Gå til innhold

ADD- hva kjennetegner et barn som har ADD?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår gutt har fått diagnosen ADHD hos vår terapeut på BUP, men jeg lurer på om det ikke er heller ADD har har da han verken er aggresiv eller hyperaktiv? Eller blir det brukt ADHD for alle???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fellesbenevnelsen er vel hyperkinetiske forstyrrelser, og så gir de en kode, alt etter om det er med eller uten H-en. Ellers har jeg skjønt at man også snakker om adhd blant dem som vi omtaler som add.

Skrevet

Kva er symptom på ADD i forhold til ADHD?

Skrevet

Det er vel stort sett at ved ADD, så manglar H(hyperaktiviteten). Ellers er det vel ganske likt.

Skrevet

Jeg fikk beskjed om at jeg hadde ADHD med vekt på ADD, mener det var det psykologen sa til meg.

Så at det i hovedsak ble kant ADHD selv om man "bare" hadde ADD.

Skrevet

Jeg har selv AD/HD uoppmerksom type, det som før ble kalt ADD. Siden jeg ble diagnostisert i fjor (36 år gammel) blir symtomene som liten minner fra en broket barndom... Jeg var ikke hyperaktiv eller aggresiv (på utsiden) så problemene som viste seg kom som lese og skrive-vansker (lite annen å henge en diagnose på "i den tiden").

LItt om AD/HD betegnelsene (noe er sakset fra adhdnorge.no):

Før skillte man mellom ADD (Attention Deficit Disorder) med og uten hyperaktivitet. I 1987 ble denne oppdelingen fjernet på grunn av manglende empiriske beviser for disse subtypene. Betegnelsen ADHD (Attention Deficit/Hyperactiv Disorder) var den betegnelsen som ble innført. Fra 2000 ble AD/HD brukt med delestrek som egentelig inneholder tre diagnoser. En gruppe som primært kjennetegnes ved hyperaktivitet og impulsivitet, en gruppe som ikke har disse kjennetegnene men preges av uoppmerksomhetsproblemer (før ADD) og en gruppe som har alle vanskene.

Håper dette gav deg svar på noe...

Du kan lese mer om AD/HD diagnosen her:

http://www.adhdnorge.no/index.asp?id=26083

- Theo

Skrevet

Takk for svar Theo! Du har sikkert hatt ein tøff oppvekst ? eller ?sidan du ikkje er blitt fosrtått med att du har hatt ein uro inni deg?

Lurer litt på om du har kommet deg bra gjennom livet med dine lese-og skriveproblemer /indre uro uten medisiner. Du har sikkert hatt det Håper det har gått bra!

Kva jobber du med i dag/driver med i dag? Bruker du medisiner i dag, kva type?

Det er ikkje sikkert du vil svare på dette, men eg prøver no.

Skrevet

Alt har ikke vært like lett. Med at man ikke har noe å sammenligne med tror man at alle andre også har det slik og men lever der etter.

Moren min måtte sitte på gangen utenfor klasserommet deler av 1. klasse. Jeg forstod ikke hvorfor jeg måtte sitte stille der i klassen og derfor bare gikk hjem igjen :) Forholdet til andre var også vanskelig. Jeg klarte ikke bli "inkludert" i venneflokken på samme måte som andre. Vanskelig og holde vanlige samtaler som ikke var om det jeg var interisert i (stod heller og løste Rubiks kube i frimenuttene i 5. klasse).

Når man har AD/HD er det ofte slik at IQ'en er fraværende på noen områder, men godt over gjennomsnittet på andre. Ved at jeg har gode tekniske evner (heldigvis) har jeg klart å komme meg igjennom arbeidslivet med den. Problemet har vært at jeg ikke har vist om mine begrensninger og fikk i min forrige jobb (teknisk sjef i et antivirus firma) problemer etter at den dreide mer over til administrativt fra teknisk (jobber nå som IKT-driftsteknikker for 11 skoler i en kommune). Skjønte i den sammenhengen at det var noe som ikke stemte (sammenlignet med de rundt meg).

Jeg oppsøkte PPT og fikk tatt en dysleksi test. Den viste at jeg klart hadde det... I samme periode leste jeg i Foreldre og Barn om en voksen som hadde AD/HD. Litt vel mye som stemte der så jeg tok kontakt med fastlegen min om en "sjekk". 6 mnd. senere hadde jeg diagnosen AD/HD uoppmerksom type (noe jeg aldri kunne tenkte meg siden alle med AD/HD er hypre...)

Jeg har nå gått på Ritalin 4x20mg i ca et halvt år og har fått ett nytt liv! Også de rundt meg :)

For å teste om dysleksien var ett direkte resultat av AD/HD'en testet jeg meg på nytt etter att jeg hadde startet på Ritalin. Jeg ønsket å se om resultetet ble noe bedre. Resultatene var utrolige... Du kan se dem her: http://www.addforums.com/forums/showthread.php?p=445178#post445178

Jeg er glad for diagnosen fordi den gir meg en hel del svar på hvorfor livet mitt har vært som det har. Ritalinen hjelper meg også masse, men jeg har fortsatt AD/HD. Fordelen nå er at jeg er klar over begrensningene/fordelene mine og kan legge opp hverdagen etter det.

Har fortsatt problemer med å holde tråden i det jeg leser så jeg håper dette har gitt deg noen svar (har ikke lest igjennom svaret mitt HeHe :))

Er det mer du lurer på er det bare og spørre.

Skrevet

Da har jeg lest igjennom innlegget mitt og har selvfølgelig noe å tilføye...

Barndommen min hadde klart vært lettere om det hadde vært mulig å stille en AD/HD diagnose på den tiden. All ære til mine foreldre som virkelig prøvde å finne ut hvorfor jeg slet som jeg gjorde på skolen og ellers. Jeg er glad informasjon om dette problemet er tilgjengelig og at alle dere foreldre som har en misstanke om deres barns situasjon sjekker det ut. Siden 80% av alle med AD/HD har arvet det følger jeg selv nøye med på hvordan det går med mine barn, på og utenfor skolen.

Uroen på innsiden prøvde jeg å slå meg til ro med (for å kunne si det på den måten), alle hadde det vel sånn... Men det er andre ting med AD/HD som også er vel så "slitsomt" som uroen. Mange ting som er helt innlysende og enkelt for "menig-mann" er et stort problem for "oss".

Jeg er meget glad jeg har kommet dit jeg har, tross alt, men jeg ville ikke vært foruten den barndommen jeg hadde heller...:)

Skrevet

Takk for svar!

Kjekt å høre att du har det bra i dag. Jobb og familie, flott.

Min sønn går på Ritalin og no lurer eg på om du ble litt "rar" i begynnelsen når du starta opp med medisin. Og om du kan beskrive korleis det føles når den går ut av kroppen. Blir du uvell/ubehagelig? Vanskelig å få ut av ein gutt korleis dette er/kjennes? Synes att han kan virke litt "tung" når han tek Ritalin, men det er jo slik att ein ser etter bivirkninger da ein veit att dei er så mange. Fekk du mange/har du mange bivirkninger? Men eg må tilføye att han fortsatt driv med utprøving av medisin. Prøvde først Concerta som han blei veldig inneslutta og deppa på. Prøver no to ¨små doser med Ritalin.

Skrevet

Hei!

Opptrappingen til dagens dose på 4x20mg gikk over flere uker (som du kjenner til) så det å begynne med Ritalin gikk pent og uten at jeg merket noe. Har snakket med andre som går på Ritalin og det virker som om typen AD/HD har mye å si med hvordan den oppleves på den enkelte. Siden jeg har "uoppmerksom type" er ikke effekten så merkbar for meg, den er mer merkbar for de rundt meg. Jeg har vært heldig og har ikke merket noen bivirkninger utover at jeg mistet matlysten, noe som ikke er uvanlig de første 3 mnd. Jeg er ikke depresiv, som noen har problemer med, men er nå ute av den depresive tilstanden jeg var i før jeg fikk diagnosen. Jeg merker ikke at Ritalinen er ute av kroppen før jeg kommer opp i en situasjon, eller noe trigger den indre frustrasjonen/agresjonen. Ellers merker jeg lite konkret. Det var derfor en stor overraskelse når jeg så resultatet på den andre dysleksi testen. Det er heller kona som kan si at nå har du glemt å ta "pilla" :) Noe som vanligvis stemmer...

Det å prøve og forklare er virkelig vanskelig, selv for voksne.

Synesdu det er greit å lese engelsk kan jeg virkelig anbefale dette AD/HD forumet: http://www.addforums.com/forums/index.php

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...