mosegrisen Skrevet 3. april 2008 #1 Skrevet 3. april 2008 Hei. Jeg har type 1 dia og har hatt det i 100 år..hehe..føles iallefall sånn!! Endokrinologen min sendte en henvisning til riksen i min 5 uke. Det er nå 3 uker siden og jeg har fortsatt ikke fått noe svar. Noen andre her som har vært på riksen med dia oppfølging? Hvor lang tid tok det før dere fikk svar? Jeg ringte dit i dag og fikk beskjed om at henvisningen ikke var behandlet enda, syns det var merkelig... Og hva går oppfølgingen i? Hvor ofte og hvem møter dere? Er førstegangs, og begynner å få behov for å møte noen med spesifikk peiling på dia og svangerskap...
Lemonia Skrevet 2. mai 2008 #2 Skrevet 2. mai 2008 Hei, Ser det er en måned siden du skrev innlegget, men tenkte jeg skulle svare likevel. Jeg søkte på Riksen i uke 6 og fikk svar etter bare noen dager. Man går til kontroll annenhver uke fram til ca uke 30, deretter hver uke. Kontrollene tar litt tid og er i grunnen ufattelig kjedelige. Det begynner med blodprøver på lab'en, og så jordmortime. Deretter blir det gjerne en del venting for indremedisineren begynner ikke før kl 13, så har du jordmortime f.eks. kl 11 blir det litt venting. Fordelen er at de som har time først får komme først inn til indremedisineren også (man får utdelt nr etter når man har jordmortime og blir ropt opp etterhvert). Første gang er det også UL, da skal man inn til gynekologen etter indremedisineren. En gang var jeg sist i køen til UL og satt og ventet i syv hele timer, det var ikke moro nei. Indremedisineren tar gjerne 5-10 minutter, mens en UL fort tar en halv time, så du skal ikke være så langt bak i køen før det blir mye venting. Heldigvis er det bare UL første gang og så ikke før uke 20 igjen, så da kan man ofte slippe med kanskje 3 timer for kontrollene. Vel, jeg håper du fikk litt nytte av informasjonen selv om den kom sent. :-)
mosegrisen Skrevet 6. mai 2008 Forfatter #3 Skrevet 6. mai 2008 Tusen takk for svar:) Jeg har vært inne til min første kontroll nå, og jeg var nok heldig for det tok ikke så mange timene. Det satt en stor gjeng med store og litt mugne gravide i gangen..hehe.. så jeg skjønte at det ofte kan ta litt tid. Ble litt overrasket over at hun ene jordmoren blandet seg inn i diabetes behandlingen min og kom med velmente råd av typen "pass på at du ikke har følinger, det er det viktigste (!!!!)", men regner med at sånne finnes over alt:) Lykke til videre.
Lemonia Skrevet 6. mai 2008 #4 Skrevet 6. mai 2008 Ja, sånne finnes overalt. Jeg har aldri fått sånne kommentarer heldigvis, har hittil bare møtt to jordmødre og de har vært veldig koselige begge to. Den ene sa forøvrig, og det samme har jeg lest, at føling ikke er farlig når man er gravid. Det er ubehagelig, og mange får det lettere den første delen av svangerskapet, men det er på ingen måte farlig for barnet, det er mye verre å ha høyt blodsukker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå