Gå til innhold

Oppskrift på dansk lunsj/frokost anyone?

Anbefalte innlegg

Skrevet

noen som har tips til nettside e.l. hvor man kan få inspirasjon til hva man har med og hvordan man lager til dette?

Fortsetter under...

Skrevet

Sild i alle varianter er jo et must. Gjerne noe stekt fisk og kjøtt og eggerøre.

Sånn sort brød, wienerbrød og boysenbærsyltetøy.

Og en utvalg gode oster.

Iallefall det jeg har fått servert endel i Danmark til frokost:)

Skrevet

takk takk!

ah..nå skulle man vært i danmark kjenner jeg *sulten*

Skrevet

Sakser litt..

"- Hva særpreger en dansk frokost?

- Et relativt begrenset antall smørbrød-retter, samt at man drikker øl til - og snaps. Det er meget sjelden at noen drikker vin. Er det ikke øl man vil ha, er det "dansk vand". Man starter alltid med sild i en eller annen versjon. Så blir det gjerne en varm rødspettefilet...

Når dyr fra havet er fortært, kommer kjøtt i mange versjoner og til slutt venter osten. Det som heter "Gammel ost med fedt og sjy" er ikke identisk med norsk gammelost. Men den danske versjonen har smak som kan være mer påtrengende enn en tyrkisk gateselger."

En frokost meny:

Fem slags sild, varm rødspettefilet med reker og asparges, fersk røket Bornholmerlaks, reker med majones, hønsesalat, roastbeef med løk og remulade, ribbensteg med rødkål, lune frikadeller med surt, kokt sprengt oksebryst med pickles og pepperrot, lun leverpostei med bacon og champignon og sluttelig ost etter eget valg.

Hoihoi... nok mat jah.. hehe

Skrevet

ha ha ha..ja det får'n si ;)

men ok, nå skal jeg klare å lage min egen variant tror jeg..

men jeg må ha med pannekake!! det husker jeg at var med på en jeg spiste

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...