Gå til innhold

hva kan jeg ta for en ubrukt skip hop stelleveske?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

bestiller du den fra denne siden kommer den på rett rundt 450 kr inkludert frakt og nærmere 600 kr inkludert toll har jeg forstått.. Vesken koster 750 -800kr i alle forettninger og nettbutikker i norge.

Ville ialllefall ha 400 kr med tanke på at den er helt ubrukt, men nå har jeg faktisk vært i butikken og byttet den i en svart skip hop dash i stedet.

Den blir sikkert lettere å selge enn en rød... =)

Annonse

• 2 uker senere...

Hmm... dette stemmer ikke helt. Har kjøpt Skip Hop duo duble fra Kiwi-kids (det er stelleveske for tvillingvogner) og den kom rett oppunder 500 kr for veska og frakt. Betalte hverken moms eller frakt.

Kiwi-kids krysser av for "Gift" når de sender veska, så vi betaler ikke moms. Toll betaler man ikke på barneutstyr under 6000-7000...

Unnskyld meg, "moden mamma", det har ingen betydelse om verdien er 6-7000,- eller mer om du betaler toll! Det avhenger av hva slags varer man kjøper, det meste er tollfritt faktisk, uansett verdi! Klær er noe av det eneste det er toll på, hvis det ikke er produsert i EU. For å få dette tollfritt må man ha en erklæring på fakturaen at varen er produsert i EU.

Ellers er varer (som sendes i en sending) med verdi (uten fraktkostnaden) under 200,- både moms og tollfrie. Er vareverdien over 200,- må man betale moms og evt toll av verdien på varene og fraktkostnaden tilsammen.

Sånn er det med den saken!!

Hilsen tollkyndig...

Hmm.. jeg blanda visst moms og toll.. Toll unngår jeg da avsender på pakken er privatperson og pakken er merket "gave".. Har jeg rett da? Jeg kjenner hvertfall til 5-6 stk som har kjøpt samme stelleveska og ikke har betalt toll på pakken - uten at de har bedt avsender gjøre noe spes..

• 2 uker senere...

Annonse

Så hvor mye kommer den på egentlig? Skjönte ikke så mye av alle forskjellige forklaringer jeg.

Og noen som vet om det er det samme til Sverige? Ellers får jeg bestille den til mamma og pappa.

Har så lyst på den denim fargede modellen.

Noen som vet?

Skal man handle fra USA lønner det seg uansett å få varen sendt til Norge og ikke Sverige. Det er flere varer som er tollbelagt inn til Sverige fra USA men som ikke er det til Norge :-)

Ang å sende varen som "gift" : Det er opp til posten og postfortollerne å sjekke om dette stemmer. Ofte går det bra, men det er det samme som å smugle... Man kan bli "tatt", tollen har jo rett til å sjekke innhold og kreve dokumentasjon på verdi m.m.

og "gift"-regelen gjelder ikke om varen sendes direkte fra butikk egentlig, kun fra privatpersoner

klippet fra www.toll.no:

"Tollvesenet krever merverdiavgift for gaven hvis den:

-har en verdi på 1000 kroner eller høyere.

-sendes fra en person bosatt i Norge, som oppholder seg midlertidig i utlandet.

-er kjøpt av en privatperson i utlandet, men sendes fra for eksempel forretningen der varen er kjøpt

-er gitt til bruk i næringsvirksomhet, for eksempel for gratisutdeling til bedriftens kunder.

-er betalt helt eller delvis. Eksempel på dette kan være vervepremier du mottar fra firma i utlandet.

Merverdiavgift beregnes ut fra varens verdi inkludert fraktkostnad og eventuell forsikring av forsendelsen.

"

Så om avsender er en butikk, kan den bli stoppet og du får tollgebyr og moms på...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...