Gå til innhold

Noen som har hatt gallestein/grus her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan du fortelle hvordan smertene var, over hvor lang peridoe du hadde dette, og hva som ble gjort med det?

Fortsetter under...

Skrevet

smertene var det nest verste jeg har vært borti, (etter tannverk, men før fødsel med full åpning som endte med keisersnitt)

smerter i et belte, liksom under brystet, kom av og til, spes etter inntak av fet mat, kunne vare en time, eller et døgn

ble operert, og fjerna galleblæra i fjor sommer

Skrevet

Kællen har hatt det, på sykehuset beskrev de det som veer.

Vi var på ferie i Sverige, kællen fikk kraftig vondt i magen, ambulanse kom. De mente han hadde gallesteinsanfall på akuttmotaket i Skøvde. Det viste seg derimot at en gallestein hadde festet seg i gallegangen, det førte til bukspyttkjertel betenelse. Noen dager var det ganske kritisk, slapp til og med diabetes. Etter en drøy uke på Skøvde sykehus ble han sendt hjem i luftambulanse (kjempekul ferie). Dette var i siste del av juli mnd, han hadde åpen operasjon for å fjerne galleblæra 11 sept. Innimellom her var han sendt til Moss sykehus 4-5 ganger i ambulanse, hadde ca 3 ukers sykehusopphold etter han kom hjem( litt av og på). Han hadde smerter helt til han fikk smertestillende, voltaren tok det ikke. Stakkars sååååå vondt han hadde det. Heldigvis var operasjonen vellykket selv om den var åpen, har ingen plager med at han ikke har galleblære.

Frykter du at du har gallestein/grus?

Skrevet

Jeg har nok fått gallestein, men lurer på hva som skjer videre....

Ikke veldig vondt men ganske ubehagelig..... kan det gå over av seg selv?

Skrevet

Oj....... Ja, jeg er redd for det. Eller var det, Var hos lege i dag som bekreftet mine mistanker.....

Skrevet

Kom deg til lege og få det diagnosert og henvisning til operasjon.

Jeg holdt på å stryke med av komplikasjoner fordi jeg gikk for lenge med det.

Annonse

Skrevet

tvilsomt at det går over av seg selv!

jeg var på undersøkelse på sykehuset, ultralyd, ble henvist til operasjon etter at de der fant flere steiner.

når jeg hadde de vondeste anfalla var jeg på legevakt eller hos legen og fikk smertestillende sprøyter, i tillegg hadde jeg voltaren supp og vanlige voltaren.

Skrevet

Det legene i Skøvde sa var at det var når steinen passerte gallegangen at det gjorde vondt. Så små stein er noe dritt, de prøver å passere, mens de store bare blir ligganes i gallblæra.

Håper de finner ut om det er gallstein eller ikke fort, så du evt får operert.

Skrevet

ojoj....ikke sånne smerter her da. Mer som veektige klypinger i siden. Tak som gir seg gansk fort igjen, men som kommer igjen og igjen.... Er det nok til noen operasjon da mon tro?

Lege utstyrte meg med Voltaren 100 mg stikkpille...

Skrevet

:-((

Har ikke lyst å operere noe i det hele tatt jeg da...

Skrevet

lurt som pøbern sier, kom deg ivei og få gjort noe med det, kan bli betennelser i bukspyttkjertel osv dersom steinene flytter seg ut av blæra!

leste forresten et sted, antagelig på Ullevål sine sider, at de opererer dersom pasienten selv ønsker det, ikke bare etter legens vurdering.

hvis du følger tillabs tipstråder, og googler gallestein, så får du mange treff!

Skrevet

anbefaler operasjon, lettvint kikkhullgreie, var litt vondt osv i magen nesten en uke etterpå, men du verden så deilig det er å slippe anfalla!!!!

Skrevet

Liker best å stikke hodet i sanden og vente på at det skal gå over av seg selv jeg da....

Annonse

Skrevet

jeg fikk det forresten da jeg var gravid, og det ble verre og verre....

Skrevet

sorry jenta mi, det funker ikke på den måten....

*trøster*

Skrevet

Jeg fjerna galleblæra i en alder av 22 år. Legene fikk nærmest sjokk da de fant ut at jeg hadde gallestein. Jeg var slank, og i toppform pga trening.

De mente det kunne komme av at jeg brukte p-piller, og at hormonene der er med på å danne gallestein.

Men fytterakker jeg var i dårlig form det halvåret dette pågikk. Var inn og ut av legevakta! De trodde jeg hadde nerveproblemer,og at det var det som forårsaka magesmertene!!

Må le litt av det i dag da=0)

Håper du får snarlig operasjon, for da blir du kvitt alle symptomer!

Skrevet

hei!! jeg har gallestein. hadde sinnsyke anfall spesielt på nettene over laaang tid, var inne flere ganger før de fant ut hva som egentlig feila meg..men det endte med at jeg skulle prøve å leve med det og heller styre unna fet mat osv. legen anbefalte det framfor operasjon, da fjerning av galleblæra kunne bli like komplisert i ettertid.. så jeg har steinen enda, men de værste plagene har gått over nå, da steinen visstnok har vokst slik at den ikke flytter på seg som den gjorde i begynnelsen. anyway, som sagt, legen anbefalte meg å ikke fjerne den så lenge det var muligheter for å leve normalt..

Skrevet

Det gjorde jeg og.

Hadde jeg ikke kommet på sykehuset den dagen, hadde jeg dødd den natta.

Skrevet

hehe... er som meg du da.. jeg fikk mitt første gallesteins anfall 3 uker etter at jeg fikk mitt første barn... to uker senere ble jeg innkalt til en samtale med lege på sykehuset (for anfallet var så ille at jeg måtte på legevakten og de tok ultralyd og fant steiner i gallen) og da fortalte hun om operasjonen og om jeg ville... jeg sa bare at jeg ville vente å se om jeg fikk det igjen... Så gikk det nesten 2 år... så fikk jeg mitt andre barn.. og når han var ca 2mndr gammel begynte det igjen.. da hadde jeg ett annfall annenhver uke i 3-4 mndr... så stoppet det opp igjen... Har det en sjelden gang nå da, og må vel bare krype til korset og sette meg på ventelisten tenker jeg.. Har en tante som har stått på venteliste i nesten ett år og har vært 50% sykmeldt hele tiden pga smerter i gallen.. så det er ikke noe kjekt å gå med dette.. Ved neste legetime tenker jeg jeg får sette meg på listen... ville vente til barna var blitt litt større med tanke på at man skal vel helst ikke løfte så tungt i første tiden etter operasjonen, men siden minsten nå nærmer seg 1 1/2 år så begynner vel tiden å bli inne.. usj.. hater sykehus og nåler og slikt...

Håper de finner ut av det og at du blir kvitt smertene da!

Skrevet

næmmen, så rart!!

jeg har absolutt ingen plager i ettertid, og de sa på sykehuset at jeg skulle leve som normalt, hvilket jeg gjør....

var før i tiden de fikk diett osv, er visstnok ikke nødvendig

jeg angrer værtfall ikke på at jeg ble operert

hadde 5 små steiner, som var vonde som F

Skrevet

Hmmm.... Det syntes jeg var en rar uttalelse fra legen din!

Nesten 100% av de som fjerner galleblæra blir symtomfrie og lever som normalt etter operasjonen!

Derimot kan du bli dødssyk av ubehandlet gallestein.

Skrevet

ja, må si jeg reagerte litt på det, men jeg er nå heldigvis ingen lege da!

Skrevet

Men jeg har vel ikke hatt noen anfall?

Skrevet

ja spør meg ikke hvorfor, må tro jeg selv var fortvilet da jeg hadde smerter som var mye verre enn fødselsrier de nettene det pågikk.. men han nektet å gi meg operasjon, ville vente et halvår for å se om det roet ned slik han hadde erfaring med (det var jo ikke HVER natt anfallene kom, men likevel ofte nok) så fulgte jeg "matreglene" en stund for å unngå flere anfall, og plutselig var det bare over. Nå spiser jeg hva som helst uten å få de smertene. kan bare kjenne av og til at det murrer litt en sjelden gang, akkurat som den bare minner meg på at den er der..;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...