Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er ny her, og skal forhåpentligvis igang med vårt første forsøk (ICSI) rett før sommeren.

Før vi kan starte måtte vi imidlertid ta en kromosomprøve.... Og nå går jeg selvfølgelig og er veldig bekymret for at det skal være noe galt med prøvene våre...

Noen som vet om det er vanlig å finne feil på slike kromosomprøver? Og dersom de finner feil, får man da ikke forsøk???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Kan bare svare for de erfaringene jeg har.

I utgpkt tar de vel den for å være på den sikre siden, at det ikke skal være noen genfeil.

Hos oss fant de at min samboer ikke bare hadde ett, men to CF-gen. Jeg måtte da også testes for dette, men hos meg fant de gudsjelov ingen. Vi fikk også genetisk veiledning på Ullevål.

Etter at vi fikk svar på disse prøvene, og veiledningen, var det bare "å vente på tur". Vi fikk altså lov til å fortsette med prosessen.

Vi vet at hvis vi lykkes vil vårt barn helt sikkert få ett slikt gen, men det betyr ikke at barnet blir sykt.

Dette er jo en sikkerhetsrutine slik jeg har forstått det, så jeg tror ikke man bør bekymre seg på forhånd.

Masse lykke til.

Skrevet

Hei:-)

Jeg ville bare si at det gikk helt fint for vår del. Ingenting som ble kommenert på prøven og da regner jeg med at alt var ok. Det er trolig ikke noe du trenger tenke så mye på selv om jeg forstår deg veldig godt..

Lykke til:-)

Skrevet

Vi måtte også ta denne prøven etter avbrutt IVF med ingen befruktede egg (fikk 17 egg ut...) Alt var fint med prøvene våre, men jeg blir bare ikke gravid:-(

Skrevet

Takk for svar.. ;-). Da får jeg vente i spenning på våre prøver - lang ventetid også.. opptil 12 uker...

Må si jeg går inn i prosessen med like mye frykt som glede...... Lykke til videre alle sammen. ;-). Håper det snart blir din tur "snøfilla". ;-)

Skrevet

Heisann!

Vært igjennom det samme selv. Måtte ta kromosomprøver før icsi. På Stolav sa de at det var utrolig sjelden det var sånn at man ikke fikk behandling pga svar på kromosomprøver. Har hørt at vi kan bære rundt på gen som det kan være sykdom på, men dette har kun noe å si hvis den andre har akkurat samme gen. Må si jeg var bekymret selv, men det gikk helt fint. Stolav sender prøvene til Skien, det tar ca 5 uker før svar. Jeg starter med spray om en uke. Lykke til fremover:)

Skrevet

Takk for svar. ;-).

Jeg begynner på spray i begynnelsen av mai (håper jeg).

Vår kromosomprøve ble tatt på Ullevål. Der tar det dessverre opp til 12 uker å få svar... Men jeg får krysse fingrene.

Lykke til fremover til deg også!

Skrevet

Henger meg på dette innlegget, håper det er greit.

Vi hadde time på Riksen forrige uke, og trodde alt var klart til å begynne med ICSI så snart det ble ledig plass. Brevet som kom to dager senere med beskjed om bl.a. kromosomprøver med 4-8 ukers analysetid + ny time for mer utredning (?) kom som en stor overraskelse på oss; det ble ikke sagt noe på timen om at vi trengte flere prøver. Jeg lurer også veldig på resultatene.

Jeg startet nedtrapping med spray i går, pga ventetiden på Riksen kjører vi ICSI-forsøk på Aleris først. Og de har ikke bedt om kromosom-prøver, ei heller en hel rekke av de blodprøvene vi har tatt til Riksen.Er det noen som vet hvorfor de offentlige krever slike prøver mens de private ikke gjør det?

Skrevet

Hei Hei:)

for oss var prøvene fine:)jeg ringte å spurte om prøvene (hvis d var noe feil o.s.v)

di sa da at d kom ant på resultatet å va legen mente var det beste!!!

vi går å venter å venter (blir gal av å vente)

til oss hadde di rotet bort en prøve så da var det enda nye 14dager å vente på svar...håper jeg får begynne på spayen snart...

er så trist at alt tar sån tid...

vi håper oxo å få komme i gang med vårt første forsøk tili sommer:)

masse lykke til til dere:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...