Gå til innhold

Hva er dette med å sove i lekegrind om dagen??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har 2 barn fra før og de har bare sovet i sengen eller i vognen sin. Jeg synes at å legge barnet i lekegrinden når h*n skal sove kan gi litt trøbbel når det er natt fordi babyen ikke er vant til å sove i sengen sin. Er det fordi at babyen skal bli vant til støy så er det bare å ha døren åpen.

Noen som kan forklare meg dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når mini var helt liten syntes vi det var godt å ha han i stua. Ville liksom følge med på at han pusta og at alt var bra:-) Han sov på dagtid i ei vogge i stua og i sprinkelsenga på rommet vårt på natta. Fungerte helt fint det. Sluttet å bruke vogga da han var ca 3 mnd. Det er vel det samme om de sover i ei vogge/kurv eller i en lekegrind hvis man først vil ha dem i stua.

Skrevet

jeg syns det var koselig å ha babyen i vogga i stua den første tiden. noen velger lekegrinden fordi de har hund,evt større unger....

babyen som kommer denne gangen skal få sove i sengen sin eller vogna. syns vel egentlig det er greit med få plasser de må forholde seg til.... seng=sove.... lekegring =leke....og så plutselig sove? kan kanskje bli fortomlet av det stakkars.....

Skrevet

Jeg har hatt begge mine i lekegrind på dagen når de skal sove. HI sier at hun har hatt dem i seng eller vogn og legger til at de blir vel forvirret når det de skal sove om natten og blir lagt i senga,når de sover i lekegrinda om dagen. Vel,hvorfor blir de ikke like ille å sove i vogna da,som i en ei vogn. Ingen av mine har ønsket å sove i vogn,hvis den da ikke har vært i bevegelse.

Det jeg synes er bra med å ha dem i lekegrinda,er at de da får forskjell på dag og nattesøvn,noe som jo er anbefalt at de skal. De blir vant med å ha lyder rundt seg. Jeg synes det er helt tragisk når en får beskjed om å ikke ringe til folk når babyen sover,fordi den da våken,eller at en ikke kan ringe på døra,eller en må være helt stille og snakke med lav stemme,slik at bayen ikke våkner.

Når barnet om kvelden får mat,bad og resten av kveldstellet sitt og lagt i seng,da forstår det at det er kveld og natt. Når det blir liggende i lekegrinda å sove,så forstår det at det er dag og at når det våkner blir det tatt opp.

En liten baby har gjerne ikke den store rytmen i sovinga heller og dermed vanskelig å finne ut når du skal legge barnet i senga. Det er også koselig,både for mor og barn,vil jeg tro, å være nære hverandre.Skal barnet hele tiden sove for seg selv,så får det jo ikke så mye kontakt i løpet av dagen,kun når det er mattid og når det er tid for bleieskift.

Skrevet

Jeg mener at det er viktig å skille på hva man skal sove i og leke i. Vil ikke barnet sove i vognen sin så ok. Jeg har aldri hatt noen problemer med søvnen med mine barn og føler at jeg er ganske bestemt på at sengen er å sove i uansett om det er dag eller ikke. Vognen sover de også i når de ikke er hjemme så det blir en naturlig del.

Det er ikke riktig å legge barnet i lekegrinden å si at nå skal du sove, det er en haug av forstyrrelser der. Ikke lyder men leker...så sovner de når de er utmattet.

Å ha de i vugge på stua synes jeg er helt greit for å følge med på babyen men det blir ikke det samme som lekegrind.

Skrevet

Når barnet begynner å bli så stort at det leker bevist(da er det jo i alle fall 6 mnd) så begynner de jo å få et viss sovemønster og da legger enn gjerne baran inn på rommet med døren oppe,slik at lyder og slike ting kommer inn til dem. Jeg regner med at de som legger barna sine i lekegrind,ikke har dem der lengre enn i en vugge og det begynner jo å bli vanskelig å ha barn i en vugge lengre enn til de er 6 mnd,da de jo begynner å røre på seg,snu seg osv og da er det ikke anbefalt å ha dem der lengre.

En annen ting,å bruke vogna/bagen til vogna som reiseseng,er ikke anbeflat,de har funnet ut at barnet ikke får oksygen nok der,så barnet kan sove i den på dagtid i friluft,da med god ventilasjon(ikke pledd og slike ting foran åpningen) Dette er det jo mange som ikke bryr seg om,da er det bedre med lekegrind.

Skrevet

Regner med at du sikter til innlegget til Eple3?

I likhet med andre foretrekker hun å skape et skille mellom natt og dag ved å la barnet sove i stuen på dagtid. Men på grunn av at hun har hund, vil hun skjerme barnet fra hundet ved å ha en lekegrind rundt vuggen/kurven. Dette vitner om godt hundevett synes jeg. Det var en meget god idè. Man skal jo aldri forlate et lite barn sammen med en hund, og på denne måten blir hun litt friere med tanke på å stikke på badet eller andre rom en tur etc.

Skrevet

Ser flere fordeler med å ha småttiser i stua og også i lekegrind.

Soverom i en annen etasje - jeg vil gjerne ha mine minste der jeg er.

Plass til fler sovende barn på en gang

Dyr i huset

Barnet er trygg på lekegrinda fra tidlig av. Først som soveplass og så som lekeplass.

Eldstemann hadde vi i kurv i stua, veldig koselig.

Tvillingene hadde vi i lekegrind i stua, med regulerbar bunn innstilt på høyeste så det ble behagelig høyde. Veldig koselig. Lekegrinda var seng frem til de fikk mer faste soverutiner og sov ute i vogna eller i senga. Først da ble lekegrinda lekeplass.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...