Gå til innhold

Barn med ADHD - var barnehagen enig i at barnet burde utredes?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har mistenkt at barnet vårt har ADHD siden hun var rundt to år (er fire år nå). Lurer derfor på om noen andre har opplevd at barnehagen ikke så symptomene på ADHD, men barnet hadde likevel ADHD? Slik vi ser det har hun mange symptomer:

dårlig konsentrasjon

lett å avlede, umulig å få tilbake konsentrasjonen igjen,

dårlig impulskontroll,

slår, sparker og blir agressiv av den minste lille fillleting,

blir mye uro rundt henne,

takler dårlig endring av aktivitet (ute til inne, inne til ute, hjem til barnehage, barnehage til hjem, leke til måltid osv.),

vanskelig å få kontakt med (virker ikke som hun hører at jeg snakker til henne,

ujevn dagsform,

avbryter,

klarer ikke å vente på tur,

ekstremt følsom dersom noen så vidt kommer borti henne er det kjempevondt (men på den annen side kan hun slå seg omtrent gul og blå uten å gråte - så lenge det ikke er andre som har påført henne det vonde),

skylder lett på andre,

klarer overhodet ikke å beherske seg,

leker helst med yngre barn

har alltid trengt lite søvn, sov ikke en hel natt før hun var over 2 år

har uvaner hun ikke selv er seg bevisst og heller ikke klarer å slutte med (og som skader henne)

spiser lite, og har overhodet ikke ro til å sitte ved bordet

Vi har endelig blitt henvist til BUP, men dette har vært en vanskelig prosess, fordi barnehagen ikke er enig i vår oppfatning av henne. De synes hun fungerer fint. En periode syntes de at hun hadde konsentrasjonsproblemer, men dette har bedret seg. Har noen av dere opplevd at barnehagen ikke har vært enig, men at barnet likevel hadde ADHD? (Barnehagen sier nå at hun er agressiv mot andre barn, så mulig de er i ferd med å endre oppfatning.)

Fortsetter under...

Skrevet

Det spørst om du er heldig i kven som ser ho i barnehagen, og deira erfaring. Hos oss var det barnehagen som starta prossesen, og som gjorde meg obs på at dei såg ting. men han starta på skulen før ferdig utgreidd, og den læraren såg ingenting. Det er godt dokke har komt igang så tidleg:)

Min har ADHD med fleire tilleggsvanskar:)

Skrevet

Ja, pedleder på avdelingen har ingen erfaring med ADHD har hun selv sagt, så det kan være derfor. Har lest om symptomer at de må vise seg på minst to "arenaer" og når barnehagen mener at de ikke ser noe, holder det at det viser seg hjemme og hos besteforeldre f.eks. (hun er likedan hos besteforeldrene, så jeg fatter ikke at hun ikke er sånn i barnehagen...)

Skrevet

Vår barnehage hadde ikke tenkt tanken på at jenta vår hadde adhd. Hun gikk der i fire år uten at de tok tak i det. Vi tok selv initiativ til utredning da hun gikk i første klasse, etter gode råd fra en venn av familien som arbeider i ppt. BUP på sin side ga uttrykk for at det var en enkel diagnose å stille på henne fordi hun var så tydelig adhd-er. Jeg tror det generelt er for lite kunnskap om adhd, og prototypen på jente-adhd er den innadvendte, fjerne og drømmende typen. Men det er jo andre typer adhd-jenter også, sånn som dattera mi. Det har undret meg at barnehagen aldri tok tak i henne, annet enn at vi til stadighet fikk vite hva galt hun hadde gjort hver dag vi kom for å hente henne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...