Anonym bruker Skrevet 4. april 2008 #1 Skrevet 4. april 2008 Hei jenter..Barnefaren vil gjerne ha delt omsorg for barnet..noe jeg kan si meg enig i..forstår det veldig..men da vil jeg ikke få overgangsstønad..jeg skal bo med en venninne så hva vil jeg da ha krav på??jeg går på sosial stønad nå...
Anonym bruker Skrevet 4. april 2008 #2 Skrevet 4. april 2008 Er barnet ditt født? Eller er du gravid? Du har ikke rett på overgangstønad om dere har delt omsorg.. Da har du såpass mye fri at du har mulighet til å jobbe.. Men som jeg har forstått så frarådes det til å ha delt omsorg fra barnet er nyfødt! Jeg ville ikke gått med på delt omsorg før ungen i allefall var blitt 1 år...
Anonym bruker Skrevet 4. april 2008 #3 Skrevet 4. april 2008 Da må du melde deg som arbeidsledig på nav og fremdeles få sosialhjelp.. Du har krav på 900 kr i barnetrygd i mnd bare når dere har delt omsorg..
Anonym bruker Skrevet 4. april 2008 #4 Skrevet 4. april 2008 Det er kun hvis dere har 50/50 du ikke har krav på overgangsstønad, man kan jo ha delt omsorg men likevel kan mor ha barnet mest de første årene. Hvis far har barnet feks. langhelg annenhver helg så har du jo likevel krav på dobbel barnetryd og overgangsstøad etc.
Anonym bruker Skrevet 4. april 2008 #5 Skrevet 4. april 2008 Jeg er gravid ja..venter den lille i juli..Melde meg arbeidsledig og fortsette på sosial støtte? så de støtter meg da? delt foreldreomsorg fra den er født ja,men da er jo barnefaren mer på besøk menes det jo..kan jo ikke ta med seg den hjem uten en pupp hehe..men får jeg støtte da?for da mister jeg overgangsstønaden.. Takk for svar
Anonym bruker Skrevet 4. april 2008 #6 Skrevet 4. april 2008 Du får sosialstønad så lenge de melder deg arbeidsledig og sånn! Men du må være aktiv til å søke på ledige jobber og ta det som du blir tilbudt.. Så du må jobbe litt da.. (om du får jobb) Du får engangstønaden neste mnd på 33 000 kr.. Har du søkt på dette? Hvis barnefaren ikke skal ha babyen alene hjemme hos seg i starten så er det du som har omsorgen, så da får du overgangstønad, om han begynner å ha babyen en helg eller noen dager i uka så har du fremdeles omsorgen og får fremdeles overgangsstønad.. Men hvis dere har delt omsorg (50/50) så har han babyen annenhver uke f.eks.. å da mister du retten på overgangstønad.. Han kan være så mye han vil samme dere og sånn uten at det påvirker overgangstønaden.. Så lenge dere ikke bor sammen eller han har ungen 50% alene.. Men han må da betale barnebidrag..
Anonym bruker Skrevet 4. april 2008 #7 Skrevet 4. april 2008 Du kan forresten også søke bostøtte fra boligkontoret
Anonym bruker Skrevet 4. april 2008 #8 Skrevet 4. april 2008 Takk for svar ..Ja jeg vet det ang bostøtte men jeg skal flytte med venninna mi så da kan jeg ikke søke på dette..kan få overgangsstønad om man flytter med en venninne vel? er jeg sykmeldt og mottar sosial penger så trenger jeg vel ikke søke jobber..? rett etter fødsel? mener de at da skal du ut i jobb om vi har delt omsorg?
Muttern Skrevet 4. april 2008 #9 Skrevet 4. april 2008 Man kan få barnetrygd for ett barn ekstra også ved delt bosted. Prøver å legge ut link, se midt nedi artikkelen (om jeg i det hele tatt får til linken) http://www.dinside.no/php/art.php?id=109390 Du har hovedomsorgen etter fødsel. Du får OS, småbarnstillegg. Barnetrygd og bidrag. Alt må søkes om unntatt barnetrygd. Bidrag avtaler du med bf, hvis dere ikke blir enige sender du inn krav via nav. Hvis du har termin i juni trenger du ikke søke jobber. Og særlig siden du er sykmeldt. Så ikke stress med det.
HegeAE Skrevet 5. april 2008 #10 Skrevet 5. april 2008 Ein må søke om utvida barnetrygt. For det er noko om ein ikkje får automatisk.
HegeAE Skrevet 5. april 2008 #11 Skrevet 5. april 2008 Så lenge ein ikkje bur i eit ekteskapliknande forhold så har ein rett på OS. Om du har rett på bostøtte er noko anna. Spør kommunen, dei veit nok det.
Anonym bruker Skrevet 5. april 2008 #12 Skrevet 5. april 2008 Syns ikke du skal tenke på delt omsorg før ungen e minst 3 år jeg!!!! Det er jo en grunn til at de har de anbefalningene.....
Anonym bruker Skrevet 5. april 2008 #13 Skrevet 5. april 2008 Tusen takk for svar folkens:) da vet jeg at jeg ikke står igjen uten en kr i måneden om vi hadde valgt 50% 50%..men som jeg ser her så har man krav på OS om man har 60% omsorg til mor og 40% omsorg til far..da er det jo ikke no problem:) Trodde det var 100% omsorg til meg jeg..hehe..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå