres nok veldig pysete ut, men JA; jeg er klar over hva det er verdt. Få drømmen vår oppfylt. Men hva om hjernen min streiker fullstendig og jeg ikke klarer å sette sprøytene?? Samboeren min kan ikke ta fri for å være med på sprøytekurs. Kan man ta med seg utstyret å få det gjort på et legekontor? Finnes det flere "pyser" der ute eller får man jernvilje når det kommer til stykket? Hvordan fiksa dere det? Ler litt av meg selv her jeg sitter, men angsten biter...
♥ DAME Skrevet 5. april 2008 #2 Skrevet 5. april 2008 Heisann Huff og huff, dette er ikke lett. Har sprøyteangst jeg også, men ikke fullt så alvorlig som deg. Jeg tør ikke sette dem på meg selv, det må sambo gjøre. Husker første dagen, jeg ble så redd og begynte å grine, sambo satt med sprøyta i handa og klarte ikke å stikke meg. Til slutt sa jeg STIKK STIKK STIKK, og herrefred, jeg kjente bare et bittelite stikk og ikke noe mer. Var jo ikke vondt i det hele tatt. Men likevel tar jeg det ikke på meg selv Man trenger ikke opplæring for å sette de. Har du ikke fått linken til introduksjons videoen: http://www.puregonpen.com/international/login.asp Han er vel hjemme litt hver dag sånn at han kan stikke deg vel?? Lykke til Lille store deg Det går så bra så )
Julianne73-vilhababy Skrevet 5. april 2008 #3 Skrevet 5. april 2008 Hei, jeg har ikke sprøyteskrekk selv. Men jeg er sikker på at du kan få satt de på fastlege kontoret, dersom tidspunktet er i åpningstiden. Du trenger sikkert ikke legetime engang dersom legen har helsesekretær eller andre som kan gjøre det. Men er nok viktig at du ringer så raskt som mulig for å avtale det. Vet ikke helt hvordan det er med helger, men kan nok få avtale med legevakten. Du har ikke en veninne som er sykepleier el noe som kan gjøre det for deg?? Føler med deg. Lykke til! Klem
Gjest Skrevet 5. april 2008 #4 Skrevet 5. april 2008 Takk for svar! Holder til på UNN og der sa de at man skulle komme dit for å lære å sette sprøytene. Sa ikke noe om linken, men jeg skal sjekke den ut så jeg ser hva jeg går til:) Takk for tipset! Joda, han er hjemme så da burde det vel kanskje gå bra. Han får studere videoen og så kniper jeg sammen øynene... Hehe.
Tullemor1 & Gullemitt :-) Skrevet 5. april 2008 #5 Skrevet 5. april 2008 Jeg har tatt menopur, så bare send meg en PM eller et innlegg her inne hvis du trenger noen råd eller hjelp. Dette går kjempefint.. tenk positivt og at spiren snart sitter hos deg )) da er alt glemt. klem
Gjest Skrevet 6. april 2008 #6 Skrevet 6. april 2008 Hei Jeg gikk selv på Menopur og hadde en voldsom sprøyteskrekk. Brukte nok over 1 time første gangen og masse tårer. Den bittelille nåla og store meg, tenkte jeg - men det funket ikke. Så skulle mannen min prøve, men da følte jeg at jeg ikke visste når stikket kom, så det ble til at jeg måtte gjøre det selv. Jeg satte meg et sted hvor det var varmt og godt, slik at jeg var mest mulig avslappet. Når du sitter får du også lettere tak i en "valk" - så tok jeg tak med to fingre og "klødde" en stund i midten, slik at området jeg skulle stikke på ble litt bedøvd etter kløingen. Så satte jeg sprøytespissen inntil huden og lot huden bli vant til å kjenne nålspissen, pust så rolig inn og ut, på neste pust inn dytter du sprøytespissen inn - du vil merke at du antakeligvis ikke kjenner noe som helst. Hvis du må stoppe opp og puste ut, gjør du det, og dytter så sprøytespissen helt inn på neste pust inn. Pust rolig og dypt. Gjenta dette når du presser ut innholdet. Når du er ferdig tar du sprøytespissen fort ut igjen, mens du puster ut. Innholdet kan svi litt i starten, men det går fort over. Ikke noe å grue seg til - jeg er sikker på at du klarer dette. Etter å ha gjort det noen ganger blir du bare flinkere og flinkere. Jeg satte i 8 dager, og brukte bare ett par minutter de siste gangene. - og nå er spiren i magen :-D på første IVF forsøk - så det var verdt det :-D Masse lykke til. klem
ivf-MaMaMø Skrevet 6. april 2008 #7 Skrevet 6. april 2008 Heisann. Eg hadde det på akkurat samme måte som deg. Tåler ikkje sprøyter, og besvimer omtrent når eg tar blodprøver. Får alltid blodtrykksfall når de skal ta den hersens blodprøven, sånn at blodet kommer ikkje før en stund. trodde aldri eg kom til å noen gang kunne sette sprøyter på meg sjøl. Har alltid sagt at eg ALDRI kunne blitt narkoman for eg hadde aldri turd å sette sprøyter på meg sjøl frivillig. Hihi :-) men når dagen kom så kom ei venninne som setter sprøyter hver dag på jobb bort til meg sånn at ho kunne sette den om eg blacket ut. For sambo har om mulig mer sprøyteskrekk enn meg, hehe. Venninna mi hadde i grunn veldig lyst å sette sprøyten på meg, for de elsker jo sånne ting når de jobber med det. Men eg hadde i forveien gått å tenkt i noen dagen at dette klarer eg. Det e null problem, og det gjør ikkje vondt. Og eg skal ikkje nøle, men bare gjøre det, fort og gale.. Så eg gikk på en måte å mannet meg opp psykisk i forveien, og det HJALP veldig. Satte sprøyten lett som ingenting, og venninna mi var helt sjokkert over kor flink eg var. Bare husk å knip godt der du skal stikke, stikk nålen inn og trykk ut væsken. Så holder du sprøyten der i noen sekunder, så slipper du grepet om mageskinnet og venter litt til, da slipper du at det renner noe ut når du tar nålen ut igjen. Men du må regne med noen blåveiser på magen underveis. Men som sagt så er det ikkje noe som er smertefult med disse sprøytene, men eg ville hatt en mor eller en venninne som backup for deg. Du kommer til å bli så stolt av deg sjøl når du klarer å sette de sjøl. Og det klarer du fint. Men om du går å tenker at du ikkje kalrer det så blir det vanskelig.. Mann deg opp litt i forveien, så går det kjempe flott.. Masse lykke til med stikkingen iallfall..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå