Gå til innhold

skjelvekrøller (nicket)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dette noe med store pupiller å gjøre?

Har bestandig lurt på hvorfor sønnen min bestandig har så store,uansett lysforhold.

Han er under utredning,men har aldri hørt noe om at store pupiller kunne indikere noe i den retning.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis man mangler enzymet som bryter ned de opioide peptidene i magesekken slik at de går over i blodet, får man en opioid effekt. Som en på dop. Mitt barn hadde på det verste pupiller som var så store at vi snaut nok kunne ane øyefargen. De reagerte heller ikke på lys. H*n har også hatt unormalt små pupiller, men jeg vet ikke om jeg helt kan si at det ene er på rus og det andre på abstinens.

Her er et par eksempler på slike erfaringer:

http://www.npif.no/raresymptomer/

"Store pupiller – helsesøster trodde jeg brukte stoff – slutta med

melk som voksen og det var borte sammen med utslettet! Ble mis-

tenkt for å bruke stoff av helsesøster på skolen pga store pupiller.

Fikk brev med hjem og foreldre ble innkalt til samtale. Jeg brukte

aldri stoff men først i voksen alder viste det seg at de store pupil-

lene skyldtes melk. Da jeg sluttet med melk grunnet eksem ble

også pupillene normale. "

http://www.matoghelse.no/index.php?cat=48927&id=309872

"Når min sønn får i seg feil mat, kan man se at pupillene trekker seg sammen og blir bittesmå, akkurat som hos folk som får morfin. Etterpå blir de kjempestore, akkurat som når folk har abstinens."(motsatt erfaring av de fleste jeg har lest om. Med mindre det er trykkfeil i artikkelen... Jeg har også sett andre beskrive at pupillene blir kjempestore ved inntak av melkeprotein eller gluten.

Det høres ut som om det kan være verdt pengene å ta en prøve av din sønn. Du kan jo lese mer på www.neurozym.com og www.npif.no og få litt mer informasjon om både proteinintoleranse og prøven.

Skrevet

Bare så ingen føler at jeg kommer trampende her og påstår at alle med adhd bør gå på diett:

Jeg vil gjerne understreke at det såvidt jeg vet ikke er noen dokumentasjon på at diett _kurerer_ adhd. Mangel på diett ved proteinintoleranse gir hos noen adhd-symptomer. Andre får andre symptomer(revmatiske, psykiske, autistiske...)Hvorvidt det er en adhd med proteinintoleranse eller en proteinintoleranse med adhd(hva kommer først, høna eller egget) debatteres så vidt jeg vet.

Det de vet, er at mange med adhd også har proteinintoleranse og kan ha nytte av diett. Noen(jeg har lest rundt 50%) har ulik grad av nytte av det og det at det er så mange gjør det bryet verdt å se nærmere på diett, synes jeg :)

Skrevet

Takk for informativt svar.

Jeg har lest på sidene til NPIF,og mye av de historiene som står der,er blåkopi av min sønn.

Han har bestandig hatt kjempestore pupiller,noe jeg har syntes har vært rart,siden ingen av oss andre i familien har det.

Ang. diagnostisering av ham,så strides de lærde...

Har vært nevnt adhd,asberger,opposisjonelle atferdsforstyrrelser og autistiske trekk,men uten en klar diagnose.

Har derfor blitt henvist til et ambulant team nå,og de observerer over tid.Noe som skal bli spennende=)

Jeg spurte en gang på bup om de anbefalte oss å prøve med diett,men de bare blåste av det,og sa at dette ikke var godt nok dokumentert.

Jeg kommer derfor til å spørre teamet om dette,for det skader vel ikke å prøve?...

Turte ikke å være annet enn anonym istad,i tilfelle det var et sp.mål som var helt på jordet..

Takk igjen for svaret=)

Skrevet

Det finnes ikke dumme spørsmål! Bare dumme svar :)

Det skader så absolutt ikke å prøve diett! Bare sikre deg urinprøve først og sett den i frysen. Der kan den stå så lenge du vil. På den måten slipper din sønn å bryte dietten for å få tatt prøven siden, hvis det viser seg at diett har effekt og dere vil ta den for å få skriftlig dokumentasjon på det(man _må_ jo ikke ha det, men det føltes godt for meg iallfall. Da er jeg ikke "bare" en synsende mor). Det er vondt å måtte bryte dietten og spise matvarer som byr på så mye problemer for å få tatt prøven i etterkant! Ta det fra en som har førstehånds erfaring! Vi tok _ikke_ prøven før vi satte igang diett og måtte tvinge oss til å spise gluten og melk i uker. Huff! To uker i skikkelig tåkeland med hodepiner, verkende kropp, dårlig mage, dårlig humør, vimete hode og kropp...

Bup blåste av diett her også. Den eneste anerkjente behandlingsmetoden for adhd er piller og jeg fikk inntrykk av at det ikke en gang var bryet verdt å utrede hvis jeg var imot dem. Det finnes ikke store nok undersøkelser/nok dokumentasjon til at diett er et anerkjent middel, men det er jo mange som har dokumentert nytte av dietten uansett!

Jeg leste et godt sitat forleden. Husker dessverre ikke hvem som sa det, men det gikk iallfall slik: "Jeg vil heller være uvitenskaplig frisk enn vitenskaplig syk!" Det spiller ingen rolle om vitenskapen ikke har dokumentert effekten godt nok så lenge både jeg og spesielt barnet mitt har det mye bedre på diett!

Man stanger hodet i noen vegger, er heldig og treffer andre "vegger" som støtter, oppmuntrer og gir ny ståpåvilje og jeg angrer iallfall ikke et øyeblikk på at vi satte igang. Vær også klar over at for noen kommer resultatene omtrent umiddelbart. Andre må holde på noen/mange uker før bedringen kommer, så ikke gi opp med en gang! Det kan også bli verre før det blir bedre. Noen får skikkelige abstinenser mens andre slipper. Vi sluttet "cold turkey". I etterkant har jeg lurt på om det hadde vært bedre å "trappe ned". -men jeg har ikke snakket med noen som har greie på det, så det blir bare uutforkede tanker i etterpåklokskapens lys.

Lykke til iallfall! Meld deg gjerne inn i forumet på npif. Der har jeg fått mange gode svar og forklaringer når jeg har lurt på ting :-)

Skrevet

Jeg har satt meg ned og tenkt skikkelig gjennom ting(det er tross alt et år siden vi hadde de verste tilfellene og jeg har også proteinintoleranse og veldig dårlig hukommelse;-)

Hos oss blir pupillene bittesmå ved inntak av "neimat" og store ved abstinens. Det samsvarer også med beskrivelsen av virkningen av opioide stoffer forøvrig(opium, heroin).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...