Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i startfasen og har akkurat bestilt legetime for å få gjort unna de blodprøvene og testene som jeg må ha på plass ifølge Stork sin hjemmeside. Det er imidlertid noe jeg lurer på. Jeg vet ikke om jeg har hatt røde hunder eller om jeg er vaksinert mot det. Hvis jeg ikke har disse antistoffene mot rubella, forstår jeg at jeg må vaksinere meg. På Stork sin hjemmeside står det at "I så fald skal du overveje vaccination mod røde hunde 3 måneder før du bliver gravid. Men det er ikke et krav."

Hvorfor må man vente 3 måneder med å prøve å bli gravid?

Jeg har søkt svar på andre hjemmesider og der står det ingenting om at man må vente 3 måneder etter en vaksinasjon. Så hvorfor må man det? Noen som kunne opplyse meg?

På forhånd takk for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det er vel slik at det tar ca 3 mnd før du er ordentlig beskyttet.

det er farlig for en gravid kvinne å få røde hunder, det kan gi skade på fosteret;

Personer i alderen 24 - 35 år har så lav beskyttelse mot røde hunder (ca. 15% er ikke beskyttet), at det i årene fremover fortsatt vil være en risiko for at gravide i denne aldersgruppen får sykdommen. Årsaken er at disse kvinnene ikke fikk MMR-vaksinen i barndommen, og de er ikke siden blitt vaksinert mot røde hunder.

Hva skjer hvis en gravid får røde hunder?

Får en gravid røde hunder, kan det skade fosteret. Spesielt hvis smitten skjer innenfor de første 8 uker av graviditeten, er det økt risiko for spontan abort (opptil 20%). Mellem 8. og 20. uke av graviditeten medfører smitten opptil 50% risiko for alvorlige fosterskader. Etter 20. graviditetsuke ses kun sjelden komplikasjoner hos fosteret.

Skrevet

Det er jo ikke et krav så du kan vurdere å la være å vaksinere deg. Selv gjorde jeg ikke det da det er en veldig sjeldent sykdom idag. (min mor fant senere ut at jeg hadde hatt dette..) Men jeg har likevel ikke vaksinert meg av den grunn at det er minimal sannsynlighet for å få røde hunder. Tror ikke par som får barn på "vanlig" måte må vaksinere seg.

Men selvsagt det er jo alvorlig om man først skulle få det , så det er noe man uansett selv må vurdere.

Skrevet

Snille dere, jeg ber dere som må ta røde hunder vaksine vurdere det seriøs. Selv om det er sjelden sykdom, må vi ikke glemme at vi har fått noe av de "utryddet" sykdommer tilbake pga innvandrere som ikke har blitt vaksinert i hjemlandet sitt.

Jeg har fått store medfødte skader pga røde hunder under svangerskapet (min mor ble smittet da hun var 3-4 mnd på vei). Det er ganske bittert å tenke på at dette kunne ha vært unngått hvis vi allerede hadde vaksine denne gang.

3 mnd er ingenting mot helt liv med medfødte skader.

Bedre føre var ;-)

Skrevet

Tusen takk til alle som svarte. Ja, jeg er selvfølgelig helt enig i at å vente 3 mnd for å være sikker på at man er beskyttet mot røde hunder er ingenting mot at barnet skal få skader.

Er det noen som vet når MMR-vaksinen ble innført? Og varer denne vaksinen livet ut? Jeg er ikke sikker på om jeg har fått MMR-vaksinen, jeg er vel for gammel for det?

Skrevet

Vaksine mot røde hunder har vært tilbudt jenter i ungdomsskolen fra 1978.

Fra 1983 har alle barn fått tilbud om den kombinerte vaksinen mot meslinger, kusma og røde hunder (MMR-vaksine) to ganger: ved alder 15 måneder og 12 år. Vaksine mot meslinger, kusma og røde hunder (MMR-vaksine) har ført til at sykdommene er blitt svært sjeldne.

For eksempel er fosterskader av røde hunder ikke registrert på over ti år i Norge. Denne gunstige situasjonen kan bare opprettholdes om immuniteten i befolkningen holdes så høy at virus ikke får mulighet til å sirkulere.

Hos gravide er røde hunder en meget alvorlig sykdom pga. de alvorlige følgene den kan få for fosteret. Infeksjon i første trimester fører til fosterskade i 80 – 90% av tilfellene (blant annet hjerneskade, hjertefeil, døvhet og medfødt katarakt). Risikoen er nede på 10 - 20% ved 16 uker og er liten senere i svangerskapet.

Etter 1 vaksinedose vil ca. 98% av de vaksinerte utvikle beskyttelse i løpet av fire uker. Denne beskyttelsen varer sannsynligvis hele livet.

Rubellavaksine har vært tilbudt alle kvinner født etter 1963-64 her i landet.

En kan lese mer på sidene til Folkehelseinstituttet: http://www.fhi.no/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...