Marte 2008 Skrevet 3. april 2008 #1 Skrevet 3. april 2008 Hei, jeg fikk satt inn cerlage i uke 13 pga av svak livmorhals. Jeg har nå kommet meg til uke 35, og ser endelig positivt på tiden framover. Skal snart inn og fjerne denne cerlagen, og lurer på hvordan det kjennes ut?? Er det noen som har noen erfaringer med dette??
Anonym bruker Skrevet 3. april 2008 #2 Skrevet 3. april 2008 Hei. Hvorfor fikk du satt på cercclage og på hvilket sykehus? Er i samme situasjon selv i neste svangerskap.
Marte 2008 Skrevet 3. april 2008 Forfatter #3 Skrevet 3. april 2008 Hei! Mitt forrige svangerskap endte med tidlig vannavgang og for tidlig fødsel i uke 20. Etter undersøkelser og obduksjon av den lille jenta vår ble det fastslått at jeg hadde svak livmorhals og at de anbefalte å sette inn cerlage ved neste svangerskap. Dette ble da gjort på Ahus. Skal du også sette inn cerlage og i tilfelle hvor og hvorfor?
Marte 2008 Skrevet 4. april 2008 Forfatter #4 Skrevet 4. april 2008 Jeg har vært hjemme og sykmeldt fra uke 6. Har måttet ta det helt med ro kjedelig blir lange uker, men bedre å tilbringe de på sofaen hjemme enn på sykehuset. Går til kontroll veldig ofte, skal faktisk til sykehuset i dag. Siste kontroll viste at livmoren har åpnet seg helt ned til cerlagen og under den er det 16 mm. Håper det ikke er noen forandringer, men har hatt en del smerter de siste dagene så jeg er veldig spent. I dag skal legene bestemme når de skal fjerne cerlagen, så jeg lurer på hvordan det er å ta den vekk. En ting er at man må stå på litt selv. Jeg har vært veldig heldig tror jeg, har lest litt rundt på forumet her og det høres ut som det er stor forskjell på legene og hva slags oppfølging de tilbyr. Håper du får bra oppfølging.
Marte 2008 Skrevet 4. april 2008 Forfatter #5 Skrevet 4. april 2008 Hei ja! Snorke ja har faktisk fått høre at det har jeg visst begynt med :-) Kom hjem idag heldigvis, fortsatt 16 mm igjen. Skal nok fjerne cerlagen neste fredag. Blir spennende. Jeg har ikke ligget på sofaen hele tiden, men har ikke fått lov til å gjøre husarbeid og lignende. Jeg fått beskjed om veldig korte rolige turer, heller 2 små enn 1 stor! Nå i det siste har jeg ikke fått lov til å gjøre noen ting, det er jo pga at det har begynt å åpne seg! Har jo at såpass smerter også at jeg ikke har orket å gjøre noe. Betyr bare enda mer slit for samboern he he.. Jeg er veldig glad nå for at jeg satte inn cerlagen, men jeg må si jeg var veldig spent hadde jo hørt en del negativt. Fikk også beskjed om at jeg kunne miste barnet under inngrepet. Selve inngrepet er greit får jo full narkose, men jeg hadde en del smerter når jeg våknet. Fikk da rier i tillegg som de klarte å stoppe takk og pris. Etter jeg satte inn den har jeg vært plaget av smerter men ingen vet hvorfor. Slitsomt å ha vondt og konstant redd for at noe er galt. Trodde aldri jeg skulle komme meg til uke 35 men her er jeg. Fortell gjerne hvor stor og lang minsten din var, og om alt gikk helt smertefritt. Legen tror nemlig at det skjer noe her veldig snart, men vil drøye i det lengste før de tar vekk cerlagen. Jeg håper den holder 1-2 uker til......
Marte 2008 Skrevet 6. april 2008 Forfatter #6 Skrevet 6. april 2008 Heisann!! Det var ikke meningen å skremme deg, men bare ville fortelle det jeg fikk beskjed om av legene. Nei drømmesvangerskap har jeg ikke hatt nei. Jeg må jo si at jeg og samboeren diskuterte dette veldig før vi tok valget, informasjonen vi fikk av legen i forkant gjør det jo vanskelig samtidig som han på det sterkeste anbefalte oss å gjøre det! Jeg hadde mistet 2 ganger før dette svangerskapet, har mer eller mindre vært gravid i de siste sammenhengende 2 årene. Er nå overlykkelig for å være i uke 35, veien hit har vært utrolig lang og vanskelig. Men er idag veldig glad for at vi valgte å sette inn cerlagen, i ettertid ser jeg jo at det var det riktige valget, men man må igjennom en utrolig tøff periode før man vet det. Tenker på deg nå og alle bekymringene man får på veien, det er tøft! Men dette klarer du!! Det er sikkert ingenting å være bekymret for, i det miderste sv.sk. mitt kjente jeg ikke antydning til å være gravid, så det behøver ikke å være noe galt. Ser at gutten din veide 3 444 gram i uke 35, det er jo veldig stort, fint å høre at alt gikk så smertefritt. Kan kanskje begynne å senke skuldrene litt. Fikk ca vekt på min lille jente sist og det var på 2770 gram så hun er litt mindre, men håper cerlagen holder litt til så hun rekker å bli litt større..
Anonym bruker Skrevet 6. april 2008 #7 Skrevet 6. april 2008 jeg lurer litt på hva det er jeg?? ikke akkurat det som ble spurt om, men satt å leste litt her. har aldri hørt om det jeg..
Marte 2008 Skrevet 7. april 2008 Forfatter #8 Skrevet 7. april 2008 Hei igjen Snorkefrøken! Nei jeg har ingen barn ennå, men som du skjønner har vi prøvd hardt. Grunnen at jeg har mistet er at livmoren min er slapp og det har ingenting med sv.skapet i seg selv og gjøre. Så litt dumt av meg å skrive det om det midterste sv.skapet og at jeg ikke følte meg gravid i det hele tatt. Men jeg håper du skjønner at det ikke har vært noe galt med selve barnet, bare at livmoren ikke orker å holde tyngden oppe. Kjenner meg igjen i det du forteller, jeg har vært og er fortsatt engstelig for den minste ting. Kan nesten ikke forstå at det har gått bra til nå. Hvis du setter inn cerlagen så kan jeg jo nevne at utflod blir en vane sak. Har aldri vært plaget av det før, men fra dag en etter operasjonen var det i gang. Grunnen er at den irriterer slimhalsen. Noe som er skikkelig plagsomt. Men alle sånne plager blir egentlig bagateller så lenge sv.skapet går bra. Navn ja det er vanskelig, har vel egentlig bestemt oss, men vil se den lille tulla våres før vi bestemmer oss helt. Veldig koselig å chate med deg, håper at alt går bra med deg. Skjønner at du engster deg. Man blir jo veldig engstelig etter å ha mistet engang, man tenker jo alltid det værste. Sånn er ihvertfall jeg, ikke alltid lett å se lyst på ting. Håper du fortsetter å skrive hvordan det går med deg. Tenker på deg og den vanskelige tiden du går igjennom!
Marte 2008 Skrevet 8. april 2008 Forfatter #9 Skrevet 8. april 2008 God morgen til deg også! Nei er ikke lenge igjen nå, er utrolig spent og håper at alt går bra resten av tiden! Tiden går utrolig sakte... Etter det første sv.skapet tok de all mulig slags prøver fant ikke noe galt. Antydet da at jeg hadde lang livmorhals, men at den var svak. Noe som har vist seg å stemme. Dette er 3 gang og nå har livmorhalsen åpnet seg ned til cerlagen, så livmorhalsen min vil nok være svak for alltid. :-( Det eneste kan være at etter cerlagen kan det danne seg arrvev som kan hjelpe livmorhalsen til å holde seg sammen, men det er bare spekulasjoner. Ja vi kan vel holde oss inne her på dette forumet. Høres ut som det er riktig. Skjønner at dette barnet er like ønsket som de 3 du har fra før, og det kommer til å gå bra! Lykke til hos legen i morgen!
Marte 2008 Skrevet 17. april 2008 Forfatter #10 Skrevet 17. april 2008 Heisann! Alt bra her, skal snart fjerne cerlagen så jeg er spent....! Du da, er alt bra med deg? Har du vært på kontroll ennå? Hilsen
Marte 2008 Skrevet 21. april 2008 Forfatter #11 Skrevet 21. april 2008 God morgen! Nå er cerlagen borte, så nå går jeg bare og venter og venter.... Håper den lille tulla vår kommer snart! Ser at du skulle til sykehuset igår, håper alt så veldig bra ut. Det er som du sier statistikk sett kommer det helt sikkert til å gå bra den gangen her ;-) Du må fortelle hvordan det gikk i går, tenker på deg!
Marte 2008 Skrevet 29. april 2008 Forfatter #12 Skrevet 29. april 2008 Hei Snorkefrøken! Uff leser at du har hatt nok å stri med i det siste. Føler med deg det er jo litt av en påkjenning og ha det sånn! Vet ikke helt hva jeg skal si, men vet hvor utrolig vanskelig du har det nå. Krysser fingrene sammen med deg, og håper alt ser bra ut i morgen! Vel det å fjerne cerlagen var ikke spesielt godt, glad den er borte nå! Fikk beskjed om at det ikke kom til å gå lang tid, men her sitter jeg og ingenting skjer. Begynner å bli litt utålmodig av bare å sitte og vente, men jeg skal ikke klage når jeg hører om deg! Venter spent på å få høre hvordan det går med deg, og jeg ønsker deg lykke til i morgen. Tenker på deg! Klem
Marte 2008 Skrevet 29. mai 2008 Forfatter #13 Skrevet 29. mai 2008 Heisann! Lenge siden nå, er alt bra med deg? Vi fikk ei lita jente 1. mai, så har hatt litt å bruke tiden på. Håper alt er bra med deg Snorkefrøken!
Marte 2008 Skrevet 9. juni 2008 Forfatter #14 Skrevet 9. juni 2008 Hei Snorkefrøken! Takk for det, vi koser oss masse med den lille frøkna vår! Det var kjempefint å høre at alt er bra med deg, og at du får bra oppfølging. Skjønner at uke 16 blir veldig spesielt for deg, men denne gangen vil alt gå bra :-) Høres ikke ut som du skal sette inn cerlage, bra du slipper det. Rart det det med magen, min mage vokste også mye tidligere enn sist. Men bare bra det, koselig å ha no å stryke over og kose med! Klem
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå