Gå til innhold

kan noen hjelpe meg????????

mrs1984

Anbefalte innlegg

Skrevet

er ferdig med studiene til sommeren. har liten fra før, så dette studieåret har eg ikkje tid til ekstrajobb utenom fulltidsstudie...

i tillegg har eg bekkenløsning som i forrige svangerskap, så det er tvilsomt at eg greier jobbe så masse fra sommeren og utover heller...

kun på engansstønad kan me ikkje overleve som familie...

men hvis eg melder meg opp til eksamen som dere snakker om og ikkje møter på eksamen så får eg likevel utbetalt stipendet og lånet for neste studieår som fullt stipend????

har ikkje tenkt å studere meir seinere, etter neste "permisjon" skal eg begynne i arbeid, endelig.

vil dette stipendet bli omgjort til lån seinere????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Dersom du melder deg opp som student, så vil du få rett på fødselsstipend.

Fødselsstipendet, og forsørgerstipendet blir ikke gjort om til lån. Det er derfor ikke nødvendig å ta eksamener senere.

Skrevet

har kommet inn på videre studie, så da er det vel til å søke om permisjon derifra sjølv om eg aldri kjem til å fortsette, er for min del fornøygd med utdanningen min og frister lite med masterstudier akkurat nå....;);)

ser i andre innlegg at barnefar har rett på permisjon, men at han ikkje kan ta 100pro, da mister eg foreldrepenger fra lånekassen??

er det krav til kor mykje han må jobbe??

får han utbetalt det han ellers hadde hatt fra nav da??kva om han tener over 6 G vanlegvis??

får ikkje helt dette til å stemme at både eg og barnefar får permisjon...?? -rent logisk skulle eg tru at den norske stat ville ha gjort inngrep mot dette "hullet", men det kommer vel så me kan vera heldige som kan bruka det;);)

jobber du med dette tromsøstudent?? virker som ein ressurssterk person, takk for at du opplyser oss andre;)

Skrevet

det virker i tillegg som om du har god peiling på dette og har undersøkt godt, du har kanskje gjeldende lovttekster og unntak i hodet så eg kan få det dokumentert???

-livredd ffor å gå på en smell ønonomisk;)

Skrevet

Når det gjelder dokumentasjonen, så har jeg laget en artikkel som ligger på www.rettskilde.com, den heter "Hvordan avvikle fødselspermisjon på en gunstigst måte når mor og far er fulltidsstudenter."

Reglene er laget slik at en av foreldrene skal være hjemme med barnet. Fordi reglene hele tiden utvikles har det dukket opp et smutthull.

Smutthullet er av en slik art at det er vanskelig å på den ene siden gi friheten for foreldrene til å velge, og på den andre siden stenge smutthullet.

Jeg er jusstudent, og da jeg oppdaget at jeg ikke fikk fedrekvote satte jeg meg (for) godt inn i reglene. Jeg oppdaget smutthullet i forbindelse med min anke i saken om å få fedrekvote der mor er student. Tror det blir et dyrt avslag, fordi jeg nå opplyser alle om smutthullet... ;)

Når det gjelder hvor mye han må jobbe så sier ikke regelverket noe som helst om dette. Etter hva jeg kan forså så er det i realiteten arbeidsgiver som kan begrense dette, siden det må være basert på avtale med arbeidsgiver.

I rundskrivet brukes det eksempler på arbeid i 40, 60 og 80% stilling.

Tidligere krevdes det at en skulle arbeide i 50% stilling. Dette kravet ble fjernet fordi en ønsket større fleksibilitet.

Basert på dette så vil jeg anta at det i realiteten ikke er noen begrensninger i hvor lite en kan arbeide, bare en arbeider noe. Fra andre steder i samme lov, så anses arbeidsforholdet å være opphørt dersom en ikke arbeider på 14 dager. Dette kan antyde en nedre grense på 10%. Likevel er det ikke sikkert at dette heller vil støte på noen problemer i det konkrete tilfelle.

Basert på dette vil jeg konludere med at det må være helt i orden å arbeide en dag i uken (20%).

Dersom han arbeider 20%, så vil han få utbetalt denne andelen av lønnen fra sin arbeidsgiver. Han vil altså få 20% av lønnen sin.

De resterende 80% vil han få fra NAV.

Begrensningen på 6G innebærer at han vil få en maksimal dagsats på 1542,- (fram til G reguleres 1. mai). Ganget med 4 dager i uken, ganget med 4 uker gir en maksimal utbetaling på 24669,- fra NAV om han har 80% permisjon.

Lånekassen sier at fødselsstipendet gis til den som tar foreldrepengene fra NAV. Unntaket fra dette er der foreldrepengene tas ut gradert.

For å få fødselsstipendet, der far tar foreldrepengene, må en med andre ord begi seg inn på unntaket. Det betyr at han må ta det ut gradert.

Håper det var oppklarende.

Skrevet

tusen takk for svar;);)

du har virkelig satt deg inn i jusstudiet ditt...

eg skal føde i starten av nov. har ikkje obligatoriske timer eller innleveringer frem til den tid. mitt spm er da om eg kan søke om stipend frem til den tid uten at det blir omgjort til lån siden eg ikkje kjem til å ta eksamen denne hausten?? men ta eit år permisjon, og ikkje tenkt meg tilbake på skulebenken..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...