Gå til innhold

Dere som har erfaringer/kunnskap om ferber (og ikke dere som er hardnakkede motstandere-jeg spør ikke om hva dere mener men om erfaringer med ferber)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prøver litt light versjon på vår 5mnd gamle sønn. Vet han er liten men både han og vi trenger mer søvn (har også snakket med to helsesøstre om dette). Legger ham syv, etter grøt, bad, pupp og kos. Deretter går pappaen ut og inn, men sitter en del ved senga. Tar ham ikke opp. I går sovnet han etter 1,5 timer med hyyyyl. Våknet flere ganger etter, to av gangene (23 og 04) fikk han pupp men ellers roet pappaen ham ned på samme måte. men dette var likevel fremskritt fra søvnen før, og på dagen i dag har han vært såå blid og opplagt :) Nå prøver vi igjen men har holdt på over to timer. Han sovner av litt innimellom, men så våkner han og hyyler. hvorfor tar det så lang tid før han sovner, er ikke 1,5 timer ganske lenge første kvelden også? Hvor lang tid tok det for dere? Vet nemlig ikke om jeg holder ut, stikker sånn i hjertet...

Skrevet

Hei:)

Vi holder også på, vår sønn er 6mnd neste uke. Vi startet på fredagen, og da sovnet han, men våknet etter 40 min, skrek i 15 min (pappan var inne hvert 3. minutt), for så å sovne. Denne natta våknet han ca 4 ganger-han våkner for å få puppekos, så vi har faktisk vært oppe hvert 20.-30 minutt nesten alle nettene, det er derfor vi har startet med dette.

andre natten sovnet etter noen minutter-UTEN EN LYD. Dette skjedde også andre natten. 3. natten skrek han slik at pappan klarte ikke å høre på han da han hadde lagt han, og tok han opp!! (dummeste egentlig, for vi er like langt nå).

så hver kveld denne uka har han skreket i noen minutter, alt fra 2 til 10.

For 2 dager siden forsto vi at sønnen vår skjønner hva som skjer når vi går inn på soverommet, legger han ned og synger en natta sang til (da har vi allerede synget 20 stk, og lest en bok), Han starter skikkelig hyling når vi legger han ned, overdøver vår nattasang, og fortsetter når vi går ut. I dag tok det 4 minutter fra vi gikk ut av rommet til det var stilt og lillegutt sov.

de siste 2 dagene har det kun vært pupp 3 ganger, og det er jo en helt annen verden for ihvertfall meg.Jeg har mer energi om dagene.

Vi håper at han sover over et måltid om en stund, han får full porsjon grøt til kvelds og et beger fruktpure til lunsj. Skal starte med et grøtmåltid til snart, tenker da på frokost.

-Kan hende at gutten deres husker gårsdagen, og vil ikke "høre etter". Men IKKE GI DERE!! det vil bli bedre, om det tar 3 dager som er vanligst eller noen dager ekstra, så vil dere alle få det mye bedre.

Lykke til!

Skrevet

Hei, begynte i påsken. Hun er nå 4,5 mnd. Satt med sengen hennes hele tiden i tre fire kvelder. Tror bare jeg satt i en halvtime. De har ikke vondt av det. Syns det var greit å begynne tidlig.

Jeg er like sta som henne, jeg gjennomfører det og vant. La henne ca 20.30 etter et godt bad , melk og grøt.Ble litt sent idag pga sov litt sent.

Men var bare inne et par ganger å ga henne smokken igjen så sov hun.

Hun er avhengig av noe over hodet , så bruker en genser som jeg gikk med litt igår. Funker det....

Skrevet

Jeg bare lurer på hvilket grunnlag du har for å si at en 4,5 mnd gammel baby ikke tar skade av å skrike seg i søvn?

Ferber, doktoren som utviklet "skrikekuren" anbefalte ikke noen å bruke denne metoden før ungen var MINST 6 mnd, helst litt eldre...

Det kan godt hende at det å gi grøt til kvelds er med på å forsterke symptomene.

Grøt er tyngre å fordøye enn melk, og mange barn får vondt i magen av grøt den første tiden.

Jeg ville heller gitt grøt til frokost/lunsj og beholdt kveldsflasken en stund til.

Her begynte vi med fast føde ved 5,5 mnd, men kveldsgrøt gav vi ikke før nærmere 7 mnd.

Ellers har jeg hørt mye bra om "no cry sleep solution" av Elisabeth Pantley (vi har ikke hatt behov for den selv, bank i bordet). Den går konseptuelt ut på å gradvis avvenne barnet alle stimuli før det skal sovne, type bæring, pupp, flaske, 20 forskjellige sanger osv.

Den metoden bruker lenger tid enn Ferber, men er mildere for både mor og barn, og mer varig (mange som opplever at de må ta en ny Ferber-kur etter sykdom o.l.).

Ellers er det supert at du HI gir barnet ditt mye nærhet ila dagen.

Det betyr at barnet ditt opplever trygghet og omsorg og vet at det er elsket. Det har mye å si!

Jeg ønsker dere lykke til alle sammen, og håper at det blir bedre og mere søvn på dere etterhvert (ganske snart).

-klem-

Skrevet

Som jeg skrev satt jeg med sengen hennes hele tiden å holdt henne i hånden å koste med henne. Ferber metoden er ikke det slik at du lar barnet ligge å skrike å går ut av rommet? Det hadde ikke jeg taklet. Men måten jeg gjorde det på syns jeg var helt grei

Skrevet

Vi benyttet Ferber metoden på vår eldste datter som nå er 5 år gammel når hun var ca 8-9 mnd gammel. Hun hadde sovet helt fint frem til da, men så satte separasjonsangsten i gang og hun illskrek hver gang vi gikk ut av rommet. Fulgte reglene til Ferber nøyaktig og 3 kvelden la hun seg å sove før jeg rakk å gå ut av rommet. Og har aldri hatt noen problemer siden. Lillegutten vår på 10 mnd har lagt seg å sove som en drøm siden han ble født, men for en uke siden begynte han oxo å tulle på samme måte som storesøster hadde gjordt. Men hos han har jeg sittet inne på rommet og holdt han i hånda, og da tar d ca 10 min, så sovner han. For dersom jeg går ut skriker han så fryktelig mye at jeg ikke klarer å høre på d. Fant ut at dette fungerte bedre for han, mens Ferber.metoden var bedre for datteren min. Barn er forskjellige. D som fungerer for noen, funker ikke på andre. Hvis man benytter Ferbermetoden skal man bruke den på fra ca 7-8mnd - 16 mnd gamle babyer. Man skal alltid være sikker på at barnet ikke er sykt eller plaget med noe som forårsaker skrikingen. Og d er veldig viktig å følge punktene nøyaktig.

1 natt:

- gå inn etter 3 min, si Godnatt, gå ut

- gå inn etter 5 min, stryke over hodet noen ganger,Godnatt, gå ut

- gå inn etter 7 min, Godnatt, gå ut

og fortsette slik

2 natt:

- gå inn etter 5 min - 7 min - 9 min

3 natt:

- gå inn etter 7 min - 9 min - 20-30 min

Man skal følge med på tiden, og følge intervallene nøyaktig til punkt og prikke.

Hvis du vil lese mer om dette finnes det masse nyttig informasjon på nettsiden Sovekarin.no som er opprettet av en jordmor som har spesialistert seg på søvnmetoder for barn.

Men jeg må si at 1,5 time er veldig lenge og gråte, og tror ikke jeg hadde klart d. Datteren min som fulgte Ferber metoden skrek i ca 30 min første kvelden, 15 min andre kvelden og ikke i hele tatt tredje kvelden.

Skrevet

jeg glemte å legge til at jeg syns han virker litt liten til å begynne med Ferber-metoden oxo. Men alle må jo gjøre d som er best for dem. Men de anbefaler jo ikke å bruke denne metoden før barnet er eldre.

Skrevet

Supermetode for oss hvertfall. Begynte når lille var 5 mnd og det var gjort på 2 netter. Utrolig at de lærer på den måten:) Men vi gjorde jo ferber til vår egen versjon med at vi satt ved sengen og strøk på henne i begynnelsen og tok tidsintervallene litt mildere for alle sin del igrunn. Enhver mor og far må selv føle på hva som er riktig i forhold til sitt eget barn og Ferber er IKKE en SKRIKEKUR!!! Bare positivt å si... Barnet tar ikke skade så lenge det får masse kos og nærhet på dagen og ellers.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...