MK73 Skrevet 4. april 2008 #1 Skrevet 4. april 2008 Hvilke argumenter brukte dere/lege deres da dere fikk sykmelding, før og etter innsetting? Jeg er inne i min femte uke med spray. De siste to ukene har jeg fått mye bivirkninger; mye hodeverk, svettetokter, tretthet, lite energi. Om halvannen uke skal jeg ha mitt siste uttak på Ullevål. Jeg har mye smerter rundt uttak og har allerede avtalt tre dager sykmelding da. I tillegg lurer jeg på om jeg burde hatt en gradvis sykmelding de neste to ukene, f.eks 20-30%, slik at jeg kan ta det litt mer med ro i rugeperioden. Det hører med til historien at jeg ikke har fysisk arbeid, men jeg har en lederrolle som innebærer en del mer arbeid enn normaluke og ansvar for andre som jeg ikke kan ta lett på, og de siste månedene har det vært ekstra mye på jobb. Dersom jeg ikke får sykmelding skal jeg prøve å ta ut noen fridager, men jeg innrømmer gjerne at det er lettere å ta korte dager hvis jeg har en sykmelding å vise til, spesielt ift sjefen min.
Tullemor1 & Gullemitt :-) Skrevet 4. april 2008 #2 Skrevet 4. april 2008 Jeg har tatt ei uke ferie, sånn at uttak og innsettings uken ble hjemme.. skal på jobb fra mandag.. Og glad for det. orker ikke gå hjemme og kjenne etter og nei har vært sykemld 2 av de andre forsøkene.. ble nesten gal.. Bedre og jobbe og få tiden til å gå.. Og de sier jo du skal leve helt normalt Lykke til ))
Emma*den lykkelige venter Skrevet 4. april 2008 #3 Skrevet 4. april 2008 Jeg har fått sykemeldinger med diagnoser som: -medikamentbivirkning -depresjonsfølelse -infertilitet -høyrisikosvangerskap Lykke til:-)
kirsty*2barnsmamma Skrevet 4. april 2008 #4 Skrevet 4. april 2008 For noen er det best å jobbe, for andre er det best å sykmelde seg. Jeg har merket at dette er veldig individuelt. Jeg begynner med spray på søndag, og jeg har på forhånd bestemt meg for å ha lav terskel for å sykmelde meg. Dette er fordi jeg har en jobb som ikke er forenelig med bivirkninger. Jeg vet jo ikke om jeg får bivirkninger, så jeg skal vente og se. Men jeg tror de fleste leger skjønner at dette kan for mange være en påkjenning, og jeg tror ikke det blir problematisk å få sykmelding. Om du tyrenger noen grunner kan du jo si at du sliter med skikkelig hodepine, er veldig trøtt...vet at noen får muskelsmerter i tillegg... eller at du rett og slett er utkjørt pgs infertilitet, mye prøvelser og skuffelser...Jeg tror det viktigste er at vi tar vare på oss selv! Sender deg en stor klem!
MK73 Skrevet 4. april 2008 Forfatter #5 Skrevet 4. april 2008 Hei, jenter - og tusen takk for svar, og takk for klem :-) Det er ikke så enkelt dette. På de tidligere forsøkene mine har jeg ikke vært sykmeldt utover uttak/innsetting, men nå kjenner jeg at det begynner å ta mer på med denne prosessen. Jeg kjenner også at alvoret øker jo lenger jeg kommer uten resultater. Man skal jo leve som vanlig i forsølsperioden, og det er logisk, men samtidig er det jo noen av oss som kanskje til vanlig egentlig lever litt for travelt og med for høyt stressnivå (til at det er gunstig for barnelagingen vår). Jeg lurer rett og slett på om jeg ikke burde prøve å gjøre en annen vri og ta det litt mer med ro denne gangen - men det er også litt rart å skulle gå til legen og be om sykmelding når jeg egentlig ikke oppfatter meg selv som syk... Dessuten må nok jeg også jobbe for min egen del - jeg kunne bare tenke meg å jobbe litt mindre enn vanlig :-) Uansett er det godt å få noen tanker og innspill fra dere, derfor innlegget mitt - takk for det :-) Lykke til til dere også!
snøfilla - mamma til 2 Skrevet 4. april 2008 #6 Skrevet 4. april 2008 Lykke til! Ei jeg kjenner har nettopp fått beskjed om at de venter tvillinger etter forsøk på Ullevål:-)
MK73 Skrevet 4. april 2008 Forfatter #7 Skrevet 4. april 2008 Hei, snøfilla! Tusen takk for det - godt å høre sånt! Vi får satse på at 2009 blir et supert babyår :-)
snøfilla - mamma til 2 Skrevet 4. april 2008 #8 Skrevet 4. april 2008 Jepp - nå mååååååååååååå det skje noe snart;-) Klem
*-* Skrevet 5. april 2008 #9 Skrevet 5. april 2008 Hei MK73 Jeg ville ikke nølt med å bli sykmeldt lenger hvis du ikke føler deg bra. Dette er kanskje siste forsøket ditt og det er viktig å ta det med ro. Kan du ikke kjenne etter hva du tenker er best for deg og så gjøre det? Jeg har inntryk av at de i utgangspunktet er tilbakeholdne med å gi lenger sykmelding enn tre dager på Ullevål, men kan du ikke gå til fastlegen din og be ham om sykmelding? Hvis du føler deg trett og sliten og tenker at jobben din går utover forsøket så tenker jeg at noen dager sykmelding er verdt det. Du har jo gjort dette før så du vet hva du går til. Jeg har hatt nyrebekkenbetennelse i tillegg denne gangen her, så min fastlege ville gjerne sykmelde meg litt ekstra for at kroppen min skulle få mer ro oppi alt. Men ellers hadde jeg tenkt å ta ut et par-tre sykedager for egen regning etter innsetting uansett, for ordens skyld. Vil ikk at stress skal ødelegge nå...
Abelone76 Skrevet 5. april 2008 #10 Skrevet 5. april 2008 Legen min brukte hodepine som grunn. For sprayen ga meg det. Jeg har vært sykmeldt en måned ved begge mine to forsøk pga at jobben ikke passer helt med medisineringen. Nå er jeg gravid:-D Lykke til!!!!!!!
MK73 Skrevet 6. april 2008 Forfatter #11 Skrevet 6. april 2008 Hei, damer, og takk for svar. Jo, jeg tror jeg skal ta en prat med legen min, og høre om ham synes det ville være lurt med 20-40% sykmelding i et par uker. Hvis det ikke går så skal jeg snakke meg sjefen min og får til en ordning der jeg tar ut litt avspasering i samme periode (har minst en uke jeg kan ta fra, arbeidet endel i januar og februar). Satser på at en av disse løsningene går i boks :-) Lindsay; når er det uttak - imorgen? Du må gi beskjed om hvordan det går!! Lykke til!
kirsty*2barnsmamma Skrevet 7. april 2008 #12 Skrevet 7. april 2008 Jeg skal til legen dag, tenkte å be om 25% så jeg slipper de doble vaktene... slik at jeg bare har enkle vakter hver dag. Jeg har en jobb som har et høyt stressnivå fra før, så er vanskelig å leve som normalt når jeg er i forsøk. Jeg vil heller stresse litt ned og gjøre kroppen min klar for dette her. Kjente at jeg møtte veggen igår etter å ha brukt hele helgen på ekstrajobbing, er så mye som må gjøres på jobben fortiden...
Mille 8 ツ Skrevet 7. april 2008 #13 Skrevet 7. april 2008 Hei Jeg er nå igang med mitt 4 forsøk. Har vært sykemeldt hele perioden de 3 siste gangene. Har en stressfull jobb, + hvis det er noen medisinske bivirkninger å få, ja så får jeg de... Hos meg er det sterk hodepine, kvalme, tretthet og ikke minst humørsvigninger. Har heldigvis en fastlege og sjef som har full forståelse om hva kroppen går igjennom. Lykke lykke til MK73, håper 2009 blir året !
kirsty*2barnsmamma Skrevet 7. april 2008 #14 Skrevet 7. april 2008 jeg trengte ikke oppgi andre grunner enn at jeg var igang med IVF...og da skjønte hun med en gang hva jeg snakket om... hun ville sykmelde meg 100%, men jeg tok 80. Har ikke samvittighet til 100%...
MK73 Skrevet 7. april 2008 Forfatter #15 Skrevet 7. april 2008 Hei igjen, og takk for positive tanker! Kirsty; så bra at det ordnet seg for deg. Min lege er nok ikke fullt så velvillig som deres, Kirsty og Mille, men idag ble vi likevel enige om 20% sykmelding frem til uttak pga alle bivirkningene jeg har (det vil si denne uken, mest sannsynlig uttak mandag). Så kan jeg ta kortere dager og ta det litt mer med ro. Jeg luftet også tanken med ham om en lavt gradert sykmelding i rugeperioden, han mente jeg fikk ta det opp med klinikken - men de kommer jo bare til å si at det ikke er nødvendig... Hvis jeg ikke får en sykmelding så skal jeg snakke med sjefen min om å ta ut litt avspasering. Uansett skal jeg nå fokusere på å jobbe effektivt og minst mulig, og å ta det med ro og kose meg slik at kroppen får gjøre det den skal frem mot uttak.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå