Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jag har tatt ut 100 % og far skal ha sine 6 uker. Kan han ta disse ut mens jeg har ferie, eller må han ta de ut mens jeg er tilbake i jobb?! Det står så uklart i NAV sine sider, det står bare at far kan ta disse ut i forbindelse med sin ferie. Vi tenker at han kan ta disse ut i sommerferien, så får vi 1 mnd sammen og så får han sin ferie til høsten, da også mens jeg har permisjon. Det står noe om at familien sammen bare kan ta ut 150%, dvs at far tar ut permisjonen og dersom mor jobber 50 %... veldig lite forståelig dette her. Jeg er vant til at folk reiser sammen på ferie med barnet når det er 8-9mnd, mens far har permisjon- hvordan får folk ordet seg slik?

Fortsetter under...

Annonse

Mor kan ikke ha foreldrepermisjon mens far tar fedrekvoten, ellers kan dere gjøre som det passer dere. Enten ulønnet permisjon eller ferie:) (Hvis du går tilbake til jobb i minst halv stilling og får graderte foreldrepenger kan dere få foreldrepenger samtidig)

Min mann delte opp fedrekvoten, første del hadde jeg ferie, når han hadde siste tre ukene hadde jeg ulønnet permisjon.

Hilsen anonym 17:05

Nei mor kan som hovedregel ikke motta dagpenger hvis far tar mer permisjon enn fedrekvoten, men må ut i arbeid eller studier.

Nav skriver dette i sine kommentarer til bestemmelsen om dette: "Det gjelder altså ulike regler for mottak av dagpenger før og etter fødsel. Når det gjelder opptjening, er dagpenger under arbeidsløshet nevnt særskilt som likestilt med yrkesaktivitet, jf. § 14‑6 tredje ledd, mens dagpenger som hovedregel ikke er likestilt med yrkesaktivitet når det gjelder gjenopptak av arbeid."

Hm jeg ser at nav har retningslinjer som du henviser til Så da har vel bare min venninne hatt flaks:)

Fikk nemlig dagpenger mens far var hjemme men kom seg jo raskt ut i jobb.

Jeg er jo forsåvidt enig i Nav, men det er jo litt klønete også, at om man ikke har en jobb så kan man ikke dele,mor får vel da være flink itl å begynne tidlig med å søke jobb før hun skal ende sin del av perm

For man får jo ikke dagpenger om man ikke har barnevakt heller

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...