Gå til innhold

Tips til dere med konstant full søppel dunk!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har merket nå allerede med bare et bleie barn at søppeldunken til enhver tid er full, og at vi må kaste på avfall stasjonen i blandt. Noe som er dyrt. Det er selvsagt en idè å få større dunk til 700kr ekstra i året.. MEN....

Nå har vi fått slike plastsekker fra avfall stasjonen som det skal puttes plast embalasje i. Vi har nå en ekstra søppelkasse i skapet som kun er til plast. Hvis det er matrester i noe, skyller vi det rent først. Deretter nå bæreposen er full, legger vi den i sekken vi fikk fra avfallstasjonen. Den oppbevarer vi i kjelleren.

Når den er full, leverer vi den på stasjonen. Helt gratis!

Nå har vi alltid masse plass i dunken hver uke, så har begynt med å rense loft/kjeller og garasje for dritt. Noe vi måtte ha betalt ekstra for å kaste på stasjonen. Veldig lønnsomt i lengden =)

Og så er vi flinke å kaste matavfall fro seg og da, samt papir.. =)

Fortsetter under...

Skrevet

Flaks for dere som har en sånn mulighet. Her koster det 100kr pr gang man leverer søppel som ikke går i søppeldunken uansett om det er plast, matavfall el. Vi har to dunker, en til restavfall og en til papir, vil vi sortere noe mer enn det er det kunn "glass og metall" vi kan levere gratis. Matavfall kan vi selvfølgelig lage kompost av selv, men det er jo mer tungvint enn å bare levere det for seg (har bodd et sted vi kunne det tidligere og da var vi flinke til å sortere ut mat også)

Skrevet

Så synd de ikke har likt tilbud i alle kommuner! Vi sparer jo masse hver mnd nå, og får samtidig ryddet opp skikkelig hjemme! Vi er fra Vestfold..

Skrevet

Vi har skikkelig sortering.

Matavfall hentes hver uke. Restavfall annenhver uke. Plastavfall hver fjerde uke-altså vi oppbevarer i garasjen. Glass/hermetikk.

MEN problemet er jo restavfallet. Med to bleieunger i hus blir det mye bleier så her må vi kjøpe ekstra sekker

Skrevet

Her i kommunen er det gratis å levere ekstra boss, og anna avfall under ei viss vekt sjølv på bossanlegget:)

spesialavfall som f eks restar etter bygging osv kostar litt, etter vekt.

Skrevet

Men det er da MYE i hverdagen som er plast?? Alt fra pølsepakker, påleggs pakker, plast beger osv.. Vi har mest av plast og minst restavfall.. =)

Annonse

Skrevet

Vi leverer plastavfallet vårt på miljøstasjonen i nærområdet (der med fretexinnsamling, glass og metall). Riktig som du sier, HJELPES så mye plast det er.

Stavanger skal vistnok få egen plastdunk om et år.

Skrevet

her er det også gratis å levere ca 1 søppelsekk om gangen på søppel dynga.

Men vi sorterer også plast obligatorisk.Hentes hver 4 uke,sammen med papp og papir.

Skrevet

Vi har vanlig størrelse på papirdunken og plastdunken, og større på restavfall. Alikevel er det alltid fullt i restavfall, og papir flyter hele garasjoen over med. Får for mye hver eneste måned :-s

Skrevet

Her jeg bor får man egen søppeldunk til bleier hvis man reiser på avsfallstasjonen. Tror vi betalte 200 i depositum som vi får igjen når vi leverer dunken. Uten om dep er det gratis og den blir tømt samtidig med restavfall. Jeg jubla omtrent da jeg fant ut det for på det tidspunktet hadde jeg to bleiebarn.

Skrevet

Skulle ønske kommunene var flinkerer til å informere oss barnefamiler med dette! Vi ønsker jo alle å spare penger + miljøet!

Skrevet

vi tar bare en frekkis og kaster hos naboen vi :) kremt

Annonse

Skrevet

takk for tipset. vi har bestilt en egen bleie dunk til avfallet som står ute, blir sååååå fort full. har to bleie barn vi da. så jeg vurdere tøybleier til den minste, bare for å redusere på avfallet. vi sotrerer alt fra organisk, til plast , rest og papir...

Skrevet

Kan man bestille bleie dunk i alle kommuner??

Skrevet

kjøp dere høner :) hehe, de spiser alt av matrester, papir sorteres og det gjør plast og glass også, vips- nesten ikke restavfall :)

Skrevet

Jeg vet ikke hvordan det er i andre kommuner, men der vi bor får man større dunk til matavfall gratis dersom man har bleiebarn (bleier skal i matavfallet her..)

kjempeflott, for da slipper vi å ha så full dunk med matsøppel siden det bare blir hentet hver 14.dag.

Ellers er jeg nøye med å sortere plast, papir/papp, melkekartonger og glass for restavfalsdunken blir jammen full lell...

Skrevet

sambo pleier å tømme blekkbokser som det har vært lapskaus o.l. og middagsglass o.l. i en pose og når posten er full så kjører han bort på kiwi å hiver tingene der i den grønne beholderen :)

dette sparer vi masse plass på..

trodde nesten alle kommune hadde slike stasjonen??

Skrevet

blir matsøppelet deres bare tømt hver 14 dag Spirevipp med go`gutten??

her blir den tømt hver uke......

Skrevet

Som regel tror jeg de fleste har èn dunk for restavfall, èn for mat avfall og èn for papir..Også kan man kaste glass og hermentikk på igloer spredt rundt i byene, f.eks på butikker.. Men hører her at noen har egen for plast også.. Når det gjelder annet må man på stasjonene å kaste enten gratis eller mot avgift.

Skrevet

vi kunne ønske at det var en dunke med plast også for det kan være mye plast til tider !

Skrevet

HÆ? Trodde alle hadde det som hos oss jeg, vi kan kaste så mye avfall på "dynga" vi bare vil, så lenge det er privat hushold. og ikke et firma e.l.......

Skrevet

Synes det er masse plast hele tiden jeg.. =) Her i kommunen koster det 3 kr kiloen for å kaste på stasjonen (rest avfall)

Skrevet

s@nder og Linnea:

Ja, dessverre, syns det er skikkelig ekkelt å oppbevare matsøppel i to uker før det blir hentet..

Hos oss er det slik:

Matavfal og restavfal en gang i mnd

Matavfal og plast en gang i mnd

m.a.o blir restavfal kun hentet en gang i mnd, samme med plast (men det er egentlig ok med plast så skjeldent).

Skrevet

Tydeligvis MYE ulike praksiser rundt om i landet =S

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...