Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det lite å sitte igjen med 7000-9000 kr i mnd til klær til seg selv, egenpleie, sparing til ferie, pensjon, barna og ting man trenger nytt av etterhvert som f.eks sofa, tv og sånt og til å kunne gå ut å spise, på kino ol?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er dette før eller etter utgifter til mat? Hvis dette er hva du har igjen etter at mat er betalt så har du meget mye. Skal maten også betales av disse pengene så vil jeg påstå at du har det greit.

har 4000 etter alle faste utgifter er betalt jeg. en voksen og et barn. Og dette skal rekke til mat, transport. absolutt alt unntatt huslån, husleie, forsikringer og tlf/internett.

Skrevet

Dette er etter mat, transport, fritidsaktiviteter, nødvendige klær osv. Altså kun til sparing til ulike ting og ting vi ikke må ha/gjøre, men har lyst på eller lyst til.

Skrevet

når jeg leser slik tenker jeg litt at noen er ute etter å skryte av livet sitt uten å virke for skrytete.

Det er mange som ikke har slik luksus nei men lever fra mnd til mnd og bare kan kjøpe det mest nødvendige av mat og annet og ikke får noe til overs til å spare.

Vær flink med sparinga anbefaller jeg for du vet aldri om noe uforesett skjer og man plutselig trenger masse penger. Da kan du være heldig å slippe å slite i ettertid hvis du har spart opp endel.

Så 7-9000 etter alle faste avgifter, mat og nødvendig utstyr er betalt er ikke lite det er bra mye og du får kose dem med dem :-)

Skrevet

Nei, ikke for å skryte, langt i fra, men føler så mange går mye ut på byn, kino, spiser ute, har råd til sydenferier, sparer til barna og pensjon, kjøper klær de vil ha uten å tenke på penger osv og lurte på hva som da egentlig er vanlig å ha av penger til ulike ting.

Skrevet

7000-9000 etter at alt er betalt er MER enn vi har før mat o.l...så det er ikke lite nei.

Kos dere, og spar litt ;-)

Skrevet

Vær klar over at mange også lever lang utover hva de faktisk har råd til.

Og at alle ikke er ærlige om hva de tjener og bruker.

Har en søster som alltid har råd til reiser og festing også videre, ikke så rart når ho lar allt slik komme først og så prøver å betale regninger på hva som er igjen. Og låner av familie og venner, ber de ho låner av ikke nevne det for andre også videre, slik holdt hun på i mange år til folk begynte å snakke sammen og oppdaget at foruten huslån og uttalige kredittkort og kredittlån så skyldte ho faktisk en rekke familie medlemmer fra 10- 50 tusen kroner, da ho låner og låner og aldri betaler tilbake.

Ho fikk en bonus fra jobb på 30 000kr et par sommere siden, men istede for å betale ned lån eller gjeld til selskaper eller privatpersoner. Kjøpte hun seg souroundanlegg og projektor..............

Så folk som ikke kjenner ho tror jo at ho har ufattelig god råd.

Problemer er at ho ikke har skrupler når det gjelder slikt tydeligvis og familie ofte klarer ikke å si nei til å låne ho penger da det ofter er barnas mat og utstyr ho sier ho trenger til.

Heldigvis har de nå insett at de ikke kan gi ho penger i hånda, men heller kjøper en pose med mat.

Ho syntes forsovid at jeg er fryktelig kjedelig fordi jeg setter å betale regninger først og derfor nesten aldri kan være med på ting.

Sier ikke at det er slik med alle som ser ut til å ha god råd selvfølgelig, men mange, ifølge tall fra inkasso byråer så er det ufattelig mange som lever slikt.

Selv har jeg dumme kredittlån også, mye fordi jeg ikke har kunnet låne av familien når ting har oppstått (grunnet at de har gitt så mye til søsteren min at det ikke er mer de har råd til å legge ut.)

Og at jeg ikke har tjent nok til å få lån i banken så da har måttet ta det jeg kunne få, men jeg lever heller trangt og får betalt gjelden min jeg.

Og en dag vil jeg ha slik god økonomi også , (håper jeg.)

Skrevet

Nei, er vel heller litt mer enn gjennomsnittet har det. Vi sparer 5000 i mnd og så bruker vi ca 10 000 på oppussing. Vi har lite huslån vel og merke....det har ende å si..inntekta er vel i grunn normal.

• 1 år senere...
Skrevet

jaggu lever du godt økonomisk... Har aldri hatt så mykje penger me...

Skrevet

Vi har 18 000 i samlet inntekt vi. Hvor vi må ha to biler, husleie på 8 000 og stømregning. Neste mnd kommer årsavgiften også.. Pluss alle andre kostnader som kommer med.

Så seriøst, gidd å spørre om nor så dumt!

Skrevet

"Nei, ikke for å skryte, langt i fra, men føler så mange går mye ut på byn, kino, spiser ute, har råd til sydenferier, sparer til barna og pensjon, kjøper klær de vil ha uten å tenke på penger osv og lurte på hva som da egentlig er vanlig å ha av penger til ulike ting."

Med den summen der burde da virkelig dere også ha råd til disse tingene. Ellers er dere utrolig dårlige til å behandle penger.

Skrevet

Jeg synes det er lite ja. Jeg har ca det samme. Det går ca 6000 i mat når man er en voksen og to barn. Så er det plutselig bursdagsgaver, et blad, en legetime, eller andre ting man må ha. Det sier seg selv at det blir ikke råd til hverken frisør eller klær eller andre ting til meg selv. Prøver å la ungene få nye klær og sko når de trenger, men jeg er alltid fri for penger til neste lønn kommer.

Og joda, jeg ER flink å ikke sløse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...