Gå til innhold

Anbefalte innlegg

jeg er tredjegangsfødende og burde kanskje derfor være "trygg" på hva jeg skal gjøre.. men det var helt til jeg fikk vite at jeg må føde to stk!

Da er jeg på nye beitemarker og angsten setter inn for fulle mugger.

Jeg hadde egentlig en fantastisk fødsel med den yngste med mamma og svigermor som hjelpere og med meg sittende på gulvet, uten smertestillende og kunne gjerne sett for meg det igjen.

Den gang ei!!!

Fikk beskjed på sykehuset at alt det der kunne jeg bare glemme!!!!

det ville bli fullt på rommet med leger og barnepleiere så mine "mødre" fikk ikke være med inn.

Mamma skal sitte i gangen og vente hun da og få tvilling1 mens jeg trøkker ut den andre.

Jeg MÅÅÅ ta epidural tilfelle det skulle skje noen komplikasjoner og jeg må ta hastekeisersnitt, noe jeg ihvertfall ser fram til med gru og kommer til å KREVE at de putter meg i narkose, for jeg vet at jeg kommer til å fa panikk.

Dermed må jeg oxo ligge i sengen og føde.

Fødte der første gang og det var skikkelig ubehagelig for kroppen min så jeg hadde håpet på å unngå det for enhver pris...

sukk...

Føler meg skikkelig overkjørt og ikke så rent lite redd heller.

Greit at det er sikkert til det beste for barna, men jeg får litt angst når jeg får beskjed om at jeg vil miste all kontroll... liker ikke det...

Er dette virkelig standard prosedyre, eller er det rett og slett min GALE lege på sykehuset som kun tar det verste scenarioet??

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137356118-tvillingf%C3%B8dselsangst/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Jeg venter også tvillinger, men har ikke hatt fødselsprat på sykehuset enda.. Vi er en liten gjeng her i Oslo som treffes annenhver uke og fødsel er sefølgelig stadig tema.

Vi har konkludert med at det er ulik praksis fra sykehus til sykehus - men at uansett så er det din fødsel og at du skal ha mulighet til å påvirke hvordan den forløper!

Vi har bl.a diskutert det med epidural (jeg har heller ikke lyst på det..) dette er anbefalt på flere sykehus, men ingen kan tvinge en til å ta det... Om det blir hastekeisersnitt kan de jo - som du skriver - bare legge deg i narkose! (eller benytte annen "bedøvelse")

Når det gjelder at fødestuen blir full av folk - er jeg enig med deg.. bare tanken på det gjør det vanskelig å puste for meg.. om du forstår. Flere har foreslått, og jeg har hørt andre som har fått ordnet det slik, at folkene venter utenfor fødestuen og kommer inn ved behov.

Noen av jentene makter ikke tanken på å føde 2 og har derfor fått innvilget keisersnitt - uten spes medisinske grunner til dette.

Synest du skal ta en ny prat på sykehuset jeg.. du må slippe å føle at du blir overkjørt.. du bør ha litt påvirkningskraft i fødselsforløpet.. Sefølgelig forstår jo både du og jeg at hvis noe kritisk inntrer så skjer det som skjer.. MEN - må de virkelig krisemaksimere så - kanskje uten grunn?

Lykke til med alt fremover - håper du får litt gehør for dine ønsker! Spent på hva sykehuset sier til meg neste fredag når jeg skal ha denne samtalen...

Jeg synest det er viktig

det blir min siste fødsel oxo, det er derfor det er så viktig for meg at den blir like fin som de to andre... hehe...

skal ha med meg storesøsteren min på sykehuset jeg nå da som oxo har født 3 barn og er mye flinkere enn meg til å si fra når hun føler at man blir overkjørt. Jeg har lett for å legge meg ned og si javel, sjef... ja, jeg er feig og jeg vet det...

skal til sykehus for neste samtale den 24 så jeg får se hva jeg, storesøsteren min og legen kommer fram til

Hei!

Ja, det er rutine å gi epidural og at du må ligge i sengen når du skal ha tvillinger. Når den første babyen er kommet ut, må legene passe på at den andre tvillingen ikke snur seg før den går ned i fødselskanalen. De holder fysisk utenpå magen/ holder babyen for å forsikre seg om at hodet ligger nedover og kommer ut rett vei.Den første babyen som kommer ut har jo hodet festet ( som regel), mens den andre ligger bak og venter på tur. Jeg ville absolutt snakket med en jordmor/ lege, hvis du gruer deg. Skjønner godt at du er bekymret av å ikke ha kontroll. En tvillingfødsel går som regel greit, og det er kanskje pga alle forhåndsregler som blir tatt. Uansett er det muligens bedre med epidural enn narkose hvis noe uheldig skulle skje:)

Ønsker deg all lykke til:)

Annonse

Hvor skal du føde? Jeg skal føde på Ahus.. Jeg var på kontroll på fredag (skrevet mye om den på tvilling-forum) og fikk 2 greie avklaringer mhp fødsel, hvertfall for meg!

Epidural er ikke rutine, det blir man tilbudt. Jeg velger trolig å takke nei - både pga erfaring med epidural og 2 tidligere eksplosivt raske fødsler tidligere.

Tv2 blir forsøkt ledet ned som en annen beskriver her. Jordmor holder utenpå magen og forsøker lede tv2 ned. Dette håper jeg bidrar til at sjansene for snitt på tv2 reduseres - det er en av min største "angst".

okey okey...

da skjønner jeg den med senga og jeg godtar den...

MEN den sprøyta i ryggen kan man baaareeee glemme!!!!

Da tar jeg heller med meg en hammer og kacker meg selv i hue eller får gubben til å gjøre det først!!!!

Har ikke redsel for sprøyter what so ever - så lenge den havner i armen og ikke i ryggen...

Nå er det min største skrekk....

okey...

da kjøper jeg den med senga, at jeg må være der og trøkke... sukk...

MEN epiduralen må jeg nok ha mer grunner for gitt,,, Tror legen og jeg kommer til å diskutere endel der ja...

Jeg har ikke angst for sprøyter i det hele tatt, så lenge den er i armen eller skinka for den saks skyld, men RYGGEN????

NEEEVEEEER!!!!

Da tar jeg heller med meg en hammer og får kællen til å kacke meg i hue så jeg svimer av!!!

Jeg fikk nok en gang bekrefta på Ahus hvor jeg skal føde at epidural er et tilbud - ikke noe som man må ha. Så jeg skal takke nei - forutsatt at det blir nødvendig.

Har hatt en epidural i ryggen før (med førstemann, rakk ikke bruke den) og kjente årevis nåla i ryggen når jeg plukka opp leker fra gulvet. Ikke vondt - men ubehagelig...

Utfordringen blir da for meg å finne en annen smertestillende - om jeg trenger det... for jeg har hatt høyt BT ved hver fødsel og da er det lite smertestillende man kan bruke...

Lykke til ceso! Håper fødselen din blir slik du ønsker det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...