Anonym bruker Skrevet 2. april 2008 #1 Skrevet 2. april 2008 Var hos gynekologen i dag, fikk vite at det kje var noe foster der. men da dem så nermere var det rare svarte hull i liv moren, som det kje sku ver, og da kom dei fram til at eg er eit sjelden tilfelle av noe. har seg slik at egge var kje noe liv i så eg var gravid uten foster. noen som har hørt det før? vil gjerne vite hva dem kaller dette!? utskrapning om noen dager =(
Tellefanten Skrevet 3. april 2008 #2 Skrevet 3. april 2008 Tror det kalles blæremola eller noe lignende. Vet ikke mye om de, men det står om det på den fra a-å oversikten.
Kanskje i år? Skrevet 3. april 2008 #3 Skrevet 3. april 2008 Synd du må oppleve dette! Ut i fra det du beskriver kan det være snakk om et tilfelle av BO(blight ovum) eller et blidt egg - altså et fosteranlegg uten foster. Hvis det var det, så er det riktig at det skjer sjeldent, men om det er svært uvanlig vet jeg ikke. Hos meg oppdaget de BO i uke 8 og måtte også til utskrapning. Legen skrev MA fordi kroppen ikke selv støtet ut restene.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2008 #4 Skrevet 6. april 2008 det ligner veldig på BO .. at livmora vokser men ingen foster. eg fikk vite at eg kje sku bli gravid på 1 år =( både eg å min kjære var virkelig klar for dette. til dere som har opplevd det samme: - på ultralyd, var det svarte hull i livmora? ser meir ut som ein drueklase! for det var det som var tegne på denne typen " abort"
74skytte Skrevet 7. april 2008 #5 Skrevet 7. april 2008 Jeg hadde en BO. På ul så vi bare en fostersekk (druestørrelse, men ikke som en drueklase), men det var ikke noe foster inni. Jeg måtte til utskraping nå i påsken.
Funnet-håpet -igjen Skrevet 8. april 2008 #6 Skrevet 8. april 2008 Jeg hadde en BO i mai i fjor, var til undersøkelse på gyn. poliklinikk hos en overlege x 2, og ingen sa at vi måtte vente ett år, bare at en måtte vente til ny syklus. Du tar nok feil dersom du beskriver en blighted ovum som det samme som blæremola. Blighted ovum er når det er dannet en fostersekk og kroppen oppfører seg ellers om om den har ett foster, men fostersekken er tom. På ultralyd ser det ut som om livmoren er tom foruten fortykkede slimhinner og evt tom plommesekk. Dette er IKKE svært uvanlig, det er rett og slett en feildannelse, og ingenting galt med livmoren. Har sett tall som antyder at BO skjer i 50% av alle tidlige aborter, men at det er sjelden at en kvinne opplever BO mer enn en gang. En blæremola (som du beskriver som sorte hull eller en drueklase) er noe ganske annet, og mer sjeldent (skjer i ca 1 av 1000 - 1500 graviditeter). Heller ikke her dannes ett foster, men det er i stedet morkaken som ikke er normal, den består av væskefylte blærer. Da blir livmorhulen fylt opp av drueklaseliknende vev, og ikke noe foster. Ved diagnostisert blæremola bør en vente ett år med å bli gravid igjen for å få tatt prøver av vevet i livmoren. Men ved BO er det de samme anbefalingene som ved andre aborter - vente minimum en syklus. Beklager om noen synes dette ble en avhandling, men syns det er viktig at vi gir de riktige rådene, og ikke blander tilstander. Lykke til uansett!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå