Gå til innhold

Noen som kan svare?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har et barn (2 år) sammen fra før og nå er j gravid på nytt. Faren vil ikke ha flere barn så d er nok dessverre stor sjanse for at vi går fra hverandre :( Er d noen som vet hva j har krav på da? Tror j kommer til å bli helt alene med de 2, ikke delt omsorg eller noe sånn. Men kan han kreve å ta de eller den ene siden j ikke har fast jobb og han har? Kom gjerne med ca summer hvis dere vet d.

Håper veldig på at noen kan hjelpe meg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det du har krav på som alenemor er overgangsstønad, den ligger på 10300kr nå men du må betale skatt av den da, så får du en ekstra barnetrygd. Far må betale bidrag , det regnes ut i fra hans lønn så hvor mye det blir vet jeg nok ikke. full overgansstønad får du bare hvis du ikke jobber da , ellers blir den regulert etter lønna du har.

Skrevet

J er i jobb nå, men har bare vikariater så vet ikke om j har en jobb å gå tilbake til etter j har født... Det j må belage meg på da er egentlig å klare meg på den lønna j har? Og ut fra den skal j betale barnehage, husleie, mat, klær osv.... Hvordan skal man klare alt d alene da? Skjønner ikke hvordan alenemødre klarer seg på egenhånd j....

Skrevet

Ta kontakt med Amathea. hjemmeside www.amathea.no

De kan hjelpe deg med å finne ut hva du har krav på, der får du også snakke med noen, og kan melde deg på svangerskapskurs for enslige mødre. Jeg har selv gjort det, og syntes det var veldig fint :) Lykke til!

Skrevet

SKulle gjerne ha meldt meg på eit slikt kurs igjen. Gjekk på eit sist eg gjekk gravid. Men, denne gangen er avstanden for stor for meg. Og kveldstid passer ikkje for meg i det heile tatt. Men, eg trur eg skal ta kontakt med dei på dagtid for ein prat.

Skrevet

Som alenemor som ikke har tjent opp nok på forhånd til å få permisjonspenger, dvs de som får overgangstønad:

Ocergangstønad: 10300

Barnetrygd: 2800

Småbarnstilleg: 700

Bostøtte: (ved husleie på 6000) 2100

Barnebidrag: 12 % av barnefars lønn for første barn og et annet beløp for andre barnet. Hvis han ikke tjener nok får du mistebidrag på 1230 pr unge trur jeg..

Dekking av barnehage: (ved regning på 2300 pr mnd) 1518

Dette blir til sammen ca: 19800 kr.. Å dette klarer du fint å leve på! det er mer enn jeg har i mnd.. Å jeg er alene med nr 2 vei :) Har erfaring som alenemor fra jeg var 18 år, så kan si det slik at det er ikke noe å bekymre seg for ang å være alenemor..Vi får faktsik en god del penger fra staten for å klare oss! enkelte mener vi får alt for mye faktsik!

Men uansett, Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...