Gjest Skrevet 3. april 2008 #1 Del Skrevet 3. april 2008 Jeg har fàtt resultatene fra en blodpròve jeg tok. Er frisk, men har litt jernmangel men det fikser jeg enkelt :-) Er jo snart i uke 10, sà det er vel normalt av jern-nivàet synker litt.. Men! Det stàr at jeg har et hòyt nivà av "Rubeola anticuerpos", altsà et antistoff av ròde hunder..... Det normale nivàet ligger pà 11 UI/mL eller mindre, mens jeg har pà 28,7.... Det andre antistoffet er normalt (IgM) Hva i all verden betyr det?? Skal til legen om 14 dager, men skriver til dere nà, i tilfelle noen har greie pà dette... Blir jo nervòs.... Har forresten aldri hatt ròde hunder. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137343935-antistofferr%C3%B2de-hunderhar-du-greie-p%C3%A0-dette/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina_J Skrevet 4. april 2008 #2 Del Skrevet 4. april 2008 Jeg har ikke så mye peiling på dette med verdiene, men du har nok hatt røde hunder. Du hadde ikke hatt det antistoffet i kroppen om du ikke har hatt dem. Det er da antistoffet lages skjønner du, sånn at du ikke får dem igjen. Det finner to typer antistoffer. Et som lages og finnes i kroppen bare når du er syk, som forsvinner når du blir frisk igjen, og et som lages når du er syk, som blir igjen i kroppen resten av livet. Husker ikke i farten hvilket som heter igm, og hvilket som heter pgm... Det er mulig du er i samme situasjon som meg da. Jeg testet også positivt for antistoffet av røde hunder, men det rare var at jeg hadde det antistoffet i kroppen som skulle reist da jeg ble frisk igjen... Det ble tatt videre prøver for å se om jeg har en kropp som lager antistoffer av alt mulig, da det faktisk er mulig å lage graviditets-antistoffer...men UTROLIG sjeldent. Det ble tatt videre prøver av meg pga SA i uke 24, og jeg har vært gravid før (gutt 3 år). Var det rutinekontroll du var på? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137343935-antistofferr%C3%B2de-hunderhar-du-greie-p%C3%A0-dette/#findComment-137348311 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma*til*3 Skrevet 4. april 2008 #3 Del Skrevet 4. april 2008 Går ut i fra at du er vaksinert, og at du derfor har utviklet høy konsentrasjon av antistoffer. Hvis resultatet er unormalt og urovarslende, så burde legen ta kontakt med deg straks prøvesvar forelå, tror du ikke? Ring legen hvis du er bekymret. For meg høres det bare ut som om du er godt immun for dette viruset! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137343935-antistofferr%C3%B2de-hunderhar-du-greie-p%C3%A0-dette/#findComment-137350013 Del på andre sider Flere delingsvalg…
cheerio Skrevet 8. april 2008 #4 Del Skrevet 8. april 2008 Hei! Det er to typer antistoffer de har målt, IgG og IgM. IgM er det antistoffet som blir laget første gang kroppen oppdager noe sykdomsfremkallende (feks bakterie eller virus), IgG blir laget fra IgM noen dager seinere og er det antistoffet som sirkulerer i kroppen din og som gjør at du er immun mot den tingen - du kan fremdeles få det sykdomsfremkallende stoffet inn i kroppen, men IgG gjør at det stanses veldig raskt, før du merker noe. IgG er lite nok til å gå over morkaken og over i fosterets blod og dermed beskytte det også, mens IgM ikke kan krysse morkaken fordi det er for stort. At du har et høyt nivå av rubella-IgG betyr at både du og fosteret ditt har antistoffer mot røde hunder i blodet. At det ikke er høyt nivå av IgM betyr at det ikke er en pågående førstegangsinfeksjon. Det at det er litt høyt av IgG kan bety at du har blitt smittet med røde hunder for ikke veldig lenge siden uten å merke det, fordi vaksinen har fungert som den skulle og stoppet infeksjonen, og i samme slengen gitt IgG-konsentrasjonen et boost. Eller så er det bare vaksinen som ga et ekstra kraftig immunsvar da du fikk den. Uansett er både du og barnet ditt beskyttet mot røde hunder når du har sirkulerende IgG, så jeg tror ikke det er noe å være bekymret for:-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137343935-antistofferr%C3%B2de-hunderhar-du-greie-p%C3%A0-dette/#findComment-137394957 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå