Anonym bruker Skrevet 3. april 2008 #1 Skrevet 3. april 2008 Om dere skriver slang/dialekt tar det omtrent fire ganger lenger tid for andre å lese og forstå innlegget. Skriv på bokmål (eller nynorsk). Det heter andrenavn, ikke mellomnavn og i hvertfall ikke mellom navn (mellom navn høres ganske komisk ut:)). Det heter hvilket navn er finest, ikke hvem navn er finest.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2008 #2 Skrevet 3. april 2008 Det heter faktisk mellomnavn...og la nå folk skrive som de vil da, så får du heller bruke litt ekstra tid på å forstå... eller er språkpolitiet her kanskje??? da ble jeg redd.....
Anonym bruker Skrevet 3. april 2008 #3 Skrevet 3. april 2008 Nei, det heter "faktisk" ikke mellomnavn, ikke når det dreier seg om to fornavn.
Alexandra69 Skrevet 3. april 2008 #5 Skrevet 3. april 2008 Jeg er ingen ekspert på området, men har fylt ut min andel av skjemaer i løpet av mit 38 årige liv, både innenlands og utenlands. Aldri har jeg sett at det har vært operert med andrenavn. Man opererer jo der uten unntak med fornavn, mellomnavn og etternavn. Men det er jo veldig vanlig å ha to fornavn? Hvor har du lært at det heter andrenavn da?
Anonym bruker Skrevet 3. april 2008 #8 Skrevet 3. april 2008 Dette var bare latterlig! La nå folk skrive på hvilken måte de vil, ingen er perfekt.
partyoffive Skrevet 3. april 2008 #9 Skrevet 3. april 2008 Til HI: Det heter mellomnavn. På engelsk heter det middlename. Sier du at alle offisielle dokumenter rundt hele verden er gale, siden de alle opererer med mellomnavn/middlename? det heter heller ikke '......lenger tid' - det heter '......lengre tid'. Lang - lengre - lengst, god gammel norsk gramatikk.
ma-85 Skrevet 3. april 2008 #11 Skrevet 3. april 2008 Mellomnavn er hvis man har to etternavn - da er mellomnavnet det første etternavnet - det som ikke "teller". Alle fornavn er fornavn - uansett om man har ett eller fire.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2008 #12 Skrevet 3. april 2008 Til språkpoliti nr to: Det er da litt forskjell på å stokke om på to bokstaver og å skrive et helt innlegg på grisetrøndersk:D Jeg mener fortsatt at det heter andrenavn. Det heter hvertfall ikke mellom navn eller hvem navn. God gammel norsk grammatikk. HI
Gulp Skrevet 3. april 2008 #13 Skrevet 3. april 2008 Du har helt rett, HI, enig med deg. Men tror folk flest forstår hva man mener når man spør hvilket mellomnavn som er finest til Thomas, f.eks. Desuten er det vel vanlig mange steder å kalle andre fornavn nettopp mellomnavn, derfor er ikke mange klar over at det egentlig heter andre fornavn. Men jeg gidder ihvertfall ikke misforstå dem, bare for å være vanskelig.....
partyoffive Skrevet 3. april 2008 #14 Skrevet 3. april 2008 Grisetrøndersk! ha-ha, ja du er en språkkjenner du. Jeg er fra Oslo.
Gjest Skrevet 3. april 2008 #16 Skrevet 3. april 2008 100% enig med HI, særlig når det gjelder betegnelse på de forskjellige navnene. Hvis et barn heter f.eks. Anne Berit Hansen Jonsen, så er Anne Berit 1. og 2. fornavn, satt sammen i det som også kan kalles et dobbelt fornavn. Hansen er mellomnavn, og pr. definisjon, så er det i norsk navnelovgivning kun etternavn som kan betegnes som mellomnavn. Jonsen er selvfølgelig etternavnet. Hadde barnet f.eks. hett Anne Berit Hansen-Jonsen, så hadde hun fremdeles hatt et dobbelt fornavn. Mellomnavn har hun ikke, men hun har dobbelt etternavn. Når etternavnet er sammensatt av to MED bindestrek, så godkjennes det som ett etternavn. Etternavnet alfabetiseres også etter første bokstav i første del av etternavnet. Iflg. navneloven så kan man ikke ha mer enn ett etternavn i Norge. Men joda, de fleste skjønner hva det er snakk om når veldig mange her inne snakker om mellomnavn, selv om det ikke er snakk om mellomnavn i den lovmessige definisjonen. Selv er jeg tilhenger av å kalle en spade for en spade, og forsøker derfor å unngå feilbruk av disse begrepene. Når det gjelder utfylling av skjemaer med rubrikker for for-, mellom- og etternavn, så skal eksempeljenta fra eks. 1 skrive sånn: Anne Berit skal stå i rubrikken for fornavn, Hansen i mellomnavnsrubrikken og Jonsen i etternavnsboksen. I eks 2 så skal det dobbelte fornavnet fremdeles stå i fornavnsrubrikken, mellomnavnsrubrrikken skal stå tom, og Hansen-Jonsen skal stå i etternavnsrubrikken. Oi... Dette ble langt, gitt...
Anonym bruker Skrevet 4. april 2008 #18 Skrevet 4. april 2008 La folk bruke mellomnavn hvis de vil. Andrenavn? Er jo ingen som har hørt om det - ergo er det HI som lager kaos og burde arresteres av språkpolitiet.
Anonym bruker Skrevet 4. april 2008 #19 Skrevet 4. april 2008 Jeg følger ditt resonnement: 1) Folk har ikke hørt at andre fornavn kan kalles andrenavn 2) Folk kaller feilaktig andre fornavn for mellomnavn 3) Ergo blir det kaos for folk om de blir korrigert og den som sier i fra bør arresteres. Logisk. HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå